ulv666 Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Mulig jeg er dum, og kort tenkt, men jeg ble irritert. På huset vårt lokalt, har vi hatt en eiendoms megler fra RING, han ga oss gratis verdivurdering, og sendte oss ett brev, som vi kunne bruke i banken. supert:-) Trodde dette var standard over alt, få en fot inn liksom, ved fremtidlig salg- Da kona eier ett hus, som en eldre svigermor bor i, og trenger oppussing. Tenkte vi å låne litt, og bestilte en verdivurdering fra abcenter. De hadde reklamert i en lokal avis, om at de tok gratis, uforpliktende verdivurdering, http://www.vaf.no/Budstikka%20formgivingsfag_IooYq.pdf.file Og på hjemmesiden deres .http://www.abcenter.no/, skriver de at de gir gratis verdivurdering om de ikke selger boligen din. Huset står i nabofylket, så vi ringte lokale abcenter der. ------------------------------------------------------------------------------------ Ikke noe problem, dette kunne de gjøre, det kom en dame i 10 minutter, og reiste igjen. Noen dager senere kom ett brev, med ett meget lavt verdivurdering, og hun hadde glemt ett soverom. Dvs huset har 2 soverom, men hun var bare på ett, og glemte det andre. Har ikke noe si på verdien på huset deres, om det er ett eller 2 soverom sa hun senere?. Men merkelig nok fulgte det med en regning på kr 1700,- for verdivurdering, som ville bli tilbakebetalt, om jeg solgte huset hos dem, innen 1 år-????????????????????? Kanskje jeg var naiv, men jeg trodde det var gratis, men fikk aldri noe beskjed om at det ville koste noe i det heletatt, ikke noe informasjon om priser .Hverken hos dem, eller på hjemmesiden. hun sa når jeg klaget at ingen eiendomsmeglere gjør dette gratis,og jeg ikke kunne forvente dette. Om jeg fikk dette hjemme, var jeg BARE meget heldig, og "at ingen tannlege gratis leter etter hull i munnen din". Har ikke jeg blitt solgt en vare her, uten at jeg har bestilt det, hadde aldri tatt verdivurderinga, om jeg viste det hadde kostet noe, da hadde jeg funnet en konkurent, eller bare latt vær, da jeg ikke var avhengi av takseringa. Har virkelig ikke lyst til å betale denne regninga? hilsen irritert man Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Altså... "Gratis verdivurdering hvis vi ikke selger boligen din" betyr gjerne "hvis vi ikke får solgt boligen din", ikke "hvis du ikke lar oss selge boligen din". Ellers virker det i Budstikka som om ABCenter Søgne, lokalavdelingen, har tilbudt en "gratis, uforpliktende verdivurdering" i annonsen sin (og så sier de noe annet på nettstedet). Jeg vil anta at det som er avgjørende her er hva du fikk oppgitt på telefon og når personen kom for vurderingen. Jeg kan ikke noe særlig om taksering, men det høres utrolig søkt ut å si at ett soverom fra eller til ikke har noe å si for verdivurderingen. Antall soverom er jo svært sentralt i omtrent alle mulige søk man kan gjøre. Lenke til kommentar
ulv666 Skrevet 18. august 2009 Forfatter Del Skrevet 18. august 2009 (endret) jeg fikk aldri bedskjed om noe som helst pris, hverken på telefon, eller fra represetanten fra abcenteret. hun sa senere, at muntlig var gratis, men kostet å få det skriftelig, fikk aldri denne bedskjeden på forhånd. Tenker om de absolutt skal ha pengene, så legger jeg den ut for salg, og klarer de ikke å selge den for 5. millioner , så godtar jeg det ikke. Men sett bort fra alt, så mener jeg at ingen firma, kan ta betalt for en tjeneste, uten å forhånds opplyse om dette. Endret 18. august 2009 av ulv666 Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Sannsynligvis kan du dekke deg bak markedsføringsloven. Har sett ganske mange som har annonsert med "uforpliktende verdivurdering innen 24t" uten at betingelser er satt, så hvorfor skulle det være annerledes her hvis gjengs oppfatning er at dette faktisk er uforpliktende? Bare si til henne at annonsen sa noe annet og det ikke ble avtalt betaling i det hele tatt. Hun har jo også uansett gjort en grov feil når hun har bommet på et av to soverom (greit, hadde huset hatt 20 og hun hadde telt 19, men....). Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Står da "Kontakt ABCenter og be om gratis verdivurdering og uforpliktende tilbud" i annonsa. Mulig det berre er gratis ved muntlig vurdering men då må jo eigendomsmeglaren spørre om du vil kjøpe rapporten. Uansett så burde prisen på ei slike tjeneste være det som blir opplyst om i det "uforpliktande tilbudet". Ellers så ser eg ingen grunn til at du skal betale for eit dokument som ikkje eingong beskriver deres bolig korrekt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå