Gå til innhold

Anses læretid som erfaring ?

V_B

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

men hva med en jobb annonse som søker feks en person med 3-5 års erfaring fra offshore rettet industri? Si at man feks har vært lærling i to år på platform, og deretter jobbet to år med vedlikehold av drilling utstyr på land. Har man da 4 års erfaring slik de etterspør?

Lenke til kommentar

Offshore er ikke akkurat noe man får fagbrev i (i motsetning til tømrer -- fem års erfaring som tømrer vil jeg si er fem år etter fagbrev)...

Jeg vil si at hvis du er avhengig av å få regnet med læreperioden bare for å oppnå minstekravet skal det være på hengende håret at du får jobben, litt avhengig av den individuelle arbeidsgiver. Men i tilfellet 2+2, der 3 er minstekravet; slik at læreperioden bare 'sper på' litt, kan jeg se argumentet.

Det blir en konkret vurdering, men for å prøve å trekke ut en hovedregel: Hvis det firmaet krever erfaring i er selve temaet for utdannelsen, kan du ikke legge til læretiden (å ha fagbrev i tømring er ikke å ha to års erfaring). Hvis det firmaet krever erfaring i ikke er selve utdannelsen, kan du antageligvis på en case-by-case-basis legge til noe av eller hele læretiden din (hvis du har fire år på offshore, to av dem som læregutt, og du brukte veldig mye tid på å lære akkurat det du holdt på med, ville jeg kanskje skrevet ett års erfaring, siden det ikke ble så mye "offshore-erfaring" i de to årene).

Lenke til kommentar

Nå er det jo uansett opp til firmaet å vurdere hvem de skal kalle inn til intervju, og dermed opp til dem å vurdere om læretiden skal telle som erfaring eller ikke. Hvem som blir kalt inn til intervju og ikke er jo en skjønnsvurdering.

Læretiden skal i alle fall telle som ansiennitet, så vidt jeg husker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...