Gå til innhold

Skremmende utvikling og lavt straffenivå

Anbefalte innlegg

Jeg leste med gru, følgende sak på www.adressa.no i dag.

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1369511.ece

Det som skremmer meg, er at disse galingene får betingende straffer og ikke minst meget korte straffer. Jeg fatter ikke hva som feiler rettsvesnet i Norge. Her ble en mann, angrepet av en guttegjeng på opp mot 10 stykker, helt uprovosert, slått og sparket og ikke minst slått med balltre! Dette er noe av det latterligste jeg har sett i hele mitt liv, ja - dommene altså.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kanskje fordi det blir sett på mer som en belønning å få en flere års ferie på et norsk 4-stjernersfengsel med egen butler?

Er ikke fengselene i norge 7-stjernes a?

Straffesystemet i norge er bare latterlig.. har ikke ord en gang..

Endret av Perril
Lenke til kommentar
Noen politiske partier som går inn for å fikse straffenivået eller?

Om du med "fikse" meiner "auke", så ja. Framstegspartiet er det største partiet som har dette som ei av sine prioriterte saker, og andre blå parti har også dette høgt på lista si.

Om å auke nivået er det same som å fikse det er eg ikkje heilt sikker på.

Lenke til kommentar

Greit nok å ta hensyn til rehabilitering av gjerningspersoner osv. med "snille" metoder, men jeg synes det virker som om dette ofte går på bekostning av den straffen et offer, og allmenheten, mener er rimelig mtp. begått forbrytelse.

Gjerningspersonene i denne artikkelen... Hadde det vært mulig kapasistetsmessig, og opp til meg, hadde disse blitt sperret inne i flerfoldige år.

Poenget er; slike straffer man ser i denne hendelsen strider totalt mot folks generelle rettsoppfatning. Man burde begynne å la kriminelle faktisk betale tilsvarende for forbrytelsen de har begått.

Offeret i denne saken er muligens traumatisert for livet. Et tilfeldig utvalgt offer. Straffene er et hån mot menneskers verd.

Lenke til kommentar

Hva skjer så med disse "gutta" når de slipper ut av buret da etter 3-4 år. Noen har kanskje lært og holder seg lovlydig, men vi har vel alle kjent noen problembarn og jeg har liten tro på at disse etter 3-4 år i fengsel med virkelige kriminelle går inn i samfundet å blir lovlydig. Grunnen for å begå kriminalitet er ofte kompleks og jeg tror ikke høyere straffer automatisk fører til lavere kriminalitet. Dessuten når man burer noen inne i 5 år forsvinner de ikke, de kommer ut om 5 år og skal fungere i samfunnet. Skal vi gjøre de fem årene jævligst mulig så de virkelig kan begynne å hate samfunnet eller forsøk på å rebahilitere dem gjennom å tilby utdanning f.eks?

Det er vanskelig å gi et svar på hvordan det egentlig skal være, men personlig har jeg mer tro på å prøve og "behandle" folk først, og se om de kanskje kan leve et normalt liv. Men jeg er klar over at noen f.eks vanekriminelle, psykopater o.s.v slutter ikke uansett, så og ha livstidsstraff i Norge hadde ikke vært meg imot (noen fortjener rett og slett ikke frihet). Men å bure inne 17-18 åringer i flere år uten og prøve å få dem på rett spor er i mine øyne og bare skyve et problem noen år fram i tid, for så og få det større tilbake.

Endret av Ant1
Lenke til kommentar

Hva skal det hjelpe å dele ut ÅREVIS med straffer, forklar meg? Det er virkelig ikke sånn det fungerer. Hadde det vært opp til meg så hadde de som kan noe om rehabilitering av krinimelle fått bestemme, nei vent, de gjør det allerede!

Dumt for dere "eksperter" her på forumet da. Jeez, halvparten her virker så forbanna dumme at det svir å være registrert på samme forum. Det er ikke så lett som at jo mer spartansk fengslene er og dess lengre straffene varer jo mer effektive er de. Er dere virkelig så dumme?

Edit: Typos.

Endret av Bata
Lenke til kommentar

Høyere straffer fører som regel ikke til lavere kriminalitet, men det er ikke det som er poenget med høyere straffer heller. Poenget er at straffen faktisk skal være en STRAFF. En bot på gjerningen de har begått. Hvis de er korka nok i hodet til hate samfunnet fordi de faktisk har begått en forbrytelse, og dernest blitt straffet tilsvarende, så får de bare ha det så godt. Det viktige er at offeret for en forbrytelse føler at han er vernet, og at forbryter får som fortjent.

Lenke til kommentar

Straff er som mange ganger allerede nevnt, IKKE hevn. Straff skal ha en preventiv og allmenpreventiv funksjon. For de fleste er nok trusselen om å havne i fengsel større enn lengden på oppholdet.

Og hva er "å få som fortjent", hva betyr det? Øye for øye, tann for tann?

Lenke til kommentar
Hva skal det hjelpe å dele ut ÅREVIS med straffer, forklar meg? Det er virkelig ikke sånn det fungerer. Hadde det vært opp til meg så hadde de som kan noe om rehabilitering av krinimelle fått bestemme, nei vent, de gjør det allerede!

Frihetsberøvelse har flere momenter i seg. En av de har sterkt innslag av hevnmoment og at samfunnet skal klart si i fra hva slags oppførsel som ikke er akseptabelt i landet. I dette aktuelle eksempelet har sikkert en guttegjeng fått det for seg at det må være "kult" å banke en de finner, og der et par har vært de førende og de andre henger på.

Slik oppførsel er ikke akseptabel her i landet, og de fleste andre forøvrig, og dette må da gjenspeiles i straffenivå.

Oppførslen til mobben kunne lett ha forvoldt død på den skadelidende, og det finnes ingen, absolutt ingen unnskyldning for å gruppere seg for å finne et tilfeldig offer for å banke for morsomhetens skyld.

Dumt for dere "eksperter" her på forumet da. Jeez, halvparten her virker så forbanna dumme at det svir å være registrert på samme forum. Det er ikke så lett som at jo mer spartansk fengslene er og dess lengre straffene varer jo mer effektive er de. Er dere virkelig så dumme?

Og hvem er "overdommer"? Du?

Det er lov å diskutere straff, enten lavere eller høyere, uten at man behøver å være dumme.

Lenke til kommentar
Det er ganske popis å være hard mot kriminelle i California, men effekten er ikke akkurat ønskelig:

Economist: Gulags in the sun

For dem som gidder å lese så mye da. Verdt å merke seg at 70% fangene som slippes ut i Cali havner i buret igjen. Landsgjennomsnittet for USA er 40%. Spesielt unge bør ha et annet tilbud en krimskole som en del fengsler er i praksis.

"3-strikes"-loven ja. Gir noen bisarre utslag og hinsides all normal tenkning. Rapp sykkel 3 ganger og bli tatt => livstid.

Lenke til kommentar
Og hva er "å få som fortjent", hva betyr det? Øye for øye, tann for tann?

Jeg er veldig fristet til å si "ja". Hadde det gått ann skulle voldsforbrytere bare ha blitt tatt ut av samfunnet på livstid. Ingen tjener noe på at dette avskummet raver rundt blant oss. Og jeg er uenig i at straffers formål skal hovedsaklig være prevantivt (Uansett ser man hvor lite prevantivt nivået i Norge er, kriminelle fra hele verden valfarter jo hit). Straff skal være straff i ordets rette forstand:

gjengjeld for ulydighet, forgåelse få s- som fortjent / s-en lød på to års ubetinget fengsel / sone sin s- / fengselss-, dødss- / komme på s- komme på straffeanstalt

Mao. skal ikke straff være noe som er for å "skremme" (virke prevantivt)...

Endret av J-Core
Lenke til kommentar

Det er vel mer det at disse gutta er ute å gjør gatene utrygge igjen, så fort de er dømt. Det er det som skremmer meg. Her har de ødelagt livet til en tilfeldig fyr, just for the kicks of it. Uten å bli straffet. Jeg synes det er skremmende. I tillegg får de gå løs på gatene slik at de kan banke opp neste tilfeldig forbipasserende.

For dem som gidder å lese så mye da. Verdt å merke seg at 70% fangene som slippes ut i Cali havner i buret igjen. Landsgjennomsnittet for USA er 40%. Spesielt unge bør ha et annet tilbud en krimskole som en del fengsler er i praksis.

Her i Norge er 8/10 i fengsel, gjengangere. Kanskje vi har noe å lære av USA?

Lenke til kommentar
Hadde det gått ann skulle voldsforbrytere bare ha blitt tatt ut av samfunnet på livstid. Ingen tjener noe på at dette avskummet raver rundt blant oss.

Prioriteringa bør vera at dei ikkje blir til "avskum" til å byrja med, spør du meg, og å forsøka å bringe dei tilbake til samfunnet som normale menneske. Men så har dei jo eit vondskapsgen som forhindrar dette, dumme meg. Kriminell éin gong, kriminell for alltid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...