Gå til innhold

Hvordan er det med Nvidia kontra Ati/amd skjermkort nå om dagen med linux? hjelp!

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har tenkt å installere linux og lurte på hvordan det er med de nyeste ati kortene (4890) og driverene deres kontra nvidia sine på ytelse i spill, både native og wine/cedega.

Skal kjøre dual boot tenkte jeg og kommer nok til å skifte til windows når det kreves men ellers kjøre linux når det er mulig, så er det noen som har god peiling på dette som kan hjelpe meg? Er det stor forskjell i ytelse mellom ati/nvidia? Hvordan er det med hardware aksellert media (film;)) og etc? Leste i en litt eldre artikkel at ati ikke støttet dette i linux men vet ikke om dette er tilfellet lenger så trenger input ang det og =)

Endret av Pansergnom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ATi har mange (store) problemer med sine propritære drivere, du trenger ikke lete lenge på dette forumet for å finne frustrerte ATi-brukere. nVidia sine drivere er veldig solide, og er de eneste driverne til Linux som fullt ut støtter hardware-akselerert OpenGL (3.1), så om du har tenkt å spille mye kan du egentlig bare glemme ATi, hvertfall slik ståa er nå tror jeg. (Kritiserer ATi kanskje litt for hardt her :p)

Nvidia har også et veldig bra API i VDPAU som gir deg hardware-akselerert video (ala PureVideo i Windows) av bl.a. MPEG2-, H.264- og VC1-materiale. Dette fungerer strålende, og du trenger et relativt nytt nVidia-kort (G9x og senere) ATi har planer om noe liknende, men enn så lenge er det kun nVidia som oppfyller dine krav.

Endret av TheMaister
Lenke til kommentar

ATI drivern er faktisk ganske bra. Funker fint til alle native spill, men med wine er nok nvidia fortsatt kvassere (mange spill funker ikke i wine med ATI). Ellers er det verdt å merke at AMD/ATI satser sterkt på åpen driver, og at ditt kort vil motta 3D akselerasjon fra åpen driver i løpet av året. Fortsatt ikke HD-akselerasjon for ATI, men det kan fort komme med litt flaks.

Lenke til kommentar

catalsyt er (desverre) fortsatt noko møl som er noko herk å bruke på andre distroer enn ubuntu. Eg det er fortsatt store prolem med catalsy og 2.6.30, spesiellt vist du køyrer i686. 9.8 skall vistnok fungere betre, men eg trur det ikkje før eg får sjå det :)

Eg skulle ønske det ikkje var slik, men det er den erfaringen eg har med catalyst.

Lenke til kommentar

Hadde tenkt å bruke ubuntu da siden jeg er rimelig fersk, men siden radeon kortet mitt er defekt så tror jeg nesten at jeg skal bytte inn i et nvidia 285gtx da siden sjansen byr seg. Jeg bare håper at det ikke høres ut som et fly som bryter lydmuren når det er i bruk, radeon kortet er jo dønn stille og det sies at de har "industriens" beste AA (edge detect(?)) men jeg vil vel neppe merke noe særlig forskjell(?) :)

Takker for alle svar

Endret av Pansergnom
Lenke til kommentar
catalsyt er (desverre) fortsatt noko møl som er noko herk å bruke på andre distroer enn ubuntu. Eg det er fortsatt store prolem med catalsy og 2.6.30, spesiellt vist du køyrer i686. 9.8 skall vistnok fungere betre, men eg trur det ikkje før eg får sjå det :)

Eg skulle ønske det ikkje var slik, men det er den erfaringen eg har med catalyst.

Ikke så rart, 9.8 er den første catalyst som støtter 2.6.29 og 2.6.30. Hvis du kjører bleeding edge kjerne bør du gå for åpen driver. Det har ingenting med distribusjon å gjøre. I ditt tilfelle vil jeg absolutt anbefale ATI framover, liker du å leke med nyeste kjerne, så er nvidia sin manglende satsing på åpen driver en show-stopper.

Ref. http://www.phoronix.com/scan.php?page=news...m&px=NzQ2Mw

Lenke til kommentar

Catalyst og åpen driver er 2 forskjellige ting right? eller misforstod jeg nå?

Er kjernen noe som ofte blir oppdatert og er dette noe nvidia vil henge etter med lenge for hver oppdatering? Jeg vet ikke hvor ofte nvidia gir ut nye drivere men regner med det er noe ala ati, en gang i mnden ca?

Lenke til kommentar

Ikke så rart, 9.8 er den første catalyst som støtter 2.6.29 og 2.6.30. Hvis du kjører bleeding edge kjerne bør du gå for åpen driver. Det har ingenting med distribusjon å gjøre. I ditt tilfelle vil jeg absolutt anbefale ATI framover, liker du å leke med nyeste kjerne, så er nvidia sin manglende satsing på åpen driver en show-stopper.

Ref. http://www.phoronix.com/scan.php?page=news...m&px=NzQ2Mw

Ikke egentlig. Nvidia pleier å støtte selv RC-kerneler veldig bra.

Lenke til kommentar

Catalyst er navnet på den proprietære driveren til ATI. Nvidia har også hengt etter med sin proprietære driver ved enkelte anledninger.

Problemet stikker i at linux-kjernen ikke har noen binær interface for drivere, hvilket betyr at alle drivere må kompileres opp mot kjernen. Kjernen oppdateres forholdsvis ofte. På ubuntu skjer denne oppdateringen av catalyst og nvidia driverne automatisk, så fremt den lukkede driveren støtter kjernen. På eksempelvis Debian må du selv installere driveren på nytt når kjernen er oppdatert. Med åpen driver slipper du å tenke på dette, driveren er da essensielt en del av kjernen.

Lenke til kommentar

Eldre Catalyst (9.3 tror jeg, iallefall den siste som støtter X1800XT) har et script som kan brukes til å re-kompilere den delen av modulen som er kildekode; nyere versjoner har antakelig også dette scriptet?

Slik at dersom det kommer en patch til kernelen du har, så slipper en å gjøre noe mer enn å kjøre scriptet (har iallefall funka fint i openSuse 11.1). Og det kan da være en fordel å huske å gjøre det før en rebooter etter kernel-oppdatering :p

/usr/bin/fglrx-kernel-build.sh

Og dersom ikke kernel har endret vesentlige ting i forhold til moduler så kan det jo være at det fungerer med nyere kernel versjoner også?

Endret av HawP
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Om du planlegger å spille , noe jeg tviler sterkt på, bør du styre unna ubuntu 9.04. Mener å ha hørt at spill kjører saktere kontra eldre versjoner.

Kan bare bekrefte det andre sier, Nvidia fungerer flott :)

Ubuntu hadde en regresjon med Intel sin driver fordi Intel følte for å ødlegge et år for Linux brukere. Linux er ikke dårligere enn andre distribusjoner så lenge pakkene er de samme. Ofte så er nye pakker ikke det beste.

(Bare les Phoronix sin sammenligning av Ubuntu vs. Fedora og Ubuntu vs. Arch)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...