Gå til innhold

Kveling som fører til død?

Anbefalte innlegg

Jeg vet at på filmer så druknes det folk i vann. men når det kommer til kampsport blir de tatt kveletak på og etter 10-13 sek er det blackout! hvorfor dør de ikke da? man skal jo overleve over et min uten luft, men hva er det egentlig som skjer siden kroppen blacker ut? det er jo genialt kamp move. men man skal jo ikke drepe persjonen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vet at på filmer så druknes det folk i vann. men når det kommer til kampsport blir de tatt kveletak på og etter 10-13 sek er det blackout! hvorfor dør de ikke da? man skal jo overleve over et min uten luft, men hva er det egentlig som skjer siden kroppen blacker ut? det er jo genialt kamp move. men man skal jo ikke drepe persjonen

Er ikke lufttilførselen som stoppes med de kvelningene i MMA, men blodtilførselen til hodet.

Lenke til kommentar
The choke temporarily interrupts the supply of oxygen or blood (or both) to the brain; generally speaking, this is not a good idea. The resulting loss of consciousness is the body's protective mechanism kicking in. The body shuts down all non-vital functions in an attempt to conserve resources for the most vital structure, the brain. In essence the body thinks you're dying. Therein lies the potential problem.

Les meir her: http://mmajunkie.com/news/13069/ask-the-do...-body-shots.mma

Lenke til kommentar

Kjønte ikke 100%, når han sier siriusly rolling the dice. mener han at det ikke er 100% sjanse på å overleve? eller om det bare kan skje noen disfunksjons?? isåfall viss en ikke tapper ut eller om det skulle skje seg i real at man må kvele. vil perjonen da ført svime av? litt kipt om du pluttselig er morder.. men viss du først svimer av, betyr ikke det at det er umulig å drepe noen ved å kvele de?

Lenke til kommentar

hvor lenge man skal kvele noen for å drepe de har jeg ingen anelse om, men det jeg tipper han mener er at det er forskjell på å kvele og det du ser i kampsporten..

de kveler ikke som du gjør når du klemmer på strupehodet/halsen og stenger luftveiene, men de klemmer vel mer på sidene for å stoppe blodtilførselen til hodet. helt forskjellig, og ikke noe du trenger å lære deg. kampsportutdøverene er erfarne og har god opplæring i dette for å ha en sikkerhet og at de ikke skal ta liv, så er ikke akkurat noe du trenger å prøve på neste gang du sloss med noen. går det galt kan du bli morder, eller værre.

Lenke til kommentar
Kan ikke mye om kvelning av personer selv. Men det har vel noe og si hvor viljesterk personen som blir kvelt er. Og hvor hardt den personen som kveler holder.

"Vilje" har ingenting å si hvis du hjernen ikke får oksygen. Halsmuskulatur kan spille inn en del.

Det er som sagt to typer kvelninger:

- Mot blodårene som går til hjernen; kutter oksygentilførselen direkte og gir raskest blackout.

- Mot luftrøret; stenger tilførselen av luft til lungene. Tar lengre tid før blackout da oksygenreservene til hele kroppen må tømmes.

Sistnevnte er vanskelig å utføre med hansker og sees sjelden i mma, men gogoplata/Kagato-Jime, som bruker beina, anvendes av noen.

Som Vertical^ sier, dette bør man strengt tatt ikke øve på, med mindre man gjør det i regi av noen som kan dette. Finn en judo/bjj/jj klubb eller lignende. Når man kan gjøre dette sikkert og alle slipper taket når det klappes er det både effektive og morsomme teknikker :) Bare hold de på matta.

OP: Man dør ikke av å besvime. Kroppen stenger av alle unødvendige funksjoner inntil normal oksygentilførsel gjennopprettes. Hvis noen kveles til de besvimer skal personen legges i stabilt sideleie til han/hun våkner.

Endret av Grizzmo
Lenke til kommentar
Kjønte ikke 100%, når han sier siriusly rolling the dice. mener han at det ikke er 100% sjanse på å overleve? eller om det bare kan skje noen disfunksjons??

Han sikter nok til at kroppen kan ta skade av det, jf. sitat eg viser til om kva som skjer.

isåfall viss en ikke tapper ut eller om det skulle skje seg i real at man må kvele. vil perjonen da ført svime av? litt kipt om du pluttselig er morder.. men viss du først svimer av, betyr ikke det at det er umulig å drepe noen ved å kvele de?

Som det står i sitat mitt blir du medvitslaus fordi kroppen bruker alle ressursar for å bevare essensielle funksjonar. Altså skjer dette før du evt. vil døy. Om personen fortsetter å kvele deg etter at dette skjer, vil du døy.

?? så du mener at viss man dø av kveling må man kvele enda lenge etter at persjonen er bevistløs?

Enkelt sagt, ja.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Har en kompis som jobber som dørvakt, og tar diverse kurs i pågripelsesteknikk, trykkpunkter etc., flere av disse (alle?) er arrangert av politiet eller tidligere polititjenestemenn. Han kan meddele at politiet rangerer kvelertak som maktmiddel like oppunder bruk av skytevåpen, fordi typiske kvelertak i noen tilfeller kan resultere i massasje av et punkt på siden/bak halsen, som igjen kan føre til endring i hjerterytme - noe som er fatalt!

Klart, kvelning er effektivt, men det kan ha større konsekvenser enn man regner med!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...