Gå til innhold

Er alt dyrere i Norge?

Anbefalte innlegg

De kan ikke evaluere hver eneste by i hele verden (f.eks. Island) og da har de tatt noen av dem og målt dem grundig. Du må huske på at hovedstaden ofte representerer resten av landet. Er det store samfunnsproblemer rundt om i landet vil det være enda flere i hovedstaden. Slik er det overalt og dermed fungerer det å måle byene opp mot hverandre. At de ikke måler mange byer i verden er bare enda verre for Norge, fordi det tyder på at Norge havner enda lenger ned om alle byene i verden hadde blitt tatt med. Jeg misliker den enorme patriotismen nordmenn har. Å si at Norge er verdens beste land er ikke bare feil fordi statistikken sier noe annet, men det er også frekt mot de som verdsetter noe annet enn deg selv.

Jeg har gode argumenter for å avskrive HDI, fordi de bruker elendige måleenheter. Dette svarer du ikke på og så lenge du ikke gjør det synes jeg du skal holde kjeft. Skriv et mer reflektert innlegg neste gang, takk.

aluxez: Mange helsetjenester idag krever at du skal stå i kø. Jeg vet ikke hvor mange helsetjenester som ikke har kø og hvor mange som har kø, men dette kan sikkert du fortelle litt om siden du vet det så godt. Uansett, tallet er høyt.

Bra innlegg luftbor

Du har ikke gode argumenter bare fordi du kommer med et argument, det er en viktig ting å merke seg. Du sammenligner de største byene i verden og tror det skal være representativt for hvordan verden er. Din amerikanske besteby er ikke en gang blant de 100 beste stedene å bo i sitt eget land en gang. Hva med land som Norge som har spredt befolkning. Skal det plutselig bli et mindre godt land bare fordi det ikke har satset alt på en fantasihovedstad, men heller bevilget ressurser til Bergen, Stavanger og andre byer og distrikter? Og du manglet et argument for Island, du bare sier at de er ikke en del av statistikken, og da er det veldig mye som ikke er en del av statistikken når ikke engang et av verdens beste land får være med. Statstikken din glemmer hvordan majoriteten av verdens befolkningen lever og er derfor helt irrelevant for å forklare hvordan de lever. Det blir som å ta for seg de 10 største landene i verden og si at de er representative for hvordan verden ser ut. De millionene av fattige Brasilianere bryr seg ikke om hvordan regjeringen har bygget opp et kunstpalass midt i landet hvor de kaster ut uønskede elementer osv. Hva med luftslottet Dubai. Og jeg tviler på at du har en god forståelse for hvordan 1 milliard kinesere lever etter å ha vært en rundtur i Beijing.

Sjekk: "rural-urban gap" Og din statistikk dekker ikke engang urban areas, bare "worlds most famous cities"

HDI er ikke fasiten, men den prøver ihvertfall å måle hele befolkningen og ikke bare hvordan de rikeste i byene lever og har bygget seg opp med infrastruktur, helse og skoletilbud osv. HDI er mer nøytralt med sine kriterier enn bystatistikken som tar med mange faktorer som er veldig vanskelig å sammenligne mellom to land som er veldig forksjellige. HDI er ment som en sammenligning mellom land, bystatistikken din er ikke en gang ment som dette så det blir som å sammenligne epler og bananer.

Dessuten forsvarte jeg ikke HDI og sa den var fasitmålet, jeg bare forklarte hvor idiotisk det er å forkaste HDI og tro at en dårlig statistikk over verdens mest berømte byer(som klart viser feil og som du sier deg enig i når et land som Island ikke en gang er god nok til å være med) er mer korrekt bare fordi det backer opp din forutinntatthet.

Gjennomsnittintekten er høyere i USA. Det viste jeg data for. Medianinntekt har du ikke vist noen data for, og de må naturligvis være justert for PPP. Altså, du kan ikke konkludere noe som helst.

Sjekk posten min og du ser at alt etter hvordan du regner så er medianinntekten i Norge ca dobbelt så høy som i USA, og den er viktigere enn gjennomsnittsinntekten for gjennomsnittspersonen.

Endret av Jens72
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt er ikke dyrere... man må også se på hvor mye vi tjener og hvor mye vi bruker på forskjellige varer... ca 10 % bruker vi på mat av det vi tjener.. i motsetting til fattige land der det kan være 80 %.. selv i mange land i EU bruker større andeler av inntekt på mat eller transport.

Ja vi har høye bensin og matpriser men vi tjener nok til at det går opp. Sjekke selv på SSB.

Når det er sagt er det ikke noe argument for å ikke kjempe for å få ned prisene enda mer!...

Lenke til kommentar

Det er sant og det har vi vært inne på her tidligere. Og denne listen plasserer oss godt foran USA fra alle tre kilder. Så når vi i sum har bedre kjøpekraft samt at vi har en mer jevn fordeling gir det at vi har det veldig bra her i Norge. Ja, det er mye å klage over og bilavgiftene kan være et helvetei forhold til Sverige. Men generelt sett har Ola og Kari det bedre enn de fleste rent økonomisk, samt at de scorer godt på de fleste andre statistikker som det blir vist til.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_count...PPP)_per_capita

Bensinprisen i Norge er forøvrig ikke mye å klage over i forhold til inntekt for resten av Europa. Men hvis vi sammenligner oss med andre netto oljeeksportører så kan vi klage.

Lenke til kommentar
Jeg er forøvrig enig i at:

"Når det er sagt er det ikke noe argument for å ikke kjempe for å få ned prisene enda mer!..."

:)

Der er jeg uenig.

Vi har kjempegod råd til å kjøpe ordentlig mat. Våre umenneskelig harde krav til lav pris på kjøtt gjør at dyrenes velferd er lik null. Det samme gjelder arbeidsrettigheter, om vi skal få billigere varer i Norge så er en forutsetning av det at arbeiderne i andre land blir utnyttet enda mer. Jeg mener at vi heller skal betale litt ekstra og så få igang en rettferdig verdenshandel.

Lenke til kommentar
Der er jeg uenig.

Vi har kjempegod råd til å kjøpe ordentlig mat. Våre umenneskelig harde krav til lav pris på kjøtt gjør at dyrenes velferd er lik null. Det samme gjelder arbeidsrettigheter, om vi skal få billigere varer i Norge så er en forutsetning av det at arbeiderne i andre land blir utnyttet enda mer. Jeg mener at vi heller skal betale litt ekstra og så få igang en rettferdig verdenshandel.

Norsk jordbruk er ekstremt inneffektivt, fordi man betaler ikke for arbeidet en bonde gjør, men at bonden skal bo der han bor. Altså vi betaler en meravgift for at politikerne vil gjerne ha en bonde på hver knaus. Dyrevelferden er allikevel ganske lik med de land vi kan sammenligne oss mest med. Vi gjør akkurat det samme som alle andre, f.eks legger man ned slakterier slik at dyretransportene blir bare lengre og lengre. Kyllingen står realistisk like tett her i landet som i Danmark eller Tyskland. Hadde vi bare betalt litt ekstre for bedre dyrevelferd så hadde jeg vært enig med deg.

Edit:

Nå er det ikke bare bonden som gjør det fordyrende, Norge har også et meget dårlig miljø for konkurranse innen grosist- og detaljleddet.

Endret av Luftbor
Lenke til kommentar
Jeg er forøvrig enig i at:

"Når det er sagt er det ikke noe argument for å ikke kjempe for å få ned prisene enda mer!..."

:)

Der er jeg uenig.

Det er bare tull kjøtt fra våre naboland er 400 % billigere, på det meste og dyrene der har det like bra... minst? Mye i butikken er laget i Danmark eller Sverige men koster flere ganger mer i Norge...

At vi har toll på alle varer betyr ikke at vi har bedre varer! Langt i fra!

Så sant jeg vet er ikke det noen arbeidsrettighetene nå veldig mye dårligere i våre naboland... eller det meste av EU for den del. I Frankrike er de stort sett bedre.

Verdenshandelen er ikke rettferdig det har du rett i. Fordi det er for mye toll og proteksjonisme som holder fattige land utenfor markedet for å beskytte egne industrier. WTO og GATT osv er egentlig byråkrati som avgjør hvem som får fordeler og hvem som taper... det er administrert frihandel som oftest faller i favør vesten....

Gjør man en sammenlikning med lønnsnivå mot priser er Norge blant de dyreste landene i verden...

Uhm? Hvorfor har da nordmenn så høy levestandard?

Jeg mener for andre innbyggere med deres lønn er Norge et av de dyreste reisemålene... med Oslo som en av verdens dyreste byer for "ikke nordmenn".

Lenke til kommentar
Men så kan ikke han heller gå gratis på skole her osv.

Hvorfor er det så mange som tror at slikt er "gratis" i Norge ??

Det er aldeles ikke gratis"vi betaler dyrt for de fleste ting her i landet, og vi blir også tvuget til å betale for ting og tjenester vi ikke bruker.

Samt i mange tilfeller betaler vi også opptil flere ganger for varer og tjenester som vi ikke får.

Lenke til kommentar
Så du er enig at Norge er ganske billig for nordmenn?

Så lenge du lever over gjennomsnitts lønn så er det relativt billig for deg. :)

Hvis du lever under gjennomsnittslønn kan det i enkelte tilfeller være problematisk og dyrt.. eks. Du er enslig og har barn? Du har 4 unger og lever i Oslo med 2 voksne personer med unger gjennomsnittslønn. Alt er relativt. Men for det meste er det greit å relativt billig for nordmenn. Med andre ord de fleste har det bra.

Lenke til kommentar
Så du er enig at Norge er ganske billig for nordmenn?

Så lenge du lever over gjennomsnitts lønn så er det relativt billig for deg. :)

Hvis du lever under gjennomsnittslønn kan det i enkelte tilfeller være problematisk og dyrt.. eks. Du er enslig og har barn? Du har 4 unger og lever i Oslo med 2 voksne personer med unger gjennomsnittslønn. Alt er relativt. Men for det meste er det greit å relativt billig for nordmenn. Med andre ord de fleste har det bra.

I hvilke land i verden er det "billig" om man lever på en lønn som er under gjennomsnitt?

Man kan jo ikke si at Norge er dyrt og så si at utgangspunktet er snittlønnen i det fattigste kvarter i Buenos Aires.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...