Sk!ppy Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 (endret) Hei, En jente jeg har begynt med i 8. klasse nå, har trodd hele livet at foreldrene bestemmer 100 % over henne. har da flere spørsmål, som jeg delvis veit svaret på, men jeg vil ha bekreftet med linker fra f.eks lovdata .no 1. Foreldrene prøver å bestemme hvilken vgs. hun skal gå på, og om hun får lov til å flytte til den vgs. hun evt velger som f.eks er i stavanger. 2. Foreldrene har gått i anskaffelse av 2 hunder, som foreldrene går tur med en / to ganger om dagen, og tvinger jenten til å gå tur alle de andre gangene, selv om hun skal ut med venner 3. Moren har fortalt at jeg proppper hue hennes med mange rare , løyner, fordi jeg har sagt ting som at foreldrene har ikke en dritt å si om valg av VGS, har dere noe paragraf som viser til at de er pliktige til å forsørge til personen er 18 år, eller er ferdig med vgs? trodde at det meste her gikk under barneloven, men fant ikke særlig mye. Takk for alle svar EDIT: ikke bare si dette er en annen 14åring som er lei av foreldrene sine, dette har pågått lenge, med kjefting osv.. Endret 17. august 2009 av LaCrouX Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Hovedreglene ligger i barneloven § 31 flg. 1) Barn som har fylt 15 bestemmer selv hvilken utdannelse de ønsker å ta (barneloven § 32), og hvor de vil ta den (en selvfølge som følger av § 31). Dette er dog modifisert av visse begrensninger: Barnet kan ikke skaffe seg gjeld på egen hånd, og det er begrenset hva slags gjeld foreldre/verge kan "innvilge" (vergemålsloven § 55 pkt 3 sier også at barnet har ikke krav på å få disponere over lånemidler fra Statens Lånekasse). Barnet kan i utgangspunktet ikke inngå bindende arbeidsavtale uten foreldres/verges godkjennelse (vergemålsloven § 32). 2) Plikter i husholdningen er en vanlig del av oppdragelsen. Dette går inn under foreldres myndighet etter barneloven § 30. 3) Barneloven § 66 fastsetter at foreldrene er pliktige til å bære utgifter til forsørgelse og utdanning av barnet når barnet selv ikke har midler til det. Barn som har arbeid kan altså pålegges av foreldrene å være delvis selvforsørgende. Forsørgelsesplikten varer til barnet er 18 år (§ 68 første ledd) eller til barnet er ferdig med "slik skulegang som må reknast som vanleg", altså videregående skole (§ 68 annet ledd). I unntakstilfeller kan forsørgelsesplikten utvides til også å gjelde høyere/annen utdanning på vilkår som nevnt i § 68 tredje ledd. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 17. august 2009 Forfatter Del Skrevet 17. august 2009 takk! Det var egentlig alt jeg lurte på, Bare, hvorvidt kan de bestemme om hun skal flytte for å studere, om hun har deltidsjobb? Som jeg ikke syns kom helt klart fram. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 (endret) Barns anledning til å ta arbeid er beskrevet i vergemålsloven § 32: § 32. Har en mindreårig fylt 15 år, og har han tatt tjeneste eller annet arbeid som han kan forsørge seg med, kan han også si opp avtalen og ta liknende tjeneste eller annet arbeid. Vergen kan med rimelig varsel til den annen part heve enhver arbeidsavtale inngått av eller for en mindreårig over 15 år, såframt han finner at hensynet til den mindreåriges oppfostring eller velferd krever det. Se særlig annet ledd. Foreldrene kan heve enhver arbeidsavtale, til og med en den mindreårige har lovlig inngått i medhold av første ledd, hvis "hensynet til den mindreåriges oppfostring eller velferd" krever det. EDIT: En saklig grunn til å heve slik arbeidsavtale er hvis arbeidsgiver pålegger arbeid i strid med arbeidsmiljøloven kap 11 -- i praksis 2 timer i døgnet / 12 timer i uken i uker med undervisning, og 7 timer per døgn / 35 timer per uke i undervisningsfrie uker. Arbeidstiden skal heller ikke legges slik at den hindrer skolegang eller hindrer elevens evne til å få nytte av undervisningen. Det er foreldrenes vurdering som vektlegges her, men barnet har rett til å få uttale seg (barnelova § 31/33) -- hvor mye vekt barnets mening skal tillegges må være en konkret vurdering. Endret 17. august 2009 av krikkert Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 17. august 2009 Forfatter Del Skrevet 17. august 2009 Ja det er greit, men jeg tenker mer på det med å flytta fra f.eks oslo til stavanger, i hvor høy grad kan de nekte dette, om barn har planer om å finansiere det meste selv, + skal studere Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Vel, hvordan skal barnet finansiere det selv? Husk på at barn som hovedregel ikke har rett til å bestemme over egne penger (vergemålsloven §§ 2, 33, 38). Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 17. august 2009 Forfatter Del Skrevet 17. august 2009 nei, men hva om barnet vil ta en spesiell Utdannelse om kun kan tas i stavanger/bergen/røros, kan da foreldre nekte å ta denne utdanningen, og dermed nekte å flytte? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Nei, som nevnt i mitt første svar står barnet fritt til å velge utdanning selv. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 17. august 2009 Forfatter Del Skrevet 17. august 2009 Da var allt besvart! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå