V_B Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Enkelt spørsmål som jeg ble litt usikker på. Når man søker jobb og skal skrive hvor lang erfaring man har innen yrket. Teller da læretiden som erfaring, eller starter arbeidserfaring fra den dagen man er fagarbeider ? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Læretiden er en del av utdannelsen din, og regnes med når du skriver at du har fag-/svennebrev. Lenke til kommentar
"Chris" Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 men hva med en jobb annonse som søker feks en person med 3-5 års erfaring fra offshore rettet industri? Si at man feks har vært lærling i to år på platform, og deretter jobbet to år med vedlikehold av drilling utstyr på land. Har man da 4 års erfaring slik de etterspør? Lenke til kommentar
V_B Skrevet 19. august 2009 Forfatter Del Skrevet 19. august 2009 Det er akkurat det jeg også lurer på. Var lærling offshore, har jeg da offshore erfaring tilsvarende læretiden ? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Eg tar med læretida som erfaring og spesifiserer i CV-en. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Offshore er ikke akkurat noe man får fagbrev i (i motsetning til tømrer -- fem års erfaring som tømrer vil jeg si er fem år etter fagbrev)... Jeg vil si at hvis du er avhengig av å få regnet med læreperioden bare for å oppnå minstekravet skal det være på hengende håret at du får jobben, litt avhengig av den individuelle arbeidsgiver. Men i tilfellet 2+2, der 3 er minstekravet; slik at læreperioden bare 'sper på' litt, kan jeg se argumentet. Det blir en konkret vurdering, men for å prøve å trekke ut en hovedregel: Hvis det firmaet krever erfaring i er selve temaet for utdannelsen, kan du ikke legge til læretiden (å ha fagbrev i tømring er ikke å ha to års erfaring). Hvis det firmaet krever erfaring i ikke er selve utdannelsen, kan du antageligvis på en case-by-case-basis legge til noe av eller hele læretiden din (hvis du har fire år på offshore, to av dem som læregutt, og du brukte veldig mye tid på å lære akkurat det du holdt på med, ville jeg kanskje skrevet ett års erfaring, siden det ikke ble så mye "offshore-erfaring" i de to årene). Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Nå er det jo uansett opp til firmaet å vurdere hvem de skal kalle inn til intervju, og dermed opp til dem å vurdere om læretiden skal telle som erfaring eller ikke. Hvem som blir kalt inn til intervju og ikke er jo en skjønnsvurdering. Læretiden skal i alle fall telle som ansiennitet, så vidt jeg husker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå