Gå til innhold

SSD disk til OS. OCZ Vertex


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg lurte på om det var noen som kunne gi meg noen svar ang ssd disker.

 

Bør jeg velge 2 stk OCZ Solid State Disk Vertex 30 GB i raid eller bør jeg gå for

1stk OCZ Solid State Disk Vertex 60 GB.

 

Disken(e) skal kun brukes til Windows 7.

 

Finnes det noen andre disker jeg heller bør kjøpe? JEg vil ikke gå over 2000kr

 

På forhånd takk :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjører selv raid-0 men da kun for å få større plass, jeg bruker ikke raid-0 på OS.

 

2 "disker" i raid-0 gir deg i teorien dobblet ytelse på sekvensielle operasjoner. (f.eks. filkopiering)

(raid-0 er oppskrytt og gir i praksis liten ytelsesøkning til vanlig bruk, i tillegg er risikoen for tap av data betydelig større)

 

30GB er litt lite til W7, anbefaler 60GB eller mer.

W7 bruker i beste fall 10-12GB + programmer/spill osv.

Husk at man vanligvis anbefaler å ha rundt 20% ledig på en SSD på grunn av levetid og ytelse.

 

Både X25-M og Vertex yter mye bedre enn HDD så hva du kjøper blir vel litt opp til deg selv.

Intel Gen2 er mer prisgunstig og har det lille ekstra i hastighet.

Hva det er som gjør at Intel yter bedre er vel i store trekk en bedre kontroller.

(i praksis er det ikke store forskjellen men den er der)

 

Har selv begge deler og p.t. anbefaler jeg Intel.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Det som skiller diskene er ytelsen i 4k random read/write ytelse.

Grunnen til at jeg anbefaler Intel er overlegen random write ytelse.

Jeg ville ikke giddet å kjørt to disker i raid 0, det gjør ting bare mer klønete og utsatt for feil. Intel sin SSD er kjapp nok til at det faktisk er andre deler av maskinen som holder deg tilbake.

 

http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3607&p=4

 

19506.png

 

19508.png

 

(80gb disken til intel yter bittelitt dårligere enn 160gb disken)

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar
Intel har store problemer med feil på sine SSD-disker, så de fleste utsendelsene er trukket tilbake. Kan nok drøye en goood stund før alle webshopper har de nyproduserte diskene.

Intel hadde en firmware-bugg som gjorde at skit gikk galt om man satt på BIOS-passord på harddiskene. Derfor kalte de tilbake alle enhetene som hadde denne firmwaren og flashet dem. Jeg vet ikke om det kvalifiserer som "store problemer".

 

Når det gjelder 4kb random read og random write diagrammene over, hvilken QD er det brukt? Jeg mistenker at det er QD=1, og det simulerer bare accesstime og ikke real-life ytelse.

Her er en link til en benchmark Ourasi gjorde i SSD-tråden av 2x x25-M i RAID-0. Han fikk 76.000 IOPS ved 4kb random read, QD=64 (simulert medium last i windows), dette er da ca 300MB/s.

Lenke til kommentar

Bare sørg for å ha rundt 20% ledig så går det greit, men det begrenser jo sterkt hva man kan installere.

(windows har en tendens til å vokse over tid)

 

Jeg har selv en 32GB Intel til boot disk og har 16GB ledig men da har jeg minimalt med programvare og ingen dokumenter/epost osv.

(resten er i VM på andre volumer)

Lenke til kommentar

Det var egentlig det jeg mistenkte OG ønsket å høre :)

 

Men en dedikert OS disk vil det ikke være noe problem om windows vokser over tid heller, siden det blir en smal sak å bare kjøre reinstall et par ganger i halvåret.

 

Du har ikke tilfeldigvis lyst å anbefale en egnet 32 gig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...