Gå til innhold

Ny router, skifte ip adresse

Anbefalte innlegg

Heisann. Har nettopp kjøpt ny bærbar pc og ny router for å skaffe trådløst nettverk.

Før brukte jeg bare modemet jeg har fått av Canal Digital (inet leverandør).

Problemet er det at før når jeg bare hadde tp kabel fra modem og til pc, klarte jeg lett å skifte ip adressen min når jeg ville. (brukte ipconfig relase renew osv) Mens nå når routeren er koblet til har jeg samme ip adresse hele tiden.

Oppsettet er slik PC --tpkabel>> router --tpkabel>> modem ->> inn i veggen.

Før var oppsettet PC --tpkabel>> modem ->> vegg

Har prøvd å koble alt fra og hatt det av noen timer osv. Det funket ikke. Gamle måten funker ikke. Har prøvd restarting.

Jeg vil altså kunne skifte ip adressen min. (Kan være routeren er "safe" mode eller noe. vet ikke om det har noe med saken å gjøre men bare nevner)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk om du kan klone macadresse i router. Da kan du etterpå bytte mellom PC og router i modem.

Problemet ditt for øyeblikket er at CD m.fl. leaser ut ipadresse mot nettverkkortets macadresse. Da risikerer du at nettforbindelsen er leaset ut mot router om du etterpå prøver PC i modem.

Du kan slette lease ved å slå av modem noen minutter eller resette modem.

Kloner du macadresse i routeren vil du ha lik mac på pc og router. Dermed vil du kunne bruke de om hverandre uten problemer.

Noen routere kan en fornye ipadressen til WAN i webinterface, da slipper du i såfall å koble om kabelen.

Lenke til kommentar
Problemet er det at før når jeg bare hadde tp kabel fra modem og til pc, klarte jeg lett å skifte ip adressen min når jeg ville. (brukte ipconfig relase renew osv) Mens nå når routeren er koblet til har jeg samme ip adresse hele tiden.

Dette skyldes nok at lease time i router er lengre enn den var/er på modem. Dermed vil du beholde lokal IP-adresse selv om du tar en ipconfig release/renew. Men hvorfor dette behovet for å endre lokal IP-adresse tildelt av router? Den er uansett ikke synlig eksternt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...