Gå til innhold

ADSL: 3400m linjelengde - 0,7Mbit virkelig maks? Noen med peiling?

Anbefalte innlegg

Noen som har litt "inside info" om hvordan ADSL fungerer for leverandørene?

Kort versjon: I kapaks står "Høyeste produktklasse: ADSL 1248/256" - betyr dette at det er teknisk umulig for Telenor eller noen andre leverandører (uten eget utstyr i sentralen) å levere meg raskere, selv om det egentlig skulle være mulig?

Lang versjon:

Har seg slik at jeg bestilte ADSL fra Telenor, og fikk da kun velge 0,7Mbit. Jeg tenkte OK, kan heller be de "åpne slusene" slik at jeg får teste hva som faktisk kan leveres når jeg er koblet opp. Men så enkelt var det ikke - Telenor nekter å gi meg noe raskere - jeg får ikke en gang prøve. 0,7Mbit er absolutt maks sier de (er det mulig å vite dette uten å fysisk teste?).

Linjelengde var (i følge kapaks) 3950m ved bestilling. Men etter montering var det plutselig kommet en ny linje, som bare var 3200m. Av ukjent grunn er den plutselig blitt 3450m nå uken etterpå. Uansett, absolutt alle ADSL/ADSL2+ grafer viser at det skal gå ann å få 4-7Mbit på denne avstanden. Jeg er fullt klar over at kvalitet på linjen spiller en rolle, men 0,7Mbit!?

Men spørsmålet mitt er egentlig: Dersom kapaks infoen viser "Høyeste produktklasse: ADSL 1248/256" (som for øvrig er mer enn 0,7Mbit - maks i følge Telenor kundeservice) - betyr det at det ikke er teknisk mulig å oppnå noe raskere i det hele tatt? Dvs, selv om jeg egentlig kunne fått raskere, så er dette en begrensning Telenor har satt i "skapet sitt", noe som betyr at verken Telenor eller andre leverandører (uten eget utstyr i sentral) har mulighet for å levere noe raskere?

Jeg har en sterk mistanke om at dersom "slusene ble åpnet" (dvs, abonnementet/modemet ikke begrenset hastigheten), ville jeg kunne oppnå minst 1,5Mbit. Er det noen kyndige som kan avvise det like bastant som Telenor, med bakgrunn i Kapaks-infoen? Eller har jeg et poeng i at det kan gå an, men eneste måte å finne ut det på er å faktisk teste med et ubegrenset abonnement?

Edit: Har i "redigerende stund" effektivt 2060Kbit, så det er åpenbart teknisk mulig å få mer enn hva Telenor mener. Kundeservice bekreftet i dag at linjen var satt til 1Mbit, som var maks, så hvorfor jeg får 2Mbit aner jeg ikke.

Utdrag fra kapaksinfo:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
DIGITAL ETHERNET:

Total linjelengde inkludert inntak: 3423 meter

Lengde på inntak: 100 meter (standard)

Linjestatus: Aktiv linje

Tråddiameter: Varierer mellom flere tråddiametre

Fabrikat på utstyr: Ukjent

Mulig produktklasse: 64-1024 2 par

Produktinformasjon

Produkt på abonnementet: Bredbånd ADSL

Bredbåndsprodukt på linjen: BA

Søkt produkt: DIGITAL-ETHERNET

Høyeste produktklasse: 64-1024 2 par

Produktkode: 404

Mulig produktklasse: 64-320 1 par

Mulig produktklasse: 64-512 1 par

Mulig produktklasse: 64-1024 2 par

ADSL BASIS:

Merknader:

Multicast enabled on an xDSL port on e- or aeDSLAM.

Mulig produktklasse: ADSL 1248/256

Produktinformasjon

Produkt på abonnementet: Bredbånd ADSL

Bredbåndsprodukt på linjen: BA

Søkt produkt: ADSL-BASIS

Høyeste produktklasse: ADSL 1248/256

Høyeste nedlastingshastighet pr trådpar: 1248

Høyeste opplastingshastighet pr trådpar: 256

Produktkode: 103

...

Mulig produktklasse: ADSL 1248/256

Informasjon om termineringspunkt

Bredbånd porttype: ATM2

Multicast: A

Flagg for DSLAM grensesnitt: Koblingspunktet har aDSLAM og eDSLAM

Endret av John-B
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har seg slik at jeg bestilte ADSL fra Telenor, og fikk da kun velge 0,7Mbit.

Kan man spørre hva de tar betalt for den hastigheten?

Jeg for min del stoler ikke helt på Telenor kundeservice og kan godt hende de holder deg for "narr". Har vært borte i altfor mange eksempler på at det de sier til slutt viser seg å ikke stemme.

"Skrekk eksemplet" var en nyinnflyttet nabo som kun fikk tilbud om laveste ADSL-hastighet av dama på kundeservice, tiltross for at familen som hadde flyttet ut av den selvsamme boligen hadde hatt Maxi abbonemet. Det hjalp ikke hvor hardt de enn prøvde å hammre dette faktumet inn i hodet på kundebehandleren, "for skjermen hennes sa det var umulig". (de fikk tilslutt Maxi, etter ukevis med ringing/kranglig)

Ang. linjelengde mener jeg å huske at jeg sjøl har 4700 meter. og har "gamle" Telenor Basis abo. 3500/400

Lenke til kommentar

Mekkus: Det er AKKURAT det du beskriver jeg har en sterk mistanke om at er tilfelle. Jeg er redd jeg snakker med et null som ikke klarer å tenke selv, og derfor sier at det ikke går, siden det står på skjermen til vedkommende.

Hadde du giddet å logge inn på https://metro.telenor.no/metro2-application...s-web/kapaksweb (brukernavn og passord står på siden) og sjekket adressen din, og evt den naboen sin adresse og sett hva som står at "Høyeste produktklasse" er? (velg ADSL Basis).

Lenke til kommentar

Er i lignende situasjon selv

Linjelengden får jeg ikke lenger opp på kapaks, men sist jeg sjekket var den ca 3,6km.

Naboen min får maks 4,8mbit når jeg sjekker på kapaks, mens jeg får maks 3,6mbit.

Abonnementen mitt er et 3,6mbit fra Ventelo, men det skal nå sies at dette er dønn stabilt.

Lenke til kommentar

Mekkus: Ok, takk for hjelpen i deres tilfeller får dere faktisk mindre enn Telenor sitt system mener dere kan få... Du har neppe 4700m linje..

Linjelengde får dere opp om dere søker på "Digital Ethernet".

Endret av John-B
Lenke til kommentar

ok, skal vi se

"Total linjelengde inkludert inntak: 362 meter"

Det har åpenbart krympet siden "sist" jeg var borte i det (for noen år siden) Rart jeg ikke har sett noen gravemaskiner eller hørt noe snekring etc. men noe har tydeligvis skjedd :p

Lenke til kommentar

Nå er det stor forskjell på kvalitet på kablingen, mange har kabling fra 50 og 60 tallet som da er 0,4mm eller lavere, dette gir da en dårligere hastighet på linjen.

3900m på en aedslam til Telenor vil ikke gi mer enn det de sier, rett å slett grunnet systemet Telenor benytter.

Har du dobbeltsjekket med alle leverandører? eller har du hørt på Telenor?

Lenke til kommentar

Har funnet ut at diameter på kabel er 0,4mm :(

Har sjekket med BKK som har eget utstyr i sentralen, men de ville ikke ha meg som kunde, siden de fikk opp (antagelig fra Kapaks) at jeg bare kunne få 1200Kbit. Det var for tregt til at de i det hele tatt ville ha meg som kunde! :roll:

NGT er jo også et alternativ, de virker veldig fleksibel, men så lenge de ikke har eget utstyr i sentralen er det vel ikke så mye de kan gjøre annerledes enn Telenor. Har lite lyst å betale ny etableringsavgift, og binde meg i 12 nye måneder for å teste - når resultatet kan bli at mobilt bredbånd faktisk er over dobbelt så raskt som det jeg får nå.

Endret av John-B
Lenke til kommentar
Har funnet ut at diameter på kabel er 0,4mm :(

Har sjekket med BKK som har eget utstyr i sentralen, men de ville ikke ha meg som kunde, siden de fikk opp (antagelig fra Kapaks) at jeg bare kunne få 1200Kbit. Det var for tregt til at de i det hele tatt ville ha meg som kunde! :roll:

NGT er jo også et alternativ, de virker veldig fleksibel, men så lenge de ikke har eget utstyr i sentralen er det vel ikke så mye de kan gjøre annerledes enn Telenor. Har lite lyst å betale ny etableringsavgift, og binde meg i 12 nye måneder for å teste - når resultatet kan bli at mobilt bredbånd faktisk er over dobbelt så raskt som det jeg får nå.

Bytte av leverandør pleier å være kostnadsfritt, er jo greit å forhøre deg med de :)

Eneste er vel 12mnd bindingstid som er minuset ved å bytte leverandør

Lenke til kommentar

Grunnen til at Telenor er så restrektive på dette er fordi det koster de penger om de selger deg en f.eks. 2Mbps linje og ikke kan levere og du avslutter kundeforholdet. Videre så vil de ikke øke hastigheten da de antagelig ser hva attainable bitrate ligger på og selv om de kan tweake linja til en høyere hastighet, vil det medføre:

a) at de bruker resursser på slike situasjoner

b) det blir crosstalk på de andre linjene -> andre kunder kan få dårligere linje

c) linja din kan bli ustabil og du kan søke om kompensasjon

d) andre kunder kan gjøre det samme eller må benytte seg av a) -> rinse & repeat

Lenke til kommentar
Grunnen til at Telenor er så restrektive på dette er fordi det koster de penger om de selger deg en f.eks. 2Mbps linje og ikke kan levere og du avslutter kundeforholdet. Videre så vil de ikke øke hastigheten da de antagelig ser hva attainable bitrate ligger på og selv om de kan tweake linja til en høyere hastighet, vil det medføre:

a) at de bruker resursser på slike situasjoner

b) det blir crosstalk på de andre linjene -> andre kunder kan få dårligere linje

c) linja din kan bli ustabil og du kan søke om kompensasjon

d) andre kunder kan gjøre det samme eller må benytte seg av a) -> rinse & repeat

Og akkurat derfor taper Telenor masse kunder, greit nok :p

Hvem vil vel ikke ha raskere linjer når de kan få det?...

Lenke til kommentar
Det er ikke så mange det gjelder og disse kundene er de som medfører mest risiko så jeg tror nok ikke Telenor taper så mye på å miste disse.

Problemet er at Telenor kjører samme regel over hele linjen, dvs om Telenor maks klarer å levere 8mbit på et sted, der en annen OA leverandør kan levere 16-20mbit.

Så er ikke bare på de lange linjene Telenor taper kunder, det er nok over hele linjen, også med tanke på pris da Telenor stort sett er de dyreste i det meste i Norge.

Lenke til kommentar
Like fullt har de ca halvparten av alle DSL-kundene i Norge...

Like fullt kjøper alle i Norge Norvegia ost, eller hva som helst annet som folk er vant til fra før.

Telenor er store pga navnet "televerket", ikke pga det såkalte "gode" produktet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...