AfroNigga Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 Ok, når jeg kobler 250 GB harddisken til IDE kontrolleren så klarer win xp å formatere den til både en svær disk og mindre partisjoner. Problemet er at når jeg kobler den til highpoint udma/raid 133 kontroller så vil den kun formatere opp til 130 GB! Da må jeg dele opp partisjonen. Skal jeg ha en svær partisjon (250GB f.eks.) så stopper den på ca. 56% under formateringen, som tilsvarer ca. 130GB. Bruker windows xp pro med service pack 1 som støtter harddisk over 137GB. Har en pentium 4 2,4 GHz, epox hovedkort 4G4A. Må jeg oppgradere bios, drivere eller noe? Noen som har peiling? Hjelp! :-? Lenke til kommentar
meanbean Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 ikkje testa skjøl men viss raiden/hk biosen ikkje er up to dete støtter den max 137GB. burde verte fixa med bios update. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 Det er vel Highpointen din som ikke takler 48-bits diskaxx, slik meanbean er inne på. Se om du får oppdatert 'noe' til den. Lenke til kommentar
AfroNigga Skrevet 14. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2003 Så jeg bør oppgradere biosen på hovedkortet? Eller laste ned nye drivere til raid kontrolleren? Lenke til kommentar
Lch Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 Mnei, hovedkortkontrolleren din takler den jo. Du må se om du kan oppgradere HighPointen. Eller om du må til med noen spesielle besvergelser i registeret for at den skal kunne spise disker større enn 137GB. Edit: Din rakker. Forandrer posten din, gjør du. Lenke til kommentar
AfroNigga Skrevet 14. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2003 Hvordan gjør jeg det? Lenke til kommentar
AfroNigga Skrevet 14. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2003 Mnei, hovedkortkontrolleren din takler den jo. Du må se om du kan oppgradere HighPointen. Eller om du må til med noen spesielle besvergelser i registeret for at den skal kunne spise disker større enn 137GB. Edit: Din rakker. Forandrer posten din, gjør du. Hehe...sorry :smile: Lenke til kommentar
AfroNigga Skrevet 17. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2003 Nå har jeg oppgradert til siste drivere på raid kontrolleren som er HPT370/372 v.2.32 og disken fungerer fremdeles ikke. Jeg får kun frem de 130 GB! Er det ingen som kan hjelpe? plz Lenke til kommentar
Eskil87 Skrevet 17. mai 2003 Del Skrevet 17. mai 2003 Hørt mange snakke om at man bare trenger å oppdatere BIOS'en på kortet Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 17. mai 2003 Del Skrevet 17. mai 2003 Mnei, hovedkortkontrolleren din takler den jo. Du må se om du kan oppgradere HighPointen. Nope du må oppgradere bios'en om du vil oppdatere raid bios'en, men det kan og hjelpe med nye drivere til HP kontrolleren i winxp. Lenke til kommentar
AfroNigga Skrevet 17. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2003 ok, jeg har epox 4G4A hovedkort. ser på web siden til epox at siste bios var datert 11/04/02. når jeg restarter maskinen ser jeg at jeg har siste versjon av bios. så den er jo oppdatert. har i tillegg lastet ned nye drivere til HP kontrolleren. fungerer fremdeles ikke... litt kjipt hvis man bare får brukt halve harddisken Lenke til kommentar
durabit Skrevet 19. mai 2003 Del Skrevet 19. mai 2003 Heisann, jeg har akkurat samme problemet. Jeg klarte ikke å formatere min 160 GB Maxtor forbi 137 når jeg koblet den til HighPoint-kontrolleren. Jeg prøvde på 3 kontrollere på ett VIA-kort og på to Intel-kort, alle fra Abit. Jeg prøvde tilslutt på en vanlig IDE 133 kontroller og da gikk det som en kule. Etter formatering koblet jeg den tilbake til Highpoint-kontrolleren. Forhåpentligvis får jeg ikke korrupte data når jeg bruker mer enn 137 GB. Heldigvis brukes den bare som backup. Lenke til kommentar
AfroNigga Skrevet 22. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2003 Heisann, jeg har akkurat samme problemet. Jeg klarte ikke å formatere min 160 GB Maxtor forbi 137 når jeg koblet den til HighPoint-kontrolleren. Jeg prøvde på 3 kontrollere på ett VIA-kort og på to Intel-kort, alle fra Abit. Jeg prøvde tilslutt på en vanlig IDE 133 kontroller og da gikk det som en kule. Etter formatering koblet jeg den tilbake til Highpoint-kontrolleren. Forhåpentligvis får jeg ikke korrupte data når jeg bruker mer enn 137 GB. Heldigvis brukes den bare som backup. Det er nettopp det du får! Har prøvd dette og etter 137 GB klikker hele !"#¤%&/()=?... hvis du skjønner Lenke til kommentar
durabit Skrevet 24. mai 2003 Del Skrevet 24. mai 2003 JIPPI. Jeg klarte til slutt å formatere harddisken på RAID-kontrolleren. Jeg la inn Abit sin BIOS med HighPoint ver. 1.22 og software driverne ver. 1.23. Jeg fikk det ikke til å funke med ver. 1.22. Lenke til kommentar
AfroNigga Skrevet 24. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2003 JIPPI. Jeg klarte til slutt å formatere harddisken på RAID-kontrolleren. Jeg la inn Abit sin BIOS med HighPoint ver. 1.22 og software driverne ver. 1.23. Jeg fikk det ikke til å funke med ver. 1.22. Tror du de highpoint driverne funker på mitt Epox hovedkort? Kan du sende de til meg på mail? :-? Lenke til kommentar
durabit Skrevet 24. mai 2003 Del Skrevet 24. mai 2003 Du må først og fremst hente siste BIOS fra hovedkortleverandøren. Deretter må du laste ned driverne for din type HighPoint-kontroller og OS fra http://www.highpoint-tech.com/drivers.htm. Det er ikke så mange valgmuligheter. Lenke til kommentar
AfroNigga Skrevet 24. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2003 Du må først og fremst hente siste BIOS fra hovedkortleverandøren. Deretter må du laste ned driverne for din type HighPoint-kontroller og OS fra http://www.highpoint-tech.com/drivers.htm. Det er ikke så mange valgmuligheter. har du integrert raid kontroller eller gjennom pci? Lenke til kommentar
AfroNigga Skrevet 26. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2003 Hentet du driverne fra abit sin side eller alle fra highpoint? Det står jo at driverne fra highpoint sine sider er kun for pci løsninger, og at man må hente de integrerte løsninger på produsentens side... Lenke til kommentar
durabit Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 Hentet du driverne fra abit sin side eller alle fra highpoint?Det står jo at driverne fra highpoint sine sider er kun for pci løsninger, og at man må hente de integrerte løsninger på produsentens side... Hvis du har integrert RAID-løsning må du basere deg på BIOS fra hovedkortleverandøren. Windows-driverne kan du derimot hente fra Highpoint. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå