Gå til innhold

God erstattning for snop/brus?

Anbefalte innlegg

Gode gamle:

Dersom du har mixer, er det å mixe appelsin, epler, og banan + melk i mixern noe som gir en god drikke. I tillegg kan du jo sette en skje jordbærsyltetøy eller noe slikt. = Milkshake av den sunne variantet, da kan du selv velge hva du vil ha oppi og slipper alt det sukkeret og gud vet mer som følger med de fabrikklagde.

Endret av Samegerilja
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 8 år senere...

Vel er du fornøyd med vekten du har nå så er det vel ingen grunn til å se på Kalorier. Men hvis du ikke er det, så er det bedre å begynne å telle nå.

Forebyggende for hva da om jeg kan få spørre?

Men kan vel si at jeg selv har sluttet med brus og godteri (har klart meg 1.5 år uten brus og minimalt med godteri. Ja da mener jeg minimalt).

Lever på som regel:

Frukt

Vann/Melk

Tyggegummi

I starten var saft en fin måte å byttet ut brusen med. Og til slutt ble det bare vann/melk

Ofte av grunnen til at jeg ville ha noe godteri var fordi jeg ville ha noe å putte i munnen. Huff høres jævlig ut, men det er sant. Så derfor begynte jeg å tygge mye tyggegummi. Bare for at jeg skulle slutte å tenke på godteri og for at munnen min skulle ha noe å gjøre.

Og for å si det sånn det FUNKET!

Men nå er jeg mer eller mindre hekta på tyggegummi (sukkerfri tho wink.gif ). Går fort 1-2 pakker om dagen. Kanskje mer og.

Men nå var jeg kanskje mer ekstrem enn det du har planer om å bli smile.gif

Det er veldig lett og svare på hvorfor man skal kutte/ mínske sukkerinntak.

Mengder med sukker har vist seg å være en stor pådriver til utvikling av overvekt og en rekke livsstilssykdommer som metabolsk syndrom, diabetes type 2 og hjerte- og kar sykdommer.

Du skal riktignok ikke glemme at det ikke kun er sukker alene som er den store syndebukken. Et for høyt inntak av energi totalt sett vil også øke faren for disse tilstandene. Derfor er det vel så viktig å kontrollere de totale mengdene du spiser, fremfor kun å fokusere på ett næringsstoff.

Det er en mulig sammenheng mellom inntak av tilsatt sukker og kreft i tarmsystemet, nærmere bestemt i tykk- og endetarm.

En halvliter cola overskrider dagsbehovet.

Myndighetene i Norge anbefaler maks 10E% fra tilsatt sukker, det betyr at maks 10% av det totale energiinntaket bør komme fra sukker.

For en gjennomsnittlig kvinne, med et tilfredsstillende nivå av fysisk aktivitet vil dette tilsvare cirka 50 gram sukker per dag. Er du mindre fysisk aktiv bør inntaket reduseres.

50 gram tilsatt sukker tilsvarer mindre enn en halvliter cola eller litt mer enn en "liten" melkesjokolade. Vi får også i oss sukker fra en del mer eller mindre skjulte kilder, så har du brukt opp "hele budsjettet" på en halvliter cola vil man kunne slite med ikke å gå over.

Det handler om å "velge" en annen livsstil i forhold til mat og aktivitetsnivå - gå lange turer, ta trapper i stedet for heis og rulletrapp. La det bli mer enn i tankene dine, si det høyt til deg selv hvilket mål du har for dagen og hold hva du lover deg selv.

Samtidig begynn med og reduser sukker og fett, finn erstatninger. Ikke forvent at du klarer og kutte ut alt over natten. Ta små steg :-)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Prøver å vente med å anskaffe en ny pose med sukker, da det lett kan bli konstant baking og spising i en måned framover. 

I den forbindelse lagde jeg en ny type kakerøre, i ei gryte med litt varme under. Av Smør, 2 egg, mørk sirup, tynn fløte, potetmel, hvetemel, kakao, 1 teskje melis, 1 teskje bakepulver og bittelitt kanel. 

Smaken minner faktisk litt om delfia-kake (vanligvis lagd av delfiafett). 

Har også hørt at bløtkakebunn og rullekake kan lages nesten uten sukker. Kan kanskje også der blande i litt potetmel og tynn fløte for å gi litt smak/struktur. Eller hva en skal kalle det. 

Edit: Ser at noen kjøper en fibersirup på helsekostbutikk og bruker i stedet for vanlig sirup. Det blir litt overdrevent for min del, men det er altså mulig å gjøre. 

Alternativ til kremfløte: Fins produkter som Gryr (kokos og raps) og Erlet. Disse produktene er interessante for lakto-vegetarianere, og melkeintolerante. Prøvde nettopp Gryr, og det er et litt underlig produkt. Det er en kritthvit masse som lukter ingenting, og smaker liksom ingenting. Den kan vispes lett og blandes med kokos, og trilles til kokosboller. 

En kan eksperimentere med å blande disse produktene med fløte eller is, og skulpturere fløten og isen. Dvs prøve om det er mulig å lage en figur av kremfløte, og hva som skjer med en slik figur når isen begynner å smelte. Sikkert et godt tips å bruke Gryr i en såkalt skumkake. 

Endret av Budeia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...