Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen fryser - hjeelp!

Anbefalte innlegg

Jeg har en maskin som til tider rett og slett fryser. Ikke blåskjerm eller restart, den bare låser seg fullstendig. Det "fine" med problemet er at jeg klarer å fremprovosere denne frysen i løpet av 10-20 minutter hvis jeg setter igang NewsBin med download på ca 10 Mbit - dermed burde jeg kunne klare å finne ut av hva som skjer.

Jeg er ute etter noen tips for hvordan jeg kan feilsøke mer - programmer etc. Samt teorier og hvordan de kan undersøkes. Spør også gjerne etter mer info hvis det skulle være nødvendig.

Windows XP SP3 32 bit

CPU Q9300 @ 2.5 GHz

4 GB RAM

2 stk NVIDIA Quadro NVS 440 med tilsammen syv skjermer

WD harddisk med Write Caching Enabled

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sofTest, takk for svar.

Etter først å ha oppdatert SATA-driverene for hovedkortet - uten resultat - så tok jeg for meg nettverkskortet. Det er et etterhvert "eldgammelt" D-Link G520+ kort. Driverne jeg brukte var de siste - fra rundtomkring 2003/4! Etter litt søk på nettet fant jeg en gammel forumtråd etsted hvor brukere med hell byttet ut D-Links drivere med drivere fra US Robotics.

Resultatet er at USR-driverne fungerer bedre, og maskinen låser seg ikke på samme måte. Men nettverkskortet kan fra tid til annen rett og slett slutte og virke, og Disable/Enable får det ikke til å virke igjen - maskinen må faktisk restartes.

Med D-Link driverne hadde jeg også problemet at jeg falt ut fra nettet ganske ofte - kanskje hver time - men Disable/Enable fikk det ihvertfall igang igjen. Min D-Link ruter har blitt rekonfigurert og oppdatert, og etter å ha konstatert at symptomene endrer seg ved endring av driver konkluderer jeg med at det ikke er routeren som forårsaker dette.

Så. Jeg tror faktisk at det gamle G520+-kortet er så crappy og forlatt av D-Link at det ikke finnes håp. Jeg må rett og slett kjøpe et annet nettverkskort - kanskje like greit, det er jo ikke så dyrt da.

Uansett, takk for hjelpen - og kanskje denne tråden kan hjelpe andre med samme problem en annen gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...