RamGuy Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Hei, Jeg har en stasjonær maskin som er en kombinert spillmaskin / filserver for øyeblikket, den kjører Windows Server 2008 R2 RTM (aka Windows7 Server) da jeg finner Windows Server operativsystemene til å være langt mer effektive som filserver sammenlignet med ordinære Windows desktop baserte operativsystemer (aka Windows7 Ultimate RTM). Hvorfor nettverk ytelsen blir så merkbart mye bedre når jeg kjører Windows Server sammenlignet med vanlig Windows på maskinen hvor jeg deler lagring over hjemmenettverket vårt aner jeg ikke, men det er nå engang slik hvert fall? Med tradisjonelle Windows operativsystemer er jeg blant annet begrenset til 10 simultanious connections, noe jeg ikke er med Windows Server operativsystemer, det kan muligens ha noe med saken å gjøre? Ikke vet jeg.. Men uansett, jeg har altså flere bærbare maskiner som kobler seg opp mot vår router / gateway (en D-Link DVG-5802S, som forøvrig har null brannmur aktivert og er fullstendig tweaket for optimal ytelse) via trådløst N-nettverk, også har vi da min stasjonære (filserveren) som er koblet til en HP ProCurve Gigabit switch som igjen da er koblet med CAT7 kabel til DVG-5802S (som forøvrig også har Gigabit LAN-porter) og naturligvis står router / gateway for all DHCP distribusjon, hvor alle mine maskiner får sine faste reservere IP-adresser. Så koblingene, ei heller nettverk ytelsen er det stort å si på, men jeg har et veldig irriterende og smått frustrerende problem. Det er to måter jeg kan "mappe" delt nettverks lagring på mine bærbare med Windows7 RTM, det er enten via "Map network drive" funksjonen, eller "add network location". Til å starte med benytter jeg meg av førstnevnte, for da dukker nettverks lagringen opp som en egen disk på maskinene mine, noe jeg fant veldig praktisk, ulempen var bare den at ved hver oppstart forsøker maskinene å koble seg til denne disken, noe som i seg selv egentlig er vell og bra, problemet er bare den at dette skjer gjerne før det trådløse nettet har kicket inn, ergo endte det opp med at i 99 av 100 tilfeller så fikk jeg bare beskjed om at lagring stedet for øyeblikket ikke var tilgjengelig, fordi maskinen prøvde å stabilisere og få opp en tilkobling til den før mine bærbare i det hele tatt hadde klart å koble seg til det trådløse nettverke, i lengden ble dette nokså idiotisk og relativt irriterende så jeg gikk over til alternativ nr2 "add network location" som på mange måter gjør det samme som alternativ nr1 ("Map network drive") bare at nå blir lagringen som en mappe på maskinen og det blir heller ikke stabilisert eller forsøkt å opprette noen kobling opp mot denne før jeg selv faktisk velger å dobbelt klikke på mappen som jeg da så fint kaller "NAS". Dette er på mange måter likså greit, selv om jeg egentlig finner måten alternativ nr1 ("Map network drive") fungerer på hakket bedre, om det da ikke var for denne problematikken med at den forsøker å koble seg opp før jeg har fått opp det trådløse nettverket hver gang jeg starter maskinen. Men nå til selve saken, jeg har altså delt et RAID5 oppsett fra min stasjonære på mitt lokale nettverk, denne lagringen ligger nå på alle mine bærbare ved hjelp av "add network location" funksjonen under en mappe som jeg da kaller for "NAS". Det jeg sliter med er at nesten hver eneste gang jeg skal åpne denne mappen så må jeg skrive inn et brukernavn og passord (nå har jeg samme brukernavn og passord på alle mine bærbare, samt den stasjonære så det er jo ikke spesielt vanskelig for meg å forstå hva brukernavnet og passordet er) og selv om jeg huker av for "remember my credentials" så må jeg like for dømt skrive inn brukernavn og passord på nytt etter en restart av maskinen? Jeg har dobbelt sjekket at på samtlige av maskinene mine (inkludert da den stasjonære) så er "turn of password protected" sharing aktivert, samtidig som det ikke er noen brannmur på noe av disse maskinene. Like fult må jeg inn med passord hver eneste gang? Dette i seg selv er ikke verdens største problem, problemet er ting som at jeg har uTorrent på mine stasjonære satt opp slik at de lagrer nedlastingene osv inn på nettverks lagringen, og da står bare uTorrent uten å gjøre noe som helst før jeg selv faktisk dobbelt klikker på mappen "NAS" og skriver inn brukernavn og passord? Både idiotisk, unødvendig og irriterende! Er et ingen måte å få deaktivert behovet for dette brukernavnet og passordet? Jeg har forsøkt alt jeg kan finne logisk for å få en stoppe for dette, men har enda ikke klart å få en slutt på det? Har forøvrig lagt ved et bilde av brukernavn og passord pop-oppen som kommer så dere lettere skal forstå hva jeg sikter til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå