Gå til innhold

Tips til hjemmestudio

olihaug

Anbefalte innlegg

Holder på å lage meg et hjemmestudio, og trenger litt veiledning. Håper det er noen der ute som kan hjelpe meg med noen småting.

Jeg har brukt Sonar 6 tidligere, på en bærbar pc ( ganske gammel 1gb ram, 2ghz pentinum M). Tror jeg vil oppgradere til Sonar 8 og anskaffe meg en bedre stasjonær PC. Burde jeg heller gått til innkjøp av iMac?

Lydkortet jeg bruker er et EDIROL UA25. Har et lite problem relatert til det. Jeg bruker en BOSS GS-10, og en Korg Triton Studio. Når jeg kjører Triton gjennom Edirolen, stjeler den ekstremt mye volum. Jeg kjører jack fra headphones til input i Edirol. Kjører jeg direkte i monitor, er det god lyd, dvs rikelig volum ( db ). Dette er egentlig veldig irriterende, og lurer på om det er noe som kan gjøres med det. Under avspilling er dette mye bedre. Skrur jeg opp på Edirolen blir det rødt og skurrer. Håper det er noen innstillinger eller noe.

Det neste jeg lurer på er trommer. Jeg ønsker å spille inn trommer, uten trommesett. Dvs et program ala Drumkit from Hell, eller noe lignende. Dette har jeg ingen erfaring med. Hvis noen har noen tips ville det vært veldig fint. Bruker guitarpro, og skulle gjerne kunne laget beats/rytmer der, og kopiert det inn i Sonar, men med ein mye bedre kvalitet på lyden. Om dette går an i det hele tatt, har jeg ingen ide om. Hvis dere forstår meg, så vil jeg bruke Triton som synth/piano/bass, Boss GS-10 til gitar, og trommer fra et eller annet program, siden jeg ikke har plass eller økonomi til slagverk. Men jeg kunne tenkt meg å lage rytmer i eit program med trommenoter for å gjøre det enkelt.

Takker for alle tips

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg bruker EZDrummer og syns det er helt ok. Drumkit from hell superior er en bra extension, jeg veksler mellom standard-kit og DFHS. andre liker Superior Drummer.

vintage rock? aldri brukt den til noe, det høres jo rettogslett ut som den er tatt opp i 1960, syns ikke den passer veldig godt inn om du skal lage "nyere" musikk.

mac er generelt sett på som mer stabilt enn pc, men deretter dyrere iforhold til ytelse.

jeg bruker pc med windows 7 og har hatt et par stabilitetsproblemer et par ganger.

det du sier om at det blir lavt input fra korgen høres mest ut som inputgain på kanalen du plugger korgen i er satt for lavt :ph34r:

angående bass, jeg har prøvd det meste som finnes av bassinstrument-plugins, men det slår aldri lyden av en ekte bass, kommer ikke i nærheten :no: . de VSTi'ene som finnes har for lite feel og diskant. du trenger bare en jallabass til type en 1000lapp, det er bedre uansett, kjørt inn i ampeg SVX plugin for å emulere basskabinett, den er bra.

forresten her er et eksempel jeg spilte inn igårkveld: http://avisavis.no/mp3/sang8.mp3

her bruker jeg EZDrummer med standardkit. (og ampeg svx + kompressor på bassen).

trommene er bare spilt rett inn fra keyboard, så ingen programmering-skillz her igården. hører det spesielt på hihat-greiene i midten, det kan ordnes mye bedre med litt progging

Endret av jagarock
Lenke til kommentar

Takker for gode svar. Har gått til innkjøp av MacBook Pro 15" 2,53 Ghz 4gbDDR3, 320 GB 7400. Vil gå over til Pro Tools, takker for gode tips til plugins. Er relativt fersk på dette området. Vil selge Korgen, og gå til innkjøp av ein billigere og mindre synth. Skjønte ikkje heilt det med input gainen, men skal sjå på det. Hvis noen er intressert i en Triton er det bare å si ifra :). Funker det å kjøpe software fra utlandet? Kjenner noen som skal til USA, der det er billigere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...