Gå til innhold

Kjøre minibuss med klasse B?

Anbefalte innlegg

Det har seg slik at en slektning har kjøpt seg en Ford Transit minibuss. Jeg har lappen klasse B som jeg tok i 2006.

Jeg vil kjøre bilen hans.

.

Jeg har forsatt det sånn at denne kjerra kan registreres både som minibuss og personbil, og det eneste som skal til er å ta ut et par seter, og så omregistrere den hos trafikkstasjonen.

.

Jeg kan ikke forstå at disse setene skal kunne endre kjøreegenskapene så drastisk at jeg kan kjøre bilen kun hvis setene ligger igjen i garasjen.

.

Så, hva er evt. straffen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bot, tap av førerrett for alle førerkortklasser, regresskrav ved ulykke og vedkommende som lånte ut bilen risikerer straff etter Vegtrafikkloven § 17.

For øvrig synes jeg du forenkler problemstillingen til det latterlige. At det er noe i trafikken du ikke forstår, betyr ikke at du kan gjøre som du vil.

edit: Siden du allerede sier du ønsker å føre motorvogn uten å oppfylle vilkårene for å føre den, spiller det vel ingen rolle om du mister førerkortet for de andre førerkortklassene heller.

Endret av Trafikkstudenten
Lenke til kommentar

Sier ikke at jeg kommer til å kjøre den, bare at jeg har veldig lyst. Er det ingen formildende omstendighet at den samme kjerra kunne vært personbil om to-tre seter ble fjernet? Det trenger jo ikke sitte folk i dem engang. Er de fleste minibusser sånn at man kan omregistrere dem til klasse B om man fjerner seter?

.

Hvorfor må man ha mer utdannelse for å kjøre samme bilen med flere (tomme) seter?

.

Jeg spør mest i nysgjerriget. Og hva koster en slik lapp?

Lenke til kommentar

så vidt jeg vet er det ingen formildende omstendigheter ved å bli tatt for å kjøre kjøretøy registrert som minibuss når man ikke har riktig førerkort for oppgaven, selv om samme kjøretøy registrert med færre seter kan registreres som personbil.

og hvorfor skulle det?

det er heller ikke så enkelt som å bare skru ut sete, du må også få bilen omregistrert hos vegvesenet så den står som personbil i registeret dems.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Som det har blitt sagt. Skal du kunne kjøre bilen, må seter fjernes og bilen omregistreres til personbil. Den er da ikke lenger en minibuss og setene kan ikke settes inn igjen uten å omregistrere enda en gang. Regner med slektningen din ikke vil betale for alle disse omregistreringene.

Myndighetene har satt en grense for hva som er maks lovlig antall passasjerer man kan ha i en personbil, kontra en buss, og det må man bare forholde seg til.

Straffen vil vel bli kjøring uten gyldig førerkort. Inndragning av det førerkortet du har og bot.

Lenke til kommentar

Uten at jeg vet forferdelig mye om emnet..

Men dette handler vel ikke mest om kjøreegenskapene til bilen med eller uten et par ekstra seter, men mer om det å ha opplæring i og forutsetninger for å frakte og ha ansvar for et større antall mennesker (det er vel 12-15 det er snakk om?).

For meg virker det helt logisk og uproblematisk at jeg kan kjøre en Transit type/størrelse varebil, men ikke minibuss.

Lenke til kommentar

Vel, og så må du ikke glemme den avgiftspolitiske delen av dette, at privatfolk kjøper minibusser er en uønsket ting sett fra byråkratene sin side, derfor lager man ett så stivt regelverk som mulig. Før hadde jeg med C-lappen lov til og kjøre en tom minibuss, selv det ble for liberalt for avgiftsrytterne, hva som er status på dette i dag vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Da burde loven si hvor mange passasjerer jeg kan ha, i stedet for å være hengt opp i antall seter som står tomme.

Loven går ut fra det faktum at kjøretøyet er registrert som en buss (minibuss), og ikke en personbil. Akkurat som at du heller ikke får kjøre en lett lastebil selv om den i øyeblikket har en aktuell totalvekt under 3500kg.

Lenke til kommentar

Denne tabben har jeg gjort i forbindelse med jobb. Jeg måtte ut å kjøre en tur for å hente en større pakke. Siden jeg ikke har bil og ingen andre hadde anledning til å kjøre meg, så sa en av kontorpersonalet at jeg bare måtte ta bilen, og forklarte meg hvor jeg kunne finne nøklene. Det var en helt ordinær Mitsubishi, type Hiace størrelse. Jeg har jo kjørt slike biler før og må si at jeg rett og slett ikke tenkte på å telle antallet seter i bilen. :wee:

Jeg kjørte, hentet pakken og da jeg svingte inn på parkeringsplassen på jobb så var det en annen kar her som vinket til meg og vi slo av en prat. Hvorpå han sa:

"Så du har busslappen du også?"

Jeg sa: "Nei?"

"Du vet at dette er en minibuss?"

"Nei?"

Jeg snudde meg og telte seter ... Ooops. :D Det slo meg ikke at det var en minibuss, rett og slett fordi jeg har kjørt så mange slike biler, som ikke har vært minibusser at jeg har sett på dem som varebiler alle sammen. Jeg må si at jeg nå har lært meg til å sjekke om det er fler seter enn 5 i en bil jeg skal kjøre.

Lenke til kommentar

Ja, det er fort gjort. Man må være litt oppmerksom.

Har selv (bevisst) kjørt en lett lastebil av typen Ford Econoline uten å inneha førerkort klasse C1. Det var en elverksbil som skulle 500 meter bort i gata for dekkskifte. Det gikk bra den gang, men har nok blitt nøyere med hva jeg kjører i ettertid. Førerkortet er ikke verdt å risikere med unødvendig kjøring. :no:

Lenke til kommentar
Akkurat som at du heller ikke får kjøre en lett lastebil selv om den i øyeblikket har en aktuell totalvekt under 3500kg.

Eksemplet er ikke helt relevant, da en lett lastebil ER en lett lastebil.

Transiten kan være både bil og minibuss, og er ikke mer krevende å kjøre med flere seter installert.

Dette blir da kun en økonomisk regel, laget for å plage folk så de ikke skal kjøpe "uønskede" biler.

Hvis jeg kan kjøre en Transit med 4 seter, er det ingen grunn til at jeg ikke skal kunne kjøre samme bilen med 9 seter.

Hvis det handler om å ha ansvar for flere menneskeliv, burde reglene gå på hvor mange mennesker som faktisk sitter i bilen.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

DET er mange. Er ikke verdensrekorden for en folkevognboble 16 personer?

Slike tall er urealistiske ved kjøring.

Har man lappen, vet man at alle skal ha eget sete.

Hvis klasse B-lappen er 5 personer, kan man bare la være å ta med en masse folk i bilen sin.

Dumt å ta ut seter og omregistrere bilen, hver gang en nevø skal låne den...

Man må kunne stole på at nevøen ikke tar med mer enn riktig antall passasjerer, selv om det er plass til flere.

Lenke til kommentar
Eksemplet er ikke helt relevant, da en lett lastebil ER en lett lastebil.

SUV'er eller kassebiler på såvidt over 3500kg er ikke veldig ulike de under 3500kg. Kjøreegenskapene kan være akkurat de samme. Hvorfor skal ikke disse reglene kunne etterleves på samme måte dersom bilens tyngde er under 3500kg i det øyeblikket den kjøres?

Men ok, la oss gå tilbake til det opprinnelige spørsmålet. Du spurte om hva som var lovlig og hva straffen kunne bli. Det har du fått svar på.

Det er selvsagt lov å være uenig i regelen. Jeg har også tenkt i samme de samme baner som deg, og finner mye ulogisk i mange kjøretøy- og førerkortregler.

Men uansett hvor mye vi diskuterer dette, så er det per i dag ulovlig, og bare du har noe å tape på å kjøre en minibuss med førerkort klasse B.

Hvis klasse B-lappen er 5 personer

Klasse B tillater inntil 8 personer + fører.

Endret av GeirG
Lenke til kommentar
Det har du fått svar på.

Jepp, det har jeg. Takk for svaret.

Straffen frister overhode ikke.

Jeg håpte at det muligens bare var en liten bot for å kjøre 9-seters Transit på klasse B, siden det bare var de setene det stod på.

Noen som kjenner til rettspraksis?

Greit, loven åpner for inndraging av lappen, men gjør de slikt i virkeligheten?

Å kjøre en Transit er jo ikke det samme som å kjøre rutebuss, akkurat.

Det er forskjell på å stjele en tyggis, og å stjele en bil.

Galskap om straffen var lik...

Klasse B tillater inntil 8 personer + fører.
Det blir 9 til sammen. Lurer på om den virkelig er en minibuss som onkel har. Husker ikke nøyaktig hvor mange seter det var. kanskje 10. Det ville være typisk. :wallbash:

Er det andre ting enn et sete for mye som kan tippe en personbil over minibuss-kanten?

Lenke til kommentar
Greit, loven åpner for inndraging av lappen, men gjør de slikt i virkeligheten?

Vel, først må man jo bli stoppet. Men blir man det, er det nok sannsynlig at det blir en reaksjon. Hvor hard er det vanskelig for meg å si.

Eventuellt treffer du en hyggelig politimann som bare gir deg en advarsel.

Men jeg vil likevel ikke anbefale deg å prøve. :no:

Er det andre ting enn et sete for mye som kan tippe en personbil over minibuss-kanten?

Som nevnt over: Sjekk vognkortet til onkelen din. Der står alt. Og skulle det være en 8 seter med personbilregistrering, så kjør i vei! :)

Endret av GeirG
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...