Gå til innhold

Deling av trådløs internett over kablet nettverk mellom PCer

Anbefalte innlegg

setupmvj.jpg

La meg starte med å si at jeg har prøvd endel forskjellig ting som jeg har gått ut i fra skulle fungere, men med lite hell. Gå derfor ut i fra at jeg har gjort noe feil, og gi meg det med teskje!

Problemstillingen er denne: Vi har nettopp flyttet inn i en leilighet (leie) som foreløpig ikke har eget kobberpar, og dermed ingen fast linje. Leiligheten er derimot i et hus som har et delt trådløst nettverk. PC 2-4 + Server har rom hvor man får signal til dette nettverket, mens PC1 ikke har det. Derfor vil vi gjerne ordne det sånn at PC1 får internett, men helst på en måte slik at ingen må ha PCen på hele døgnet, ergo helst vil vi få ordnet det slikt at server er maskinen med delt trådløst internett.

Fakta:

Ruter - D-Link Dir-655

Switch - D-Link Something something

Ingen kryssede kabler noen plass

Først og fremst har vi et problem med at vi får ikke inet fra det trådløse mens vi er koblet på det kablede nettverket. Om vi bridger de to så får vi nett noen ganger på Vista maskinene, men etter en stund faller det ut. På Windows 7 maskinen så fungerer alt bortimot hele tiden, men her faller det kablede nettverket ut nå og da.

I tillegg kan man ikke dele en bridged connection, så jeg har gått meg en smule fast.

Jeg husker jeg gjorde dette mellom en Vista og XP maskin en gang, og da satt jeg opp XP maskinen til å motta internett gjennom en annen maskin, ved å sette opp et nytt nettverk. Å sette opp et nettverk på denne måten finner jeg ikke en innstilling på i vista.

Det første vi gjorde var å sette på ICS(internet connection sharing) på Server 2003, men det ser ikke ut til å fungere når internettet kommer fra en trådløst connection. Når vi gjorde dette så satt serveren seg til ip:192.168.0.1 og skulle i følge guilden jeg fulgte da fungere som en dchp server. Jeg skrudde av ruteren (som vi hadde flyttet til 192.168.0.2) for å forhindre noen innblanding, slik at nettverket ble Server - switch - PC4. Server hadde på dette tidspunktet nett, men ga ikke ut noen ipadresser slik at jeg ikke fikk testet om dette fungerte overhodet. Om det hadde gjort det så hadde det vært en smal sak å skru av dchp på ruteren mellom pc1-3 og så skulle vel alt være i orden. Eller misforstår jeg her?

Et annen løsning jeg tenker kunne fungere var å sette opp et aksesspunkt som kunne forsterke signalet fra det opprinnelige trådløse nettverket. Jeg har lest litt rundt, og ser at D-link dir-655 ikke støtter DD-WRT. Er dette helt nødvendig for å konvertere ruteren, eller er det en annen mulighet? Har letet og letet, men ikke funnet noen innstillingsmulighet.

Vi er villige til å kjøpe inn det som er nødvendig, i tillegg til å legge inn nytt OS både her og der. Det som hadde vært det ideele hadde vært om Serveren kunne delt inet til nettverket.

All hjelp verdsettes enormt, da ingen inet for PC1 kommmer til å føre til at han flytter ut :(

Endret av bamsefar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...