Åsmund Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 haha, Den kommentaren ga meg artige bilder Dette må jeg prøve i morgen. Trodde gullerota var hard hele veien. Lenke til kommentar
xypher606 Skrevet 25. august 2009 Forfatter Del Skrevet 25. august 2009 (endret) haha, Den kommentaren ga meg artige bilder Dette må jeg prøve i morgen. Trodde gullerota var hard hele veien. Ja, hoho. Så feil kan man ta altså :-) Her har jeg laget en "illustrasjon for nybegynnere". Denne beskriver hvordan du finner indrefilét'en i gulroten. Bildet illustrerer tverrsnittet til en vanlig gulrot. Det enkleste kan ofte være å dele gulroten på langs, i 4 kvart-deler. Da vil du veldig enkelt kunne gnage ut indrefilét'en. Å filétere en hel gulrot med tennene, fra utsiden(!!! - dramatisk lyd), er nok mer beregnet for de som har god erfaring med gulrotknasking. Jeg tror det er vanskeligere å finne indrefilét'en i knaske-gulrøtter. For de er så små så jeg vet ikke hvor utviklet indrefilét'en er. Endret 25. august 2009 av trusefar Lenke til kommentar
RenaxTM Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 fantastisk illustrasjon trusefar! men uten at jeg har så mye erfaring, er det ikke så vanskelig å gnage vekk ytrefileen, litt forsjellig fra gulrot til gulrot igrunn... Lenke til kommentar
Nopros Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Jeg gnager bort det ytterste først ja, så er det kosetime Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Mmmm, Gulerotindrefilet. Morsom tråd, og ja indrefileten er best! Lenke til kommentar
xypher606 Skrevet 27. august 2009 Forfatter Del Skrevet 27. august 2009 fantastisk illustrasjon trusefar!men uten at jeg har så mye erfaring, er det ikke så vanskelig å gnage vekk ytrefileen, litt forsjellig fra gulrot til gulrot igrunn... oi, det må jeg virkelig si... det kaller jeg talent:) De fleste pleier å filletere gulroten slik at det enten er rester igjen fra ytrefiléten på indrefiléten, eller at deler av indrefiléten forsvinner i gnagingen. Hvis du klarer å gnage en ren indrefilét uten særlig erfaring er du nok ganske begavet:) Keep up the good work! Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Min erfaring er at hvis man bruker hjørnetennene og fortennene så er det en smal å gnage seg nedover langs gulrota uten å skade indrefile`n. Dersom man gjør det riktig vil ytrefile`n slippe taket og resultere i at man kun sitter igjen med indrefilet. I 9 av 10 tilfeller klarer jeg å sitte igjen kun med en lang sylinderformet indrefilet. Nå er det riktignok en del år siden jeg har spist gulrota hel (spiser som regel bare gulrot revet sammen med fiskeboller når jeg spiser det nå), men jeg tviler på at gulrota har utviklet seg såpass at min fremgangsmåte ikke fungerer den dag i dag. Kan hende jeg har et genetisk anliggende for å klare dette, men jeg tror at hvis man prøver ett par ganger så vil denne fremgangsmåten bringe suksess for de fleste. Lykke til. Lenke til kommentar
xypher606 Skrevet 27. august 2009 Forfatter Del Skrevet 27. august 2009 Min erfaring er at hvis man bruker hjørnetennene og fortennene så er det en smal å gnage seg nedover langs gulrota uten å skade indrefile`n. Dersom man gjør det riktig vil ytrefile`n slippe taket og resultere i at man kun sitter igjen med indrefilet. I 9 av 10 tilfeller klarer jeg å sitte igjen kun med en lang sylinderformet indrefilet. Nå er det riktignok en del år siden jeg har spist gulrota hel (spiser som regel bare gulrot revet sammen med fiskeboller når jeg spiser det nå), men jeg tviler på at gulrota har utviklet seg såpass at min fremgangsmåte ikke fungerer den dag i dag. Kan hende jeg har et genetisk anliggende for å klare dette, men jeg tror at hvis man prøver ett par ganger så vil denne fremgangsmåten bringe suksess for de fleste. Lykke til. Wow! Dette må jeg si er imponerende saker! Jeg viste ikke at gnagerene i Norge var så utviklet og sofistikerte. Jeg pleier også å få indrefilét'en til å "slippe taket" , men dette er først når jeg har delt gulroten på langs med kniv i 4 like store kvadrater. Da kan jeg "ta tak" med tennene og hvis jeg river litt forsiktig opp og ned så sitter jeg igjen med en indrefilét perfekt fillettert vekk fra ytrefiléten. Det er fascinerende! Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 Javisstfaen! Jeg brukte og spise det ytre av gulleroten for og så nyte dens indre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå