stormelf Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 (endret) Jeg er på utkikk etter et billigst mulig midi-keyboard/synt(?) til hobbybruk. Jeg er totalt nybegynner med alt som har med musikk og keyboard og midi å gjøre. Her er hva jeg er ute etter: Kunne brukes helt for seg selv uten å måtte koble til en PC. Mulig å koble det til PC via USB for bruk som midi-kontroller for musikkprogamvare. Akseptabelt spekter av innebygde lyder med bra kvalitet (piano, flygel, cembalo, etc) Billigst mulig, 2000,- er absolutt maks, helst rundt 1000,- hvis det finnes Tangentfølelsen må ikke være totalt crap Forslag? Endret 18. august 2009 av stormelf Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Noe slikt du leter etter koster raskt 15-20k. Et brukbart 49tangenters midi-keyboard med følsome tangenter, aftertouch, knotter, pads og fadere koster i prisområdet 2500-6000 og en synth / workstation koster en del mer. Typisk 20 000 + Det er noen midi-keys som koster ned mot 1000 kr, men disse er ofte veldig enkle. Lenke til kommentar
stormelf Skrevet 18. august 2009 Forfatter Del Skrevet 18. august 2009 Noe slikt du leter etter koster raskt 15-20k. Et brukbart 49tangenters midi-keyboard med følsome tangenter, aftertouch, knotter, pads og fadere koster i prisområdet 2500-6000 og en synth / workstation koster en del mer. Typisk 20 000 + Det er noen midi-keys som koster ned mot 1000 kr, men disse er ofte veldig enkle. Takk for kjapt svar! Jeg trenger egentlig minst mulig av "knotter og pads" (aner ikke hva det betyr engang). Er det noe bestemt punkt i kravlista mi som "presser opp prisen"? Er det det med bra/mange lyder? Det jeg er ute etter er noe som A. kan funke som et vanlig enkelt piano som Tante Gustav kan spille på i spisestua B. noe jeg selv kan eksperimentere med sammen med musikkprogramvare på PC (har ikke peiling på hvilket men jeg finner nok noe, kanskje Renoise?). Hva tror du om disse? Er det noe jeg vil savne veldig? Medeli M-10, 61 tangenter til 1400,- Casio CTK-3000, 61 tangenter til 1700,-? Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 (endret) Kan være noe slikt du leter etter, men det blir vanskelig å oppfylle alle punktene. Spesielt for 2000. For at det skal ha lyder i seg så må en vitruell analog synth ha noe som kalles DSP, digital signal processor og da koster det fort over 10 000 kr. Stemmer at det finnes diverse enkle keyboards i prisklasse 2-5000 men disse har som regel både dårlig lyd og dårlige tangenter. I mine øyne er slike keyboards bare dårlige leketøy, men det er slik jeg ser det. Du kan ta en titt på musikkbutikker som procom.no og sound1.no Det blir uansett veldig vanskelig å få til noe bra for en så liten pris. Det beste er kanskje å kjøpe et slikt keyboard som du nevner til tante og et midikeyboard til deg selv, feks http://www.procom.no/infoShop/isProductDis...p/details/22820 Denne har ingen lyder, men er fin å bruke på PC. Om du må ha noe billigere så er det feks http://www.procom.no/infoShop/isProductDis...p/details/23170 Endret 18. august 2009 av mrNilsen Lenke til kommentar
stormelf Skrevet 19. august 2009 Forfatter Del Skrevet 19. august 2009 (endret) Takk for tips og info! Vurderer også alternativet med kun et rent-midi-keyboard uten innebygde lyder f.eks. M-Audio KeyRig 49 til 900,- Da må jeg lære "tante" hvordan hun kobler til og starter opp PC og programvare, men det burde jo være mulig. Er det sånn at man må ha spesiallydkort og kraftig PC for å unngå veldig stort tidsavvik fra man trykker ned tangenten til lyden kommer i høyttaleren eller andre problemer? Eller burde det fungere å koble til en 4 år gammel laptop med innebygget enkelt standard lydkort, og kjøre lyden ut på gode eksterne høyttalere via minijack-headsetutgangen? EDIT: Topp lydkvalitet er altså ikke et krav her, og det er ikke snakk om lydopptak og musikkproduksjon med massevis av lydspor og filtre, bare vanlig ettermiddagsklimpring. Men hakking/skurring/tidsforskyving/avkutting er naturligvis ikke ønskelig. Endret 19. august 2009 av stormelf Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Det kommer veldig an på spesifikasjonene. Det aller beste er selvfølgelig å ha et dedikert firewire eller usb2 lydkort med low latency ASIO2 drivere. Det er jo en driverimplementasjon som heter ASIO 4 ALL men selv om det funker så er det ikke optimalt. Vanskelig å få til underverker med budsjett på 1000-2000 kr. Lenke til kommentar
stormelf Skrevet 19. august 2009 Forfatter Del Skrevet 19. august 2009 Vanskelig å få til underverker med budsjett på 1000-2000 kr. He he. Det er derfor jeg heller ikke forventer noe underverk. Lenke til kommentar
fgr Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 (endret) hvis du skal spille piano anbefaler jeg veide eller semiveide (type orgel) tangenter, ikke synth/keyboard type tangenter, det er supercrap å spille piano/flygel/cembalo med. selv liker jeg best semiveid, da det er enklere å spille fortere på dem. så bare å skaffe noen plugins, VSTi's, et program å åpne pluginsa med, fks et 'VST host' program eller en DAW som fks. cubase, ableton osv. som han over der sier så er det beste å skaffe et firewire lydkort for å få lav latency, men asio4all driverne funker greit sålenge du ikke skal smøre på med lassevis av effekter, klang osv. så mitt endelige forslag: -enkelt midikeyboard med semiveide tangenter, 4 oktaver+ -native instruments VST instrumenter -VST host program eller ableton live første eksemplet jeg kom over: Keystation 61 ES M-Audio (og så må du seff ha stativ og pedal) Endret 19. august 2009 av jagarock Lenke til kommentar
-Torb Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Har lekt litt med Keystation 61 ES, og det er absolutt ikke ett dårlig alternativ for en som ønsker seg noe imellom leketøy og dyrere klasse. Sikkert, en finner mye bedre, men vet ikke om en finner noe mye bedre (ikke brukt) til denne prisen. Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Jeg kjøpte en Korg K61p for rundt 2000,- i fjor. Det var dog en utstillingsmodell. http://www.musikklink.no/aspx/produkt/prdi....aspx?plid=1222 Egentlig er det bare en vanlig kjent og kjær K61 midikontroller der de har smekket inn lydmodulen til et av sine el-pianoer. Meget bra orgel og helt ok piano. Det kan være pga at jeg spiller over stereoanlegg, så flygelet høres ut som det er 40 meter langt. Den er veldig lett og solid og kan drives direkte av usb. Lette tangenter synes jeg er en fordel om man foretrekker å spille inn trommer, orgel og synth manuelt på sequensern. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå