Gå til innhold

Problemer med partisjonering av 250GB harddisk!


Anbefalte innlegg

Ok, når jeg kobler 250 GB harddisken til IDE kontrolleren så klarer win xp å formatere den til både en svær disk og mindre partisjoner. Problemet er at når jeg kobler den til highpoint udma/raid 133 kontroller så vil den kun formatere opp til 130 GB! Da må jeg dele opp partisjonen. Skal jeg ha en svær partisjon (250GB f.eks.) så stopper den på ca. 56% under formateringen, som tilsvarer ca. 130GB.

 

Bruker windows xp pro med service pack 1 som støtter harddisk over 137GB. Har en pentium 4 2,4 GHz, epox hovedkort 4G4A.

 

Må jeg oppgradere bios, drivere eller noe?

Noen som har peiling? Hjelp! :-?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mnei, hovedkortkontrolleren din takler den jo. Du må se om du kan oppgradere HighPointen. Eller om du må til med noen spesielle besvergelser i registeret for at den skal kunne spise disker større enn 137GB.

 

Edit: Din rakker. Forandrer posten din, gjør du. :)

Lenke til kommentar
Mnei, hovedkortkontrolleren din takler den jo. Du må se om du kan oppgradere HighPointen. Eller om du må til med noen spesielle besvergelser i registeret for at den skal kunne spise disker større enn 137GB.

 

Edit: Din rakker. Forandrer posten din, gjør du. :)

 

Hehe...sorry :smile:

Lenke til kommentar

ok, jeg har epox 4G4A hovedkort. ser på web siden til epox at siste bios var datert 11/04/02.

når jeg restarter maskinen ser jeg at jeg har siste versjon av bios.

så den er jo oppdatert. har i tillegg lastet ned nye drivere til HP kontrolleren. fungerer fremdeles ikke... :cry:

 

litt kjipt hvis man bare får brukt halve harddisken :(

Lenke til kommentar

Heisann, jeg har akkurat samme problemet. Jeg klarte ikke å formatere min 160 GB Maxtor forbi 137 når jeg koblet den til HighPoint-kontrolleren. Jeg prøvde på 3 kontrollere på ett VIA-kort og på to Intel-kort, alle fra Abit. Jeg prøvde tilslutt på en vanlig IDE 133 kontroller og da gikk det som en kule. Etter formatering koblet jeg den tilbake til Highpoint-kontrolleren. Forhåpentligvis får jeg ikke korrupte data når jeg bruker mer enn 137 GB. Heldigvis brukes den bare som backup.

Lenke til kommentar
Heisann, jeg har akkurat samme problemet. Jeg klarte ikke å formatere min 160 GB Maxtor forbi 137 når jeg koblet den til HighPoint-kontrolleren. Jeg prøvde på 3 kontrollere på ett VIA-kort og på to Intel-kort, alle fra Abit. Jeg prøvde tilslutt på en vanlig IDE 133 kontroller og da gikk det som en kule. Etter formatering koblet jeg den tilbake til Highpoint-kontrolleren. Forhåpentligvis får jeg ikke korrupte data når jeg bruker mer enn 137 GB. Heldigvis brukes den bare som backup.

 

Det er nettopp det du får! Har prøvd dette og etter 137 GB klikker hele !"#¤%&/()=?... hvis du skjønner :(

Lenke til kommentar
JIPPI. Jeg klarte til slutt å formatere harddisken på RAID-kontrolleren. Jeg la inn Abit sin BIOS med HighPoint ver. 1.22 og software driverne ver. 1.23. Jeg fikk det ikke til å funke med ver. 1.22.

 

Tror du de highpoint driverne funker på mitt Epox hovedkort?

Kan du sende de til meg på mail? :-?

Lenke til kommentar
Hentet du driverne fra abit sin side eller alle fra highpoint?

Det står jo at driverne fra highpoint sine sider er kun for pci løsninger, og at man må hente de integrerte løsninger på produsentens side...

Hvis du har integrert RAID-løsning må du basere deg på BIOS fra hovedkortleverandøren. Windows-driverne kan du derimot hente fra Highpoint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...