Caliente Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Heisann! Har en ca 1. år gammel PC fra komplett.no som har fungert som en drømm siden jeg fikk den. Etter siste storm (lyn og torden som f.) så har hardisken hakket og hele pcen fryst inimellom i ca 5minutter hvor alt står. dette skjedde etter at vi mistet strømmen 2 ganger på rad under denne stormen. Nå har pcen tatt kvelden helt. den vil ikk starte og begge lampene forann (en som lyser når den jobber, og den som lyser når man slår den på) blinker konstant. Selv uten kontakten i!?! Vil det bare være å kjøpe en ny Hardisk og kline inn denne og instalere OS igjen? Takker for hjelpen <3 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Sannsynligvis ikke , regner med at det er mer enn en harddisk som feiler ved de symptomene du gir. Du kan jo prøve følgende oppskrift : Plukk ut strømkabelen til pc og pass på at ingen strømførende enheter er koblet til (skjerm, høytalere etc). Trykk så inn power knappen flere ganger over et par minutter. Plukk ut batteriet på hovedkortet og finn Reset knappen / jumperen og sørg for at denne blir resetet. Sett i batteri, strømkabler og det du har koblet fra og se om pc starter opp, du bør i alle fall få POST, dvs initialiseringskjermen som dukker opp i tekst med litt grafikk og mulighet for å gå inn i bios med Delete knappen. Lenke til kommentar
Hareide Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Du bør skrive litt mer informasjon om hva slags maskin du har. Er det en laptop(model), en stasjonær (maskinvare/model)? Mulig det står noe i manualen for hovedkortet om hvorfor "front-display-led" blinker. Vil det bare være å kjøpe en ny Hardisk og kline inn denne og instalere OS igjen? Det er rimelig stor sannsynlighet for at svaret ikke er så enkelt. Du kan enkelt teste dette ved å åpne maskinen og koble fra hardisken(IDE/SATA kabel og strømtilførselen til hardisken). Hvis maskinen starter, så har du funnet feilen. Hvis den ikke starter så ligger problemet et annet sted. Jeg har en finger på strømforsyningen Hvis du har kjøpt en ferdigbygget maskin gjennom komplett, så bør du kontakte dem. Sannsynligvis så vil du få noe slikt reparert på garanti. Dersom dette er en selvbygget maskin så ville jeg fjernet alt "unødvendig" fra maskinen, for deretter å starte den. Slik at du bare står igjen med: PSU, HK, CPU, RAM (GPU trenger du strengt tatt ikke i første omgang) Du fjerner: Nettverkskort, hardisk, cd-rom/dvd-rom, diskettstasjon, usb-enheter, .. pci/pci-e kort .. ALT annet. Lykke til Lenke til kommentar
PerB Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Har en ca 1. år gammel PC fra komplett.no som har fungert som en drømm siden jeg fikk den. Etter siste storm (lyn og torden som f.) så har hardisken hakket og hele pcen fryst inimellom i ca 5minutter hvor alt står. dette skjedde etter at vi mistet strømmen 2 ganger på rad under denne stormen. Hvis du har kjøpt en ferdigbygget maskin gjennom komplett, så bør du kontakte dem. Sannsynligvis så vil du få noe slikt reparert på garanti. Skader på grunn av lyn dekkes ikke av garantier (heller ikke av reklamasjonsrett). Lenke til kommentar
Medicaner Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Dekkes ikke dette evt av innbo forsikringen? Lenke til kommentar
Caliente Skrevet 18. august 2009 Forfatter Del Skrevet 18. august 2009 Hei igjen. Og takker for hjelpen så langt! Her er litt mere info om PCen. Stasjonær med følgende inhold: Hiper Strømforsyning ATX 530W Sort, 120mm Vifte, 2xSATA, 2XPCI-E, 20/24pin MSI K9N SLI Platinum,nForce 570 SLI,ATX, Socket-AM2,2xGbLAN,DDR2,Firew,2xPCI-Ex16 AMD Athlon 64 X2 4600+ 2.4GHz Socket AM2 1MB, BOXED m/vifte Corsair TWIN2X 5400 DDR2, 2048MB PC5400 Kit w/two matched CM2X1024-5400C4 Dimm's 2 av disse så 4GB ram. (3.noe brukes) Gainward GeForce 8800GTS 640MB GDDR3, PCI-Express, "BP8800GTS-640M-TV-DD" 2 av disse i SLI Samsung SpinPoint T166 250GB SATA2 16MB 7200RPM NEC DVD-brenner AD-7173 IDE Silver OEM Duallayer,LabelFlash,Multirecorder(Ram) Siden jeg har klint inn 2 ekstra ram brikker og ett ekstra skjerkort så går vel ingenting på garantien lengre. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Siden jeg har klint inn 2 ekstra ram brikker og ett ekstra skjerkort så går vel ingenting på garantien lengre. Nei, men reklamasjon har du i 5 år på en datamaskin. Garantien er rettigheter du har utover reklamasjon, slike rettigheter kan gis av produsent eller forhandler. Leatherman har livstidsgaranti på sine produkter, reklamasjonen varer ikke så lenge. Stor forskjell på disse to. Lenke til kommentar
Hareide Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Skader på grunn av lyn dekkes ikke av garantier (heller ikke av reklamasjonsrett). Nå er det ingen av oss som kan påvise at skadene er pga av et lynnedslag. Det er det opp til komplett og dokumentere, dersom han sender inn maskinen. Trådstarter sier at hardisken ikke har fungert skikkelig, og at maskinen har hengt seg. Dette er opplyst som en følge av at han mistet strømforbindelsen 2 ganger på rad under en storm. Han vet ikke om det faktisk var et lyn som har skylden. Hvis jeg drar ut strømmen fra maskinen min 2 ganger på relativt kort tid, og noe ryker, så kan man ikke hevde at jeg ikke har garanti lenger? Lyn eller ikke, det er vel en mulighet å få igjen noe slikt på innboforsikringen, eller deler av det. Dersom det var andre elektroniske komponenter tilkoblet strømnettet i huset under hendelsen, så er det rart om ingen andre komponenter er skadet. (Da ville jeg gå med på å legge skylden på lynet Siden jeg har klint inn 2 ekstra ram brikker og ett ekstra skjerkort så går vel ingenting på garantien lengre. Spørs om komplett ikke setter seg på bakbena angående en garantisak på hele maskinen. Derimot så har du fortsatt garanti på hver enkelt komponent inne i maskinen. Dersom du vil ha maskinen i fungerende stand uten tap av tid, så ville jeg prøvd å finne feilen selv. Prøv det jeg sa i post #3 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Ofte er desverre egenandelen større enn det man får igjen på forsikringen, men selvsagt kostet pcen 10.000 eller 15.000 kroner og egenandelen var på 5000 så lønner det seg. Men husk at noen forsikringer stiller særskille krav til hvordan elektronisk utstyr skal være sikkret ved lynnedslag etc. Lenke til kommentar
Hareide Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 I følge manualen til hovedkortet ditt, så har du muligens en slik på baksiden av maskinen: Lenke til kommentar
Caliente Skrevet 18. august 2009 Forfatter Del Skrevet 18. august 2009 I følge manualen til hovedkortet ditt, så har du muligens en slik på baksiden av maskinen: dessverre ikkeno slikt Komplett sa jeg skulle sende den inn, så blir vel til at jeg gjør det. Har ikke råd til å tulle så mye med den er jeg redd. Men takk for hjelpen folkens. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå