Gå til innhold

Lage fiskemiddag for første gang.

Nissen

Anbefalte innlegg

Gikk på smellen å love ei dame at eg skulle invitere hun på fiskemiddag hos meg, bare for å vise at eg kunne få det til. Problemet er vel at jeg har ikke laga noe med fisk før, og skulle gjerne hatt ei god (kanskje ikke alt for vanskelig) oppskrift på en fiskemiddag.

Tenkte kanskje det letteste ville være å steke noen sånne fiskefillet'er av laks eller noe i panna?

Noen som har noen gode forslag som smaker godt?

Er student, så har ikke tilgang på det mest avanserte kjøkkenutstyret... :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dropp laks. Det er en dritkjedelig fisk som alle har spist hundre ganger før. Hadde jeg fått servert pannestekt laks av en potensiell bedre halvdel, hadde jeg tenkt at dette er en person som ikke gidder å gjøre en innsats.

Prøv f.eks. brosme. Be om nakkestykker i fiskedisken, be om å få dem i stykker på ca. 200g. Smør stykkene inn med litt urteolje (eller pesto) og surr et par brede stykker tynn spekeskinke rundt. Inn i ovnen på 200 grader i ca. 10 minutter. Du finner ut om de er ferdig ved å tafse på dem, det skal være litt motstand.

Til fisken serverer du f.eks. ovnsbakte gulrøtter (lillefingerstore stykker, litt olje og salt på, inn i ovnen med fisken), sommerkål (kokes møre i lettsaltet vann, 3-4 minutter, vann helles bort, en liten klatt smør i), erter (frosne, varmes i vann rundt kokepunktet), asparges (ferske, kutt bort den trevlete delen på bunnen, ca. 1 minutt i lettsaltet vann rundt kokepunktet, fjern dem så fra vannet) og noen fiffige mandel/amadinepoteter (trenger ikke skrelling, kan ovnsbakes eller kokes). Til saus kan du bruke hollandaise-saus (den ferdiglagde sausen i butikkene er ganske kurant) eller litt innkokt eplejuice med en klatt smør eller tre.

Lenke til kommentar
Er student, så har ikke tilgang på det mest avanserte kjøkkenutstyret... :p

Hør på psilocybe. Ovnsstekt er enklere enn pannestekt. Og kjøtt (inkl fisk) har en tendens til å bli bedre når det behandles i ovn (har rett og slett med jevnere fordeleing av varmen enn panne). Ellers uenig med psilocybe at det er et alternativ med bare en klatt smør :D

Endret av Luftbor
Lenke til kommentar

Ovn er fint. Hel fisk i ovn er enda bedre. Kjøp for eksempel ishavsrøye. For all del, det er greit med filet, men det er lettere å bevare fisken saftig hvis du tilbereder den med bein. Hva med å saltbake, for eksempel? Det er en tilberedingsmetode som bevarer utrolig mye av saftigheten, og som en bonus ser det kult ut når du serverer og det ser ut som du vet hva du driver med :grin:

Til dette ville jeg servert små ferskpoteter, en enkel salat og en sitronaioli (hjemmelaget, selvfølgelig. Det er slettes ikke vanskelig..)

Lykke til!

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Takker for gode tips!

Idag skal det prøves og feiles! Skal blant annet koke poteter for første gang i mitt liv (har blitt mye ris og pizza på mine to år som student). Heldigvis er det enda noen dager igjen før det virkelig gjelder.. :)

Lenke til kommentar

Fiskepinner, fress dei ved høg varme i eit par minutt på kvar side, serverast sjølvsagt med potetmos fra pose og ketchup :p

Men litt on topic; finn noke som er tilpassa dine ferdigheiter. Skal du lage noke som er litt avansert så bør du prøve å lage dette før den store dagen. Om du ovnsbaker fersk fisk fra fiskehandleren og du tabbar deg ut slik at fisken er rå så hadde det vært mykje betre om du berre tok noke enkelt som steikte laksefilear.

Ikkje brillier med kokkekunskapar som du ikkje har, så prøv å lage retten for deg sjølv fyrst for å sjå om du får det til. Om du ikkje har kokkt poteter før så må du passe på at du ikkje serverer rå poteter.

Kva med f.eks bakalao? Dette er ein fiskerett som ligg i den enklare enden av skalaen men det er vanskelig å tabbe seg ut. Er også ein fiskerett som alle liker, kan med fordel toppast med nybakt foccacia brød som tilbehør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...