Gå til innhold

Koble Mac til ip-printer, koble mac til windowsshare

Anbefalte innlegg

Kona mi har kjøpt seg mac og jeg har hatt noen frustrerende kvelder med å få ting til å fungere slik jeg vil.

Det er slik at vi har en HP Laserjet 2200 med jet direct som jeg på lle windowsmaskiner printer til via ip. Har gjenntatte ganger forsøkt å konfigurere dette via printmenyen på mac, får valgt driver til korrekt printer og lagt inn ipadresse, men det er ingen kontakt mellom mac og printer når det skal printes og konfigureres. Til opplysning så er Mac Os versjonen på norsk noe som gjør det slitsomt når man finner alle googletreff om ipprint på engelsk og dette så lett ikke lar seg oversette direkte i den norske menyen. Finner rett og slett ikke mange av menyvalgene som det vises til i det engelske veiledningene på vår norske mac. Blir litt sprø av dette.

Skulle også gjerne ha koblet mac'en til to windowsshare på vår filserver slik at min kone når alle bildene vår og alle mp3-filene. Kan en Mac skrive til NTFS eller kan den kun lese fra en ntfs partisjon?

Noen som har noen tips til NORSKE guider på ipprint og nettverkssharing på MAC som passer med den NORSKE utgaven av Mac OS vi har? Som nevnt så er det masser av ting som står i de engelske guidene som jeg ikke finner igjen i vår norske versjon av Mac OS selv om jeg legger aldri så mye godvilje til ved oversettelsen.

Har MAC to nivåer ved visning av menyer instillinger etc? Et for vanlig brukere og et for avanserte brukere som man må skru på?

Føler med helt som en grønnskolling på mac selv om jeg jobber med disse tingene til daglig på windowsservere....

Endret av Mazeking
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Printer: IPP har jeg ikke noen erfaring med, men nettverksprintere har fra min erfaring vært veldig lett å sette opp.

Server: Finder har støtte for Samba, så det er bare å trykke ⌘+k(+k) i Finder og bruke smb://IP.til.server . Skal kunne lese og skrive fint over protokollen.

Noen systeminstillinger har avansert menyvalg adskilt fra de første valgene en får presantert, men disse er lett tilgjengelige med en "Avansert"/"Advanced"-knapp i samme vindu.

Om Macen ikke er helt ny, kan du jo gjøre en installasjon av en engelsk versjon av operativsystemet, uten for mye tid tapt, om kona di kan forstå engelsk :)

Lenke til kommentar
Printer: IPP har jeg ikke noen erfaring med, men nettverksprintere har fra min erfaring vært veldig lett å sette opp.

Server: Finder har støtte for Samba, så det er bare å trykke ⌘+k(+k) i Finder og bruke smb://IP.til.server . Skal kunne lese og skrive fint over protokollen.

Noen systeminstillinger har avansert menyvalg adskilt fra de første valgene en får presantert, men disse er lett tilgjengelige med en "Avansert"/"Advanced"-knapp i samme vindu.

Om Macen ikke er helt ny, kan du jo gjøre en installasjon av en engelsk versjon av operativsystemet, uten for mye tid tapt, om kona di kan forstå engelsk :)

Takk! Skal ta en kikk på dette i kveld!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...