Gå til innhold

God erstattning for snop/brus?

Anbefalte innlegg

Hei!

Ok, jeg har god økonomi (fast jobb, gratis mat/husly), har vært slik i1,5 år nå, og dette har ført til en del dårlige vaner. Kjøper alltid brus, blir gjerne 1l om dagen, 2-3 i helgene. I tillegg kommer 2-3 kg toblerone og 10-20 "småsjokolader" i uka++.

Brusen skal jeg erstatte med farris bris ( andre forslag?).

Mamma :love: har sagt seg villig til å bake/lage erstatting for sjokoladen. Men hva skal hun lage? Jeg trenger noe passe søtt, med sunne ingredienser! Umiddelbart tenker jeg smoothie, men jeg må kunne ta den med meg.

Forslag? :innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden det er ekstremt vanskelig å slutte helt med sjokolade når man har et stort forbruk bør du vurdere å begrense deg til mørk(80%++) sjokolade i små mengder; utrolig godt, og mye sunnere enn vanlig sjokolade i større mengder.

Nøtter kan være en ide.

Liker du te? Mye god te som plutselig smaker fantastisk når man kutter ned på sukkerforbruket ellers.

Lenke til kommentar

Hun kan jo laget hjemmelaget sjokoladekake, eller evt brownies, så kan du dele det opp i passe stykker, det blir mye billigere.

Og erstatning for brus, jeg må være ærlig å si at jeg er en brusoholiker, men jeg har fått øynene opp for Ice Tea. Lipton har noen gode ice teas, med enten lemon eller peach, jeg er veldig glad i den med fersken, og kjøpte meg en pakke med 3 poser, 1 liter pr pose, 3 liter totalt.

Jeg ga 18 kroner for pakken, som er en helt grei pris, hvis ikke så kan du kjøpe Fun Light sin ice tea, som gir 6 liter, jeg tror den er dobbelt så dyr, men det er billigere og sunnere enn brus. :)

Lenke til kommentar
Siden det er ekstremt vanskelig å slutte helt med sjokolade når man har et stort forbruk bør du vurdere å begrense deg til mørk(80%++) sjokolade i små mengder; utrolig godt, og mye sunnere enn vanlig sjokolade i større mengder.

Nøtter kan være en ide.

Liker du te? Mye god te som plutselig smaker fantastisk når man kutter ned på sukkerforbruket ellers.

Tekk for gode forslag!

Har aldri hatt sansen for mørk sjokolade, men nå skal det sies at jeg bare har smakt en type, hvilken er best?

Nøtter var et godt forslag, men jeg har regulering så det må vente noen måneder ;)

Digger te, men da med en del sukker.. Er 3 t-skjeer sukker for mye?

Hun kan jo laget hjemmelaget sjokoladekake, eller evt brownies, så kan du dele det opp i passe stykker, det blir mye billigere.

Og erstatning for brus, jeg må være ærlig å si at jeg er en brusoholiker, men jeg har fått øynene opp for Ice Tea. Lipton har noen gode ice teas, med enten lemon eller peach, jeg er veldig glad i den med fersken, og kjøpte meg en pakke med 3 poser, 1 liter pr pose, 3 liter totalt.

Jeg ga 18 kroner for pakken, som er en helt grei pris, hvis ikke så kan du kjøpe Fun Light sin ice tea, som gir 6 liter, jeg tror den er dobbelt så dyr, men det er billigere og sunnere enn brus. :)

Takk!

Med sjokkoladekake/brownies blir hele "være sunn" delen borte, men iste var et godt forslag!

OT; Hvordan staver man "hat", som i jeg har hat en blå ball? :wee:

Endret av Corporal Clegg
Lenke til kommentar

Kjøper ikke sjokolade selv, så har ikke smakt spesielt mange mørke sjokolader; men fellesnevneren for de som har vært gode er at de ikke er av den billigste sorten. Husker jeg smakte noe fairtrade mørk-sjokolade på 80% som var helt himmelsk; smeltet på tungen og var en smaksbombe uten like.

3 t-skjeer sukker er kansje mye ja. Selv bruker jeg ikke sukker i teen. Det er en tilvenningssak; men det er også slik at te av billigste sort faktisk smaker helt for jævlig om man ikke maskerer smaken med sukker. Te i løs vekt er selvsagt det beste, men selv ved å betale litt ekstra for f.eks twinings istedet for lipton får man te som smaker bedre i utgangspunktet. Måten man trekker teen på er også avgjørende for smaken. Helst skal man varme koppen på forhånd, helle kokende vann rett på teposen for så å la det være i fred i noen minutter, for så å fjerne teposen før bitterstoffene får slippe løs.

OT: "Jeg har hatt en blå ball"

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dette er vanskelig. Jeg spiser altfor mye godis selv, både sjokolade, brus, pottis og is, hele uken. Trener mye, og det gjør at jeg holder meg bra likevel, men sunt er det vel ikke.

Eneste løsning som funker for meg, er å ikke ha noe godis i huset. Kjøp heller nøtter/nøttemix, mandler, rosiner og ha frisk frukt/bær/grønnsaker (snacksgulrøtter for eks) tilgjengelig. Gå aldri sulten i butikken, da blir det impulskjøp av det man ikke har godt av.

Lenke til kommentar

Selv spiser jeg nesten ikke noe i dag som er direkte søtt, altså "snop" eller brus. Det jeg gjorde var rett og slett at hver gang jeg fikk lyst på noe søtt, så kjøpte jeg en pose nøtter i stedet. Etter en stund hadde jeg vendt meg til å spise lite sukker og hadde derfor ikke det samme suget etter det, og dermed ble det også mindre nøtter. Så mitt forslag er enkelt og greit at du prøver spise noe som IKKE er søtt i det hele tatt når du får lyst på snop, det kan være nøtter, chips, whatever. Brus kan lett erstattes med jus :love:

Lenke til kommentar
Selv spiser jeg nesten ikke noe i dag som er direkte søtt, altså "snop" eller brus. Det jeg gjorde var rett og slett at hver gang jeg fikk lyst på noe søtt, så kjøpte jeg en pose nøtter i stedet. Etter en stund hadde jeg vendt meg til å spise lite sukker og hadde derfor ikke det samme suget etter det, og dermed ble det også mindre nøtter. Så mitt forslag er enkelt og greit at du prøver spise noe som IKKE er søtt i det hele tatt når du får lyst på snop, det kan være nøtter, chips, whatever. Brus kan lett erstattes med jus :love:

Hm, vel, vet ikke om det er det beste forslaget. Nøtter inneholder 50-70g fett per 100g, og chips er ikke akkurat fettfritt heller. Greit nok om man tar seg en neve nøtter i løpet av en dag, men om man gumler seg gjennom en pose, er det plutselig en haug med ekstra kalorier man får i seg. Juice og nektarer kan være like ille som sukkerholdig brus.

Lenke til kommentar

Hm, vel, vet ikke om det er det beste forslaget. Nøtter inneholder 50-70g fett per 100g, og chips er ikke akkurat fettfritt heller. Greit nok om man tar seg en neve nøtter i løpet av en dag, men om man gumler seg gjennom en pose, er det plutselig en haug med ekstra kalorier man får i seg. Juice og nektarer kan være like ille som sukkerholdig brus.

Poenget her var vel å bli kvitt søtsuget. Energiinntak som fett (spesielt umettet som i nøtter) er nå uansett bedre enn sukker.

Lenke til kommentar
Poenget her var vel å bli kvitt søtsuget. Energiinntak som fett (spesielt umettet som i nøtter) er nå uansett bedre enn sukker.

Skjønner det, men jeg syns ikke det er særlig lurt å anbefale noe sånt uten å opplyse om at det faktisk er bøttevis med kalorier i både nøtter og chips. Om man er vant med å gumle i seg et par kilo sjokolade i løpet av en uke, og skal erstatte det med nøtter, så det er ikke særlig hensiktsmessig.

Lenke til kommentar

Vel er du fornøyd med vekten du har nå så er det vel ingen grunn til å se på Kalorier. Men hvis du ikke er det, så er det bedre å begynne å telle nå.

Forebyggende for hva da om jeg kan få spørre?

Men kan vel si at jeg selv har sluttet med brus og godteri (har klart meg 1.5 år uten brus og minimalt med godteri. Ja da mener jeg minimalt).

Lever på som regel:

Frukt

Vann/Melk

Tyggegummi

I starten var saft en fin måte å byttet ut brusen med. Og til slutt ble det bare vann/melk

Ofte av grunnen til at jeg ville ha noe godteri var fordi jeg ville ha noe å putte i munnen. Huff høres jævlig ut, men det er sant. Så derfor begynte jeg å tygge mye tyggegummi. Bare for at jeg skulle slutte å tenke på godteri og for at munnen min skulle ha noe å gjøre.

Og for å si det sånn det FUNKET!

Men nå er jeg mer eller mindre hekta på tyggegummi (sukkerfri tho ;) ). Går fort 1-2 pakker om dagen. Kanskje mer og.

Men nå var jeg kanskje mer ekstrem enn det du har planer om å bli :)

Endret av toy_man
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...