amado88 Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Jeg har en maskin som til tider rett og slett fryser. Ikke blåskjerm eller restart, den bare låser seg fullstendig. Det "fine" med problemet er at jeg klarer å fremprovosere denne frysen i løpet av 10-20 minutter hvis jeg setter igang NewsBin med download på ca 10 Mbit - dermed burde jeg kunne klare å finne ut av hva som skjer. Jeg er ute etter noen tips for hvordan jeg kan feilsøke mer - programmer etc. Samt teorier og hvordan de kan undersøkes. Spør også gjerne etter mer info hvis det skulle være nødvendig. Windows XP SP3 32 bit CPU Q9300 @ 2.5 GHz 4 GB RAM 2 stk NVIDIA Quadro NVS 440 med tilsammen syv skjermer WD harddisk med Write Caching Enabled Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Ut fra dine opplysninger, så kan kan dette virke som ett problem som oppstår ved høy trafikk på enten nettverk eller disk. Det kan derfor være fornuftig å sjekke om det finnes nyere drivere til nettverkskortet og harddiskkontrolleren. Lenke til kommentar
amado88 Skrevet 23. august 2009 Forfatter Del Skrevet 23. august 2009 sofTest, takk for svar. Etter først å ha oppdatert SATA-driverene for hovedkortet - uten resultat - så tok jeg for meg nettverkskortet. Det er et etterhvert "eldgammelt" D-Link G520+ kort. Driverne jeg brukte var de siste - fra rundtomkring 2003/4! Etter litt søk på nettet fant jeg en gammel forumtråd etsted hvor brukere med hell byttet ut D-Links drivere med drivere fra US Robotics. Resultatet er at USR-driverne fungerer bedre, og maskinen låser seg ikke på samme måte. Men nettverkskortet kan fra tid til annen rett og slett slutte og virke, og Disable/Enable får det ikke til å virke igjen - maskinen må faktisk restartes. Med D-Link driverne hadde jeg også problemet at jeg falt ut fra nettet ganske ofte - kanskje hver time - men Disable/Enable fikk det ihvertfall igang igjen. Min D-Link ruter har blitt rekonfigurert og oppdatert, og etter å ha konstatert at symptomene endrer seg ved endring av driver konkluderer jeg med at det ikke er routeren som forårsaker dette. Så. Jeg tror faktisk at det gamle G520+-kortet er så crappy og forlatt av D-Link at det ikke finnes håp. Jeg må rett og slett kjøpe et annet nettverkskort - kanskje like greit, det er jo ikke så dyrt da. Uansett, takk for hjelpen - og kanskje denne tråden kan hjelpe andre med samme problem en annen gang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå