Gå til innhold

Hjelpelampe for autofokus..


Anbefalte innlegg

Har nettop kjøpt et brukt Coolpix 885, og som mange andre nikon kamera har heller ikke dette hjelpelampe for autofokusen.. Nå har ikke jeg så god greie på dette her, men ville ikke en lommelykt gjøre samme nytten som en hjelpelampe??? Det ville vel se litt dumt ut å stå med lommelykt og fotografere da, men dersom det hjelp...:)

 

The Edge

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Absolutt. Det handler jo bare om at kameraet skal finne kontrastene. En annen ting som også hjelper, er slike små "laser" lommelykter for å ha i nøkkelknippet (det er vel kanskje lommelykter). Disse er små og prakstiske dersom hjelpelampe er et must. For det vel på bensinstasjoner og andre "alt mulig" butikker for ca. 130-200 kroner.

Lenke til kommentar

Joda, det fungerer fint det. Har gjort noe slikt et par ganger med mitt Olympus C-2040 og en mikro Mag-lite (1 AAA batteri). Forsøkte med en kraftigere lykt også (2 AA batterier), men det påvirket eksponeringen for mye hvis jeg ikke brukte helt manuelle innstillinger.

 

Virket fint på over fire meter med kameraet innstillt på sentrumsdominert AF, og i overkant av halvparten med 'normal' AF.

 

Prøvde nettopp tilsvarende eksperiment med et Nikon 3100 jeg har hatt å leke med i en ukes tid. Måtte under to meter for at det skulle hjelpe med lykten her. Har ikke giddet prøve meg gjennom motivprogrammene på Nikonen for å se om noen av dem gir spot-AF. Et objektiv med f/1,8-2,6 på Olympysen har vel også noe med forskjellen å gjøre. :wink:

 

Konklusjonen må bli at du burde kunne dette til å fungere fint med et 885, som vel både har sentrumsdominert og manuell fokus(?) Prøv deg frem.

 

Og, ja: Det så nok litt tåpelig ut...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...