Gå til innhold

Ny allround ca 14k

Anbefalte innlegg

Hei

er på utkikk etter ny pc om dagen, mest pga mangel på lagringsplass, men også fordi jeg ønsker mer ytelse. Vil at pc'n skal være mest mulig fremtidsrettet (selvom dette er nesten umulig), ønsker også at pc'n skal være nokså stillegående (ikke så veldig viktig).

PC'n skal brukes til bilderedigering av RAW filer (photoshop cs4) og Spilling.

Siden jeg mangler lagringsplass ønsker jeg minimum 2TB.

Har sett for meg noe lignende dette:

Asus P6T Deluxe V2

Intel Core i7 920

OCZ DDR3 PC3-12800 Gold Low-Voltage Triple Channel 6 GB

Samsung Spinpoint F1 1 TB x2

Sapphire Radeon HD 4890 Vapor-X 2 GB (2 stk i CF)

Dette er bare et forslag fra min side. Om noen mener jeg for eksempel burde gå for et AMD system er jeg åpen for det også. Legg gjerne med en begrynnelse ;)

Er det noe teknologi som kommer i nærmeste fremtid er jeg åpen for å vente bittelitt, men ikke lengere enn 1mnd tror jeg. Spørs hvor viktig denne teknologien er :p .

Budsjettet mitt ligger på ca 14k+/-. Er det noe jeg kan spare penger på, samtidig som ytelsen er den samme, og at den er like fremtidsrettet, tar jeg gjerne mot tips på det også.

Takk for svar :innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gå for Nvidia om du bruker photoshop.

Kan du begrunne hvorfor? Hvilket kort er det du tenker på som erstatning for 4890 i CF? Til opplysning bruker jeg 1920x1080.

Nvidia drivere og hardware er veldig optimisert for bruk i photoshop, slik at arbeidet blir belastet på skjermkortet og ikke prosessoren.

Lenke til kommentar

Takk for svar :thumbup:

Har tenkt litt på det med dx11, men har funnet ut at dette kanskje ikke er noe å bry seg med. Dette fordi at når først et dx11 kort kommer, er det dyrt forhold til ytelse, og fordi når det først kommer spill som støtter dx11 er skjermkortet allerede for gammelt til å dra spillet på max. (Litt krunglete formulert, men håper dere skjønner).

Noen som har andre tips til meg? Enten det gjelder spessielle komponenter, eller bare tips til kommende hw som er verdt å vente på.

Lenke til kommentar

P55 og core i5/i7 på LG 1156? 40nm DDR3 ram? HD 5870 (like bra som HD 4980 i CF, om ryktene stemmer)

Prisen på ATI/AMD blir den samme.. rundt 2200-2800kr.

Du tar feil om DX11. Denne gangen har microsoft samarbeidet hele veien med spillprodusentene, noe som ikke skjedde i stor grad med Vista og DX10/10.1. Med på prosessen har både Nvida + AMD/ATI vært. I tillegg kan vi nevne at Vista aldri ble den suksessen Microsoft ønsket, og et stort markded (gamere) brydde seg ikke. Windows 7 er stikk motsatt. Gamere gleder seg, og optimismen er stor. Dessuten er spill med DX11 støtte ventet å komme langt tidligere denne gangen.

Trenger vi si mer? Hadde ventet 1 måned!

Endret av Zelkin
Lenke til kommentar
P55 og core i5/i7 på LG 1156? 40nm DDR3 ram? HD 5870 (like bra som HD 4980 i CF, om ryktene stemmer)

Du tar feil om DX11. Denne gangen har microsoft samarbeidet hele veien med spillprodusentene, noe som ikke skjedde i stor grad med Vista og DX10/10.1. Med på prosessen har både Nvida + AMD/ATI vært. I tillegg kan vi nevne at Vista aldri ble den suksessen Microsoft ønsket, og et stort markded (gamere) brydde seg ikke. Windows 7 er stikk motsatt. Gamere gleder seg, og optimismen er stor. Dessuten er spill med DX11 støtte ventet å komme langt tidligere denne gangen.

ok, kanskje jeg skal vurdere å vente 1mnd da. Om disse utgivelses datoene er til å stole på :tease: . Noen som har andre meninger om dette?

Lenke til kommentar

ok, kanskje jeg skal vurdere å vente 1mnd da. Om disse utgivelses datoene er til å stole på :tease: . Noen som har andre meninger om dette?

Et siste tips, tenker da på Photoshop delen, er jo SSD fra Intel? Gen 2!

P55 Asus Deluxe Netshop 1700-1800kr

Core i5 750 Netshop 1500-1700kr

SSD Intel Gen 2 Netshop 1800-2000kr

OBS: Tilfeldig at jeg linker Netshop her, de har ting på plakaten.

Sett dette kontra et Core i7 920 X58 system så er nesten den SSD'n gratis. I tillegg er photoshop (og OS's + spill) supert på en SSD disk. Core i5 yter nok mer en fint til photoshop. ytelsen vs core i7 920 er ventet under 5-10% i enkelte tilfeller. Ene tilfellet gjelder ikke spill som er forventet på samme nivå!

Eneste er jo som du sier... det var dette med dato da...

Endret av Zelkin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...