Gå til innhold

Strøm som egen post på husleia

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er avtalt i kontrakten og hva brukes for å beregne hvor mye strøm som blir brukt?

Det gjelder forsåvidt ikke nå lenger, men jeg bodde tre år i en hybelleilighet som leies ut av stdentsamskipnaden på stedet, og nå har jeg kommet i et lite klammeri med dem angående noe helt annet, og da tenkte jeg at jeg skulle slå litt tilbake ved å gå til avisen med denne saken.

Det første året var det en fast sum for leiligheten som da inkluderte internett, strøm og kabel-TV. F.o.m det andre året ble imidlertid husleien hevet og strømmen skilt ut som egen post. Uansett hva som evt står i kontrakten så er det vel lover som sier hva man kan og ikke kan gjøre som utleier, og jeg mener bestemt at jeg har hørt at det ikke er tillatt å skille ut strømmen som egen post dersom det ikke er installert måler i hver boenhet. Det er en felles strømmåler som går på tre frittstående bygg med hybler og leiligheter i hvert bygg. Prisen på strøm var litt forskjellig ut i fra hvor stor boenhet man bodde i. Der jeg bodde (i en leilighet med to soverom og sammen med en annen) ble strømmen satt til kr 1430,- per mnd, og det i en leilighet på i overkant av 50 kvadratmeter der all oppvarming (unntatt på badet) ble gjort med sentralfyr/olje. Den eneste strømmen vi dermed brukte var altså til hvite- og brunevarer, men ikke vaskemaskiner, disse stod nemlig i kjelleren og for å bruke dem måtte man kjøpe egne poletter til kr 12,50 per stk. Disse brukte selvsagt strøm, men siden vi brukte kjøpte poletter hver gang vi brukte dem, kan man ikke ta betalt for vaskemaskinbruken også gjennom strømforbruket. Det er jo 100% sikkert at ut i fra det jeg har beskrevet umulig kan ha blitt brukt strøm for kr 1430,- hver eneste måned gjennom hele året. Det jeg egentlig lurer på er da om utleier har lov til å tjene penger på at leietaker bruker mindre strøm enn for den prisen som er fastsatt, eller om leietaker da har krav på refusjon...?

Endret av anfield1892
Lenke til kommentar

Da du bodde der så godtok du strømprisen som var satt av utleier. Dersom du mener strømprisen var for høy(og det er eg enig med deg i) så klager du eller flytter. Ved å bo der så godtar du prisen.

Hvor er logikken på at det er greit å ta betalt en fast pris på strømmen, så lenge det inngår med andre tjenester, men ikke separat? Prisen er jo lik?

I henhold til husleieloven så er det ikke forbudt å kreve betaling for strøm utenom husleien. Så hva som faktisk skal betales som strøm må dere avtale dere i mellom, og det har dere gjort. Dog, når dere ikke har egen strømmåler så kan du kreve å få se regnskapet til utleier for å forsikre deg om at beløpene er korrekte/fornuftige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...