Gå til innhold

Ta en bok, gi en bok.

Anbefalte innlegg

Ofte så er det slik at man blir fanget innen en viss gruppe forfattere, eller en bestemt sjanger. Dette betyr ikke nødvendigvis at det ikke finnes annen god litteratur, eller at smaken vår ikke tillater altfor store skritt ut av hjemmebanen. Kanskje er vi bare redde for å prøve noe nytt, eller litt usikre på akkurat hvor vi skal starte?

Jeg har klekket ut en plan som kanskje kan hjelpe litt på dette, for de som tar seg brydderiet med å delta. Det blir nesten som en forumlek, og reglene er som følger:

Lenger ned legger jeg ved en liste over fem bøker. Du velger én av disse. Det første du da gjør er å skrive ett innlegg uten noen videre betydning enn at du gjør krav på denne plassen, og gitt bok. Nå går du på biblioteket og låner denne boken, så leser du den. Når du er ferdig så kommer du tilbake hit å redigerer innlegget ditt. Du begynner med å gi en karakter fra en til fem på boken. Deretter skriver du en kort og personlig bokomtale, gjør rede for hva du syntes om boken. Det neste, og siste, du gjør er å "gi" neste bruker en bok som du nylig har lest. Vel, tittelen på en bok ihvertfall. Deretter skal nestemann lese boken din, og gjøre akkurat som du gjorde. Slik gjentar det seg, og det er ingen regler for hvor mange ganger man kan delta. Det kan også være greit å holde seg til bøker under 400 sider.

Hvert innlegg skal se omtrent slik ut:

3/5 eller *****

En kort bokomtale. En kort bokomtale. En kort bokomtale. En kort bokomtale. En kort bokomtale. En kort bokomtale. En kort bokomtale. En kort bokomtale. En kort bokomtale. En kort bokomtale. En kort bokomtale. En kort bokomtale. En kort bokomtale. En kort bokomtale. En kort bokomtale. En kort bokomtale. En kort bokomtale. En kort bokomtale. En kort bokomtale. En kort bokomtale. En kort bokomtale. En kort bokomtale. En kort bokomtale. En kort bokomtale. En kort bokomtale. En kort bokomtale. En kort bokomtale. En kort bokomtale. En kort bokomtale. En kort bokomtale. En kort bokomtale. En kort bokomtale. En kort bokomtale.

Boktittel - Navn På Forfatter (til nestemann).

Jeg har sendt en melding til administrator Sim1, og spurt om han ikke kan klistre denne tråden fast på toppen, slik at den ikke drukner i listen av tråder. Det vil selvfølgelig ta litt lenger tid mellom hvert innlegg enn det gjør ellers.

Her er en liste over forslag til fem bøker som du, førstemann, kan starte med:

Munnspill under åpen himmel - Erik Bye

Genanse og verdighet - Dag Solstad

Jeg forbanner tidens elv - Per Petterson

Mørkets hjerte - Joseph Conrad

Justine - Marquis de Sade

PS. det kan kanskje være lurt å skrive ett nytt innlegg med bokomtalen, og neste bok? Hvis ikke så ser jo ikke vi andre når brukeren som har gjort krav er ferdig med boken, siden det forrige innlegget bare ble redigert? Om det er noen som sitter inne med bedre idéer så kom gjerne med de.

HUSK! Gjør krav på plassen, og boken over før du begynner på lesingen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ah. Nå trodde jeg at det endelig var opprettet en gi-bort-en-bok tråd ala denne tråden i filmforumet, men jeg ser at du opererer med litt andre regler.

Bra initiativ, trådstarter, men jeg tør ikke "ta" den første plassen da det innimellom kan ta litt tid før jeg får lest ferdig en bok. At forumet venter på neste innlegg burde jo fungere som et spark bak, men det vil jo bli lenge mellom innleggene her.

Lenke til kommentar

virker som en bra idé med en tråd som dette, men kan ikke si noen av bøkene du har foreslått frister for øyeblikket.. kan jo være for at jeg foretrekker fantasy eller krim da, men kanskje du kan foreslå bøker fra flere sjangere, for at det skal nå flere lesere + at flere kan lese samtidig? :)

Lenke til kommentar

Kan jo prøve å starte dette her. Skal prøve å få tak i Mørkets hjerte - Joseph Conrad, så fort som mulig og kommer en anmeldelse når jeg har lest den ut.

Edit: Har vært innom to bokhandler, og ingen av de hadde den. Jeg må også lese siste bok i særemnet mitt. Så må nok sende den videre.

Endret av Masteral
Lenke til kommentar

Et veldig bra initiativ, men jeg er redd det er i overkant pretensiøst. Personlig er jeg antagelig over gjennomsnittet (i dette forumet) interessert i litteratur, og har mange meninger om emnet. Jeg klarer imidlertid ikke å mobilisere det som skal til for å følge opp denne tråden.

Jeg leser bøker og har preferanser, men kan også hoppe på anbefalinger utenom det jeg tror befinner seg i min gate. Jeg er etterhvert blitt komfortablel med min egen smak (og dermed innehaver av total respekt for andres smak) at jeg finner det litt merkelig å skulle systematisere leseropplevelsen på denne måten. Mange av de beste bøkene jeg har lest har kommet for øye av rene tilfeldigheter. Mange av bøkene jeg har sluttført etter 3 kapitler (altså ikke ferdiglest) har vært såkalte klassikere, eller anbefalinger farget av mine omgivelser.

Jeg leser alt fra Stephen King, via Charles Bukowski til James Joyce, og er gammel nok til å si uten blygsel at feks Knut Hamsun forblir ulest inntil videre (har selvsagt forsøkt meg på flere av Hamsuns bøker).

Moralen må være at det viktigste er at man leser, ikke hvilke bøker man leser. (Det elitiske kritikerkorpset vil sikkert være uenig i det, men kanonisering av litteratur er for meg fullstendig vanvittig)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...