Gå til innhold

Dreamweaver - få bilde til å vises når man fører musa over

Anbefalte innlegg

JS konflikter kjenner jeg altfor godt til, derfor jeg ikke likte jquery-ideen.

Du kan fint erstatte iframes med PHP. En sentral liste, som lastes inn som del av andre sider med PHP. Dette anbefales alltid over iframes, iallefall i min bok.

Her er et eksempel jeg laget for å demonstrere:

http://www.andreasodegard.com/mettemor68/

Det ser helt ut som en vanlig side med 4 linjer, MEN navnene kommer fra et eget, eksternt dokument.

index.php ser slik ut:

<html>
<head>
</head>
<body>

Dette er en mengde lister!

<?php include ("lister.php"); ?>

</body>
</html>

Mens lister.php ser slik ut:

<br>
peter
<br>
gunnar
<br>
jørgen

Her er altså navnene eksterne.

Ja, dette er interesant. Det vil jeg lære mer om, men jeg trenger en enkel innføring i dette med php. Har du en link til "noe" som jeg kan lese meg til hvordan jeg gjøre dette? Eller til en enkel innføring i php?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+89234341

Google "php include" så finner du mer om den funksjonen. Men det er ikke mer komplisert enn det der - selve stylingen og innholdet etc bruker du vanlig html/css/etc til

Lenke til kommentar

Hei

Kikket på dette og får det til å fungere, så kommer til å gjøre om alle sidene med iframes, legger også inn "din" fungsjon med css når det gjelder å vise bilde ved mouseover. Dette var til stor hjelp.

Men, enkelt spørsmål, hvordan skiller jeg de forskjellig listene

<?php include ("lister_2.php"); ?>

Her vil de komme ved siden av hverandre......jeg vil ha de under hverandre.

Endret av Mettemor68
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Bare å bruke vanlig CSS/html. Enten kan du stappe dem i hver sin DIV tag, eks

<div class="liste">

</div>

<div class="liste">

</div>

Eller gjøre det på "stygg gammel htmlkode"-måte med

<br>

Lenke til kommentar

Fikk til en ønska resultat både med php og bilde, er kjempefornøyd med hjelpen. Ønsker og gå et steg videre og hiver ut en ny utfordring, jeg ønsker å f.eks. ta de tre første linjene på en side (som la oss si er nyheter kategori et-eller-annet) og legge inn på et spesifikt sted på en annen side som er hovedsiden for nyheter (en samleside av første nyhet for alle nyheter i alle kategorier). Hvilken kommando bruker jeg da? Jeg ønsker å legge det inn i en template, er det mulig eller må dokumentet lageres som .php?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Du vil altså ha et utdrag av en nyhetspost på hovedsiden for nyheter? Det som er vanlig for slike ting er å bruke et CMS (content management system) slik som wordpress. Lønner seg aldri å kode slik selv, blir bare kluss. Legger du inn nyheter manuelt slik du gjør det nå?

Lenke til kommentar
Du vil altså ha et utdrag av en nyhetspost på hovedsiden for nyheter? Det som er vanlig for slike ting er å bruke et CMS (content management system) slik som wordpress. Lønner seg aldri å kode slik selv, blir bare kluss. Legger du inn nyheter manuelt slik du gjør det nå?

Har en hovedside for nyhetsarkiv som nå er oppbygd av iframes. Hver iframe er en kategori som igjen ligger der de skal være. Men, så på hovedsiden har jeg en liten "greie" på siden som viser nyhet nr. 1 fra hver kategori. Disse legger jeg inn manuelt, men det hadde vært greit hvis hver gang jeg oppdaterte alle kategori sidene, så ville nyhet nr. 1 legges seg i "greia" på forsiden, automatisk, slik de nå gjør på hovedsiden for nyhetsarkivet. Tenkte at istedet for iframes kunne jeg bruke php?? CMS aner jeg ingenting om...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Ville absolutt anbefale deg å skrape hele nettsiden og begynne på nytt med f.eks Wordpress. Nettsiden du har nå, er mer eller mindre internettutgaven av en bil som henger sammen kun ved hjelp av binders, ducttape og gummistrikk. Iframes, manuell HTML redigering for å legge inn innhold er ikke noe noen som helst egentlig gjør lenger, fordi det er ekstremt tungvint.

Ved å bruke wordpress, installerer du et bloggsystem på serveren. Der logger du inn for å skrive nyheter etc, har verktøy for å laste opp bilder etc. Du kan installere utvidelser og designe siden akkurat slik du vil, men du har bakgrunn i wordpress systemet (som er gratis).

Siden min for eksempel: http://andreasodegard.com/

Ser slik ut når jeg er logget inn i CMS-delen: http://andreasodegard.com/webpics/wordpress.jpg

I tillegg til å kunne gjøre de tingene du spør om her, vil du kunne gjøre mye mer - bruke plugins etc. Du har tusenvis av plugins, tusenvis av ferdiglagde themes du kan bruke og utvikle videre, samt støtte fra massevis av brukere på hvordan du gjør ting og tang. Kanalen #wordpress på irc.freenode.net (irc server, ikke gå inn der med nettleser :p ) er veldig hjelpsom når det er noe du trenger real time hjelp til.

I tillegg anbefaler jeg firefox utvidelsen firebug: http://getfirebug.com/

Dropp dreamweaver fullstendig, og bruk bare wordpress sin innebygde kodeeditor.

Evt kan du se på squarespace(.com), som er en enda enklere platform, men som koster penger.

Uansett hva du gjør, dropp dreamweaver og manuell redigering. Jeg gjorde det på akkurat samme måte før, og det var et rent helvete. Da jeg endelig tok meg sammen og fikk satt opp et skikkelig system var det plutselig mye enklere å legge inn innhold også.

Lenke til kommentar
Ville absolutt anbefale deg å skrape hele nettsiden og begynne på nytt med f.eks Wordpress. Nettsiden du har nå, er mer eller mindre internettutgaven av en bil som henger sammen kun ved hjelp av binders, ducttape og gummistrikk. Iframes, manuell HTML redigering for å legge inn innhold er ikke noe noen som helst egentlig gjør lenger, fordi det er ekstremt tungvint.

Ved å bruke wordpress, installerer du et bloggsystem på serveren. Der logger du inn for å skrive nyheter etc, har verktøy for å laste opp bilder etc. Du kan installere utvidelser og designe siden akkurat slik du vil, men du har bakgrunn i wordpress systemet (som er gratis).

Siden min for eksempel: http://andreasodegard.com/

Ser slik ut når jeg er logget inn i CMS-delen: http://andreasodegard.com/webpics/wordpress.jpg

I tillegg til å kunne gjøre de tingene du spør om her, vil du kunne gjøre mye mer - bruke plugins etc. Du har tusenvis av plugins, tusenvis av ferdiglagde themes du kan bruke og utvikle videre, samt støtte fra massevis av brukere på hvordan du gjør ting og tang. Kanalen #wordpress på irc.freenode.net (irc server, ikke gå inn der med nettleser :p ) er veldig hjelpsom når det er noe du trenger real time hjelp til.

I tillegg anbefaler jeg firefox utvidelsen firebug: http://getfirebug.com/

Dropp dreamweaver fullstendig, og bruk bare wordpress sin innebygde kodeeditor.

Evt kan du se på squarespace(.com), som er en enda enklere platform, men som koster penger.

Uansett hva du gjør, dropp dreamweaver og manuell redigering. Jeg gjorde det på akkurat samme måte før, og det var et rent helvete. Da jeg endelig tok meg sammen og fikk satt opp et skikkelig system var det plutselig mye enklere å legge inn innhold også.

Vell, blir nok litt drastisk for min del, kommer nok ikke til å bygge om siden nei. Den er altfor stor til det. Men jeg vet at det går ann med å plukke ut linjer som kan vises en annet sted, kan du noe om det? Var veldig greit det du forklarte meg i forrige utfordring...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Kan ikke noe om det da slike ting er innebygget i wordpress, aldri gjort det manuelt. Tror det krever en del jobb å få det til manuelt, siden du da må be PHP scriptet hente ut spesifikke deler av en statisk side. Wordpress etc lagrer innholdet i en mysql database, mye lettere tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...