Pizzaen Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Hei. La oss si at jeg har kryptert disken min på PC-en også kommer politiet på døren. Kan de da med de rette papirene tvinge meg (altså at jeg får straff viss jeg ikke gjør det) til og oppgi passordet? Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Hei. La oss si at jeg har kryptert disken min på PC-en også kommer politiet på døren. Kan de da med de rette papirene tvinge meg (altså at jeg får straff viss jeg ikke gjør det) til og oppgi passordet? Tja. Uten å vite eksakt det juridiske ville jeg tro det er kun domstolen som kan tvinge deg med loven i hånd, med trussel om sanksjoner om du ikke føyer deg. Om det vil styrke din sak å nekte politiet er en annen ting. Kan godt hende at det er en eller annen paragraf som omhandler hindring i politiets arbeid slår inn. Får heller vente til en med paragrafene slår i bordet kommer på tråden. Lenke til kommentar
RobinTX Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 De bruker et program, der de trykker på "find password" og 5 sek senere så har de det. Csi har lært meg mye om hva politiet er i stand til. 1 Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Hahaha! Nå lo jeg godt! :!: Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 (endret) Ett alternativ er å si "passordet er Fe2252#3afe2gfgek3#" og når det ikke fungerer oppgir du et par andre ganske like variasjoner og til slutt oppgir du at du tydeligvis har glemt passordet. EDIT: Dette er selvsagt _ETTER_ at det er klart at du juridisk sett må oppgi passordet for å hindre straffefølgelse. Frem til det er klart bør du selvsagt bare holde munn, da å lyve til onkel kan føre til mer negativt enn å ikke si noe. Endret 18. august 2009 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Hvis passordet er så langt og komplisert er det litt rart at man ikke har notert det ned et eller annet sted Lenke til kommentar
RobinTX Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Ett alternativ er å si "passordet er Fe2252#3afe2gfgek3#" og når det ikke fungerer oppgir du et par andre ganske like variasjoner og til slutt oppgir du at du tydeligvis har glemt passordet. EDIT: Dette er selvsagt _ETTER_ at det er klart at du juridisk sett må oppgi passordet for å hindre straffefølgelse. Frem til det er klart bør du selvsagt bare holde munn, da å lyve til onkel kan føre til mer negativt enn å ikke si noe. Men når de har brukt "find password" og passordet er 123lol, så blir du siktet for og hindre etterforskningen. Ekstra tid i fengsel! Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Så lenge du fremstår medhjelpelig og ignorant skal det mye til for å straffe deg. F.eks om jeg sier "ah, da var sikkert det avanserte passordet til en annen kryptert disk". Lenke til kommentar
Pizzaen Skrevet 18. august 2009 Forfatter Del Skrevet 18. august 2009 Ett alternativ er å si "passordet er Fe2252#3afe2gfgek3#" og når det ikke fungerer oppgir du et par andre ganske like variasjoner og til slutt oppgir du at du tydeligvis har glemt passordet. EDIT: Dette er selvsagt _ETTER_ at det er klart at du juridisk sett må oppgi passordet for å hindre straffefølgelse. Frem til det er klart bør du selvsagt bare holde munn, da å lyve til onkel kan føre til mer negativt enn å ikke si noe. Men når de har brukt "find password" og passordet er 123lol, så blir du siktet for og hindre etterforskningen. Ekstra tid i fengsel! Kommer til og ta et par år og knekke passordet mitt med vanlig broutforce og det har politiet verken penger eller kunnskap til og gjøre så tror jeg overlever Lenke til kommentar
RobinTX Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 (endret) Så lenge du fremstår medhjelpelig og ignorant skal det mye til for å straffe deg. F.eks om jeg sier "ah, da var sikkert det avanserte passordet til en annen kryptert disk". Ah, tusen takk, jeg vil se den disken nå. Endret 18. august 2009 av RobinTX Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Hehe, nede på økokrim og kripos har de egne avdelinger for slikt, det er ikke noe du kommer deg unna. Lenke til kommentar
RobinTX Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Hehe, nede på økokrim og kripos har de egne avdelinger for slikt, det er ikke noe du kommer deg unna. Jeg fortalte dem om programmer som finner passord som på tv, men de tror fortsatt at de slipper unna. Lenke til kommentar
bruker234 Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Hva har du på denne disken da, siden det er så viktig? Jeg har alltid vært nysgjerrig Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Hva har du på denne disken da, siden det er så viktig? Jeg har alltid vært nysgjerrig Enig med blaxtro. Dette er trolling så lenge det ikke fortelles hva som er på disken Lenke til kommentar
RobinTX Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 sikkert noe ulovlig siden politiet kommer på døra :sherlock: Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Ja. Hvis du ikke er den siktede. § 199a. Ved ransaking av et datasystem kan politiet pålegge enhver som har befatning med datasystemet å gi nødvendige opplysninger for å gi tilgang til datasystemet. Brudd på opplysningsplikten som begås av andre enn den siktede, straffes etter straffeloven § 339 nr. 1. Dersom du er siktet i saken har du ikke plikt til å hjelpe politiet i en sak mot deg (retten til å ikke inkriminere seg selv). Denne retten gjelder til en viss grad også for nærstående (straffeprosessloven § 122). Dersom du ikke er siktet finnes intet slikt fritak. Nå, vilkårene for at ransakingen skal være lovlig: - Hovedregel: Siktede må "med skjellig grunn" mistenkes for noe som kan medføre frihetsstraff. (strpl § 192) Ransaking hos andre krever i tillegg: -- at handlingen er foretatt der, eller mistenkte er pågrepet der, eller -- at mistenkte har vært der/passert gjennom der på fersk gjerning eller ferske spor, eller -- at det er en annen god grunn til å anta at det finnes bevis der. - Unntak: Flere, men ingen relevante for dette spørsmålet. - Hovedregel: Personen det gjelder skal skriftlig samtykke. (strpl § 197 (1)). - Unntak: Domstolen kan beslutte at ransaking skal tillates (strpl § 197 (1)). - Unntak: Påtalemyndigheten (politijurist) kan beslutte at ransaking skal tillates, hvis det er "fare ved opphold", for eksempel ved at du kan finne på å formatere disken din (strpl § 197 (2)). - Unntak: Den enkelte politimann kan selv beslutte ransaking (strpl § 198): -- på sted der den mistenkte treffes på ferske spor (hos deg, sittende på PC'n din...), eller -- hvis det er sterk mistanke (strengere krav enn 'skjellig grunn til mistanke') om handling som medfører straff i mer enn seks måneder (strengere krav enn 'frihetsstraff'), og det er nærliggende fare for at formålet ellers vil ødelegges (strengere krav enn 'fare ved opphold'). Ransaking skal ellers alltid skje så skånsomt som forholdene tillater (strpl § 201), og man kan ikke benytte ransaking dersom det ville vært et uforholdsmessig inngrep (strpl § 170a). Det skal også påpekes at ordlyden er slik at politiet har ikke krav på at du logger inn og gir dem tilgang -- politiet har krav på informasjonen, dvs passordet, for å få tilgang selv. Et unntak som er klargjort i forarbeidene er dersom politiets tilgang til din harddisk vil kunne utsette deg for straffansvar. I slike tilfeller slår vernet om selvinkriminering inn, og du vil kunne nekte. 1 Lenke til kommentar
RobinTX Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 ord Så hva er på disken? Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Så hva er på disken? For det meste 1' og 0' tall, som er stablet i en random rekkefølge, med mellomrom noen steder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå