Gå til innhold

Hvor mye koster et god komplett vannkjølingsutstyrpakke?


Anbefalte innlegg

Drømmer litt om vannkjøling, men det kan bli noe dyrt, men kan jo alltids spare litt.

Hvis jeg først kjøper så vil jeg ikke kjøpe noe crap. Da skal jeg kjøpe noe skikkelig, men helst til en fornuftig pris.

 

Hvor mye må man gi for et godt vannkjølingsystem? Tenker da på kjøling av cpu, skjermkort, og evt hk.

 

Har aldri vært borti vannkjøling før så jeg tror en ferdigpakke er å foretrekke. Er det vanskelig å sette på plass? Stor sjanse for å ødelegge noe?

 

Vil det evt bli bedre, billigere eller kulere ved å sette sammen alt selv ved å kjøpe deler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3000kr er nok maks.

 

Kan jeg få noe godt utstyr for den prisen?

 

Hvis ikke vil jeg heller vente til økonomien er bedre. Gir ikke 3k for noe som er brukbart hvis 4k gir noe skikkelig bra. (3k er maksimum det jeg kan gi for utstyret)

 

3000kr for kjøling av cpu og skjermkort (og gjerne hovedkort, men ikke så viktig) - er det mulig å få noe skikkelig utstyr til nevnt pris? Eller bør jeg heller gå for en skikkelig luft kjøler ala Thermaltake Valcano 11? Blir det stor forskjell på klokkemuligheter/temperaturer med den kjøleren og vannkjøling?

 

Tenker da på GOD kjøling, ganske stille og helst litt stilig utseende. Og seff en med kvalitet slik at den ikke lekker og ødelegger annet kostbart utstyr.

Lenke til kommentar

Hva med WaterChill . Er ikke akkurat det råeste men kvaliteten er absolutt god og veldig lett å montere. Er veldig fornøyd med mitt WaterChill sett. :smile:

Orginale GPU og chipset kjøler kommer vel i løpet av noen uker. Koster ikke all verden heller.

Lenke til kommentar

Mest pang for penga får du med Waterchill. Det koste ca 1400kr @ databutikken.com og det er det mest komplette settet du får. Det kjøler også veldig bra (se tester på overclocking.dk sweclockers.com og ikke minst ocshoot.no) samtidig som radiatoren ikke er så enormt stor og dermed er det relativt greit å plassere i kabinettet :)

 

Kjøling for northbridge og gpu ble visstnok sendt ut fra Asetek ganske snart (ifølge NilsG @ ocshoot som pleier å være godt informert om Asetek produkter :) Neste uke elns skulle butikkene ha det på lager. Du kan regne ca 400kr per vannblokk. Veiledende pris er hvertfall 52 euro.

 

Så da slipper du unna med 2500kr for et helt komplett sett inkl frakt hvor "alt" er kjølt.

Lenke til kommentar

mitt oppsett bestående av

Radiator, skjermkortkjøler, prosessorkjøler, pumpe (eheim 1046), ekstern vanntank slange alt fra innovatek kosta meg

ca 2700. (rimeligere på databutikken.com handla på dyre microplex)

 

Du trenger kanskje i tillegg en 120mm vifte eller 2 om du velger dual 120mm radiator. (koster lite, men jeg hadde ikke plass til mer en single).

 

bilde her:

www.aaseboe.com/Bilder/vann/hele.jpg

 

veldig godt fornøyd

Lenke til kommentar

Takker for svar.

 

Fant et vannkjølingsett på Netconnection.no, men er litt usikker pga at det er så inmari billig.

 

"Thermaltake Aquarius II og V2000A" 2700kr

Det er da en pakke med Thermaltake Xaser 3 (som jeg uannsett skal kjøpe) og et vannkjølingssett.

 

Har lest testen av vannkjølingssystemet, men jeg er usikker.

Kan jeg kjøpe tilleggsutstyr slik at jeg kan kjøle skjermkort og evt hovedkort?

 

Jeg vet at man får det man betaler for, så enkelt spurt:

Er dette et brukbart sett for en som ikke ønsker å legge ut for mange penger? (1000kr er jo ikke mye mer enn hva skikkelig luftkjøling koster)

 

Er det verdt å investere 1000 lappen i dette fremfor en skikkelig god luftkjøler?

Lenke til kommentar
Takker for svar.

 

Fant et vannkjølingsett på Netconnection.no, men er litt usikker pga at det er så inmari billig.

 

"Thermaltake Aquarius II og V2000A"     2700kr

Det er da en pakke med Thermaltake Xaser 3 (som jeg uannsett skal kjøpe) og et vannkjølingssett.

 

Har lest testen av vannkjølingssystemet, men jeg er usikker.

Kan jeg kjøpe tilleggsutstyr slik at jeg kan kjøle skjermkort og evt hovedkort?

 

Jeg vet at man får det man betaler for, så enkelt spurt:

Er dette et brukbart sett for en som ikke ønsker å legge ut for mange penger? (1000kr er jo ikke mye mer enn hva skikkelig luftkjøling koster)

 

Er det verdt å investere 1000 lappen i dette fremfor en skikkelig god luftkjøler?

 

Da ville jeg heller gitt 300 kr mer for waterchill +Xaser III.

Skal du kjøle noe annent enn bare CPU blir pumpa altfor svak,

og da må du uansett gi 300+ kroner mer for en ny pumpe.

I tilegg må du jo ha ny tank, (den på Aquarius II er ikke demonterbar)

hvis ikke du vil bruke en cola-flaske da. (Stygt & billig vs dyrt,pent og pålitelig..) :)

Edit: du kan jo ta et natteraid på bilopphuggeren og få med et lite varmeregister... og heller kjøpe pumpe på din lokale dyrebutikk,

borre to hull i en colaflaske og kjøpe slanger, nipler, vanblokk o.s.v. på NC.no. Kjøler sikkert bedre enn waterchill.

Lenke til kommentar

Så jeg vil få et bedre vannkjølingssett ved å kjøpe deler hver for seg og sette det sammen?

 

Er det vanskelig og sette sammen deler selv?

 

Hva trenger jeg til et komplett system?

Dette? :

 

Radiator

Kjøleblokk

Vanntank

Pumpe

Peltier? ( har ikke helt forstått hva den er til)

Slanger (hvor lange/mange)

90 graders ledd? (evt hvor mange)

Andre ledd? (evt hvilke og hvor mange)

Slangeklemmer (hvor mange?)

 

Kjøleblokk til chiptsett og gpu kjøper jeg ved en senere anledning.

 

Håper på tips og råd.

Lenke til kommentar
For 3k kommer du langt ja. Jeg kom fort opp i 5k fordi jeg kjøpte mye småting her og der fra forskjellige webbutikker og sånn. Men det lønte seg da :wink:

 

Hvorfor bruke 5000kr på vannkjøling når man får vapo til 4000? For de 1000 kronene får man en veldig god chipssett luftkjøler og grafikkortkjøler

Lenke til kommentar

Eg har hørt att Swiftech sin vannkjøling (som du finner på microplex) har ein billig Radiator :grumpy:

 

 

Ville eg vært deg så ville eg kjøpt WaterChill! :yes::yes:

 

Den er veldig lett og montere , kjøler veldig bra! Er veldig stille og viss du har plexi glas så ser det ganske tøft ut :D

 

www.3dfxcool.no og bestill WaterChill for 1500

Lenke til kommentar
Så jeg vil få et bedre vannkjølingssett ved å kjøpe deler hver for seg og sette det sammen?

 

Er det vanskelig og sette sammen deler selv?

 

Hva trenger jeg til et komplett system?

Dette? :

 

Radiator

Kjøleblokk

Vanntank

Pumpe

Peltier? ( har ikke helt forstått hva den er til)

Slanger (hvor lange/mange)

90 graders ledd? (evt hvor mange)

Andre ledd? (evt hvilke og hvor mange)

Slangeklemmer (hvor mange?)

 

Kjøleblokk til chiptsett og gpu kjøper jeg ved en senere anledning.

 

Håper på tips og råd.

 

Har satt opp et lite oppsett:

AC Cuplex vannblokk, socket 478/A (Samme pris)495,-@www.microplex.no

AC Vannblokk, GPU/Chipset..... 395,-@www.microplex.no

Hardw. Labs radiator, "BlackIce II" 495,-@www.microplex.no

MaxiJet Pumpehode MJ 1000 190,-@www.webzoo.net

2x Titan vifte, 134m³/time, 32 dB(A)(Prisen er for 1) 95,-@www.microplex.no

+Slanger og sånt.. (Her må nok noen andre hjelpe deg, siden jeg er utrolig inkompetent på sånt.) ca.120-180,- (??)

 

Vanntank lager man selv med en stor plastboks på ICA eller noe og litt marin silikon +et borr, en saks e.l (Trist å betale 400 spenn for en ferdigtettet boks med koblinger.) ca. 50,- (??)

 

 

SUM...........................................................ca.1950-2000 KR.

 

+FRAKT, Inkl MVA.

 

En meget hyggelig pris, og uten GPU-blokka blir det vel ca. 1600 spenn +frakt. :)

 

Og nei, du trenger ikke peltier hvis ikke du skal ha ekstremkjøling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...