Gå til innhold

Hvordan lage en partisjon?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du partisjonerer en harddisk, så deler du på en måte disken i to eller flere deler, sånn at det ser ut som om du har to harddisker for operativsystemet. Du kan f. eks lage en partisjon der du kan legge alle dokumentene dine og en annen med operativsystemet og programmer, eller en der du legger Windows inn og en der du kan har et annet operativsystem som krever et annet filsystem, noe jeg antar IDENEB gjør.

Dette er en litt enkel forklaring, men den holder nok :)

Før du partisjonerer disken må du huske på og ta backup av alle filene dine, i og med at det er en del ting som kan gå galt. Jeg vet ikke helt hvordan installasjonprogrammet til IDENEB fungerer, men i de fleste tilfeller av andre systemer partisjonerer du disken mens du installerer. Ellers kan du jo f. eks laste ned programmet Gparted i iso format og brenne det på en cd og starte pcen på den oå gjøre det derifra.

Endret av Rockie
Lenke til kommentar

Det er nok ikke programmene du har prøvd som ikke funker, det er brukeren.

Å lage en partisjon er svært enkelt, det kan gjøres i Diskbehandling i Windows. Man trenger ikke noe ekstra program til det.

Partisjonen har ingen 'type', det er det formateringen som bestemmer.

Problemet ditt er vel at du ikke har noe ledig plass til å ha den partisjonen på, hele disken er allerede partisjonert. Så da må du først krympe størrelsen på en eksisterende partisjon, slik at det blir ledig plass.

Men tenk litt på at dette er en operasjon med et visst potensiale for feil. Det er ikke få tråder på forumet som handler om at disken er blitt utilgjengelig etter prøving og feiling med slike program.

Det kan lønne seg å bruke en egen disk.

Lenke til kommentar
Det er nok ikke programmene du har prøvd som ikke funker, det er brukeren.

Å lage en partisjon er svært enkelt, det kan gjøres i Diskbehandling i Windows. Man trenger ikke noe ekstra program til det.

Partisjonen har ingen 'type', det er det formateringen som bestemmer.

Problemet ditt er vel at du ikke har noe ledig plass til å ha den partisjonen på, hele disken er allerede partisjonert. Så da må du først krympe størrelsen på en eksisterende partisjon, slik at det blir ledig plass.

Men tenk litt på at dette er en operasjon med et visst potensiale for feil. Det er ikke få tråder på forumet som handler om at disken er blitt utilgjengelig etter prøving og feiling med slike program.

Det kan lønne seg å bruke en egen disk.

Lite plas? Jeg har jo 322gb ledig plass jo.

Lenke til kommentar

Ja, du har 322gb på den partisjonen du har Windows på. Du må krympe den så det blir mindre plass på den så du får plass til en nummer to som hårek sier.

Hårek: Han har XP, og så vidt jeg vet så kan ikke diskbehandling i XP og tidligere systemer partisjonere systemdisken.

Lenke til kommentar
Ja, du har 322gb på den partisjonen du har Windows på. Du må krympe den så det blir mindre plass på den så du får plass til en nummer to som hårek sier.

Hårek: Han har XP, og så vidt jeg vet så kan ikke diskbehandling i XP og tidligere systemer partisjonere systemdisken.

Ok, hvordan krymper mann den?

Lenke til kommentar
... så vidt jeg vet så kan ikke diskbehandling i XP og tidligere systemer partisjonere systemdisken.

Mulig jeg pirker, men dette kan lett oppfattes feil. Det du mener er vel at XP ikke kan forandre størrelsen på eksisterende partisjoner uten å slette data.

Å partisjonere disker er jo noe alle operativsystemer kan.

...å partisjonere, det å dele opp en harddisk i flere logiske enheter.

http://no.wikipedia.org/wiki/Formatering

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...