desverre Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Jeg har pr idag satt opp en server med ubuntu 9.04, på den er det tilkobblet en stk usb disk og 4 maskiner med enten linux (ubuntu 9.04) eller vista/win 7 rc. Mitt problem er som følger de maskinene med ubuntu der finner ikke de alle filene på serveren, men det går greit i windows med samba. På linux maskinene så brukes linux med export av mapper på serveren og da fulgte jeg denne oppskriften: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=249889 og andre hjelpesider. Så hvorfor får ikke mine ubuntu maskiner tilgang til alle delte filene på serveren? når jeg bruker feks picasa eller digikam så ser jeg bare noen av filene. Er det diskene på serveren som er for trege eller er det noe med oppsettet som er feil? Lenke til kommentar
HawP Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 (endret) Antakeligvis har det med rettigheter å gjøre. Hvis filene du deler ligger på usb disken, kommer det også an på hvilket filsystem den har, og hvordan den mountes. FAT (og FAT32 antar jeg) vil default mountes med uid og gid til prosessen som gjør det, men er en pålogget i et skrivebordsmiljø (f.eks. Gnome/KDE) så vil det vanligvis sørge for at det mountes med uid satt til din bruker (slik at det ser ut som om du eier alle filene). Samba/CIFS og NFS virker litt forskjellig mhp. rettigheter. En Samba/CIFS klient vil vanligvis sende med et brukernavn og passord, og dette brukernavnet brukes så av Samba "serverside" til å avgjøre hvilke filer i sharet klienten kan lese/skrive (selve Samba server-prosessen kjører vanligvis som root, så den kan lese alle filer). Med NFS (iallefall v2 og 3), derimot, er det opp til klienten å avgjøre hvilke filer som kan leses/skrives basert på rettighetene som er satt for hver fil/katalog på serveren. Dvs. at de rettighetene, bruker id og gruppe id (obs! ikke bruker- og gruppenavn) som filene har på serveren også gjelder på klienten, og sjekkes mot id'er på klienten. F.eks. eier id=1000 en fil mountet med NFS, og din bruker på klienten har id=1000, så får du "eiertilgang" til fila. Rettigheter via NFS er derfor helt uavhengig av hvilke brukernavn id'ene på filer/kataloger tilsvarer på server og klient (dette er derfor en potensiell sikkerhetsrisiko i nettverk der admins ikke har full kontroll på brukernavn og "tilhørende" id'er på alle maskiner som kan aksessere serveren). Men det er heller ingenting i veien for å aksessere filene fra Ubuntu'ene via Samba/CIFS. Du kan da f.eks. mounte disse statisk med /etc/fstab eller dynamisk/on-demand med automount (ingen av delene er spesielt vanskelig ). Endret 18. august 2009 av HawP Lenke til kommentar
desverre Skrevet 18. august 2009 Forfatter Del Skrevet 18. august 2009 (endret) Etter og ha skjekket opp ang filsystemet finner jeg ut at den ikke har vært formarert på en stund så etter og ha flyttet litt rundt på filene kan den formateres, pr idag er det ntfs på den. Men hva er det beste filsystemet for en nettverks disk? Endret 18. august 2009 av desverre Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Hvilket filsystem partisjonene har er helt usynlig når den deles over nettverket. Men et native Linux-filsystem som ext3 vil være et langt bedre valg enn NTFS som i utgangspunktet er et Windows-only filsystem. Lenke til kommentar
desverre Skrevet 18. august 2009 Forfatter Del Skrevet 18. august 2009 Da er problemet løst Grunnen til groblemene var rett og slett, feil filsystem, når jeg fikk formatert disken i ext3 så var oxo problemet løst. Takk for hjelpen folkens. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Problemet var sannsynligvis at fordi NTFS monteres med FUSE, så har ikke root tilgang. NFS-daemonen kjører nemlig ofte som root. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå