Toreadore Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Jeg får stadig inn bunker/skoesker med papirbilder med ulikt format som folk skal ha digitalisert. Jeg har prøvd et par gode skannere med arkmater, men på de jeg har prøvd, må man justere en eller flere skinner i arkmateren, etter størrelsen på fotoene, slik at de blir matet rett i skanneren. Gjør jeg ikke det, blir originalene dratt skjevt inn. Finnes det skannere, gjerne "halvproffe" som har så intelligent mating av originalene at man kan stable ulike formater med foto i materen, uten at matingen må overvåkes? Toreadore Lenke til kommentar
se# Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Interessant spørsmål. Jeg vet dessverre ikke svaret, men det jeg har prøvd av rimelig (under 5000) scannere med arkmatere "bretter" dessuten arket, og det fungerer ikke spesielt bra med bilder og annet litt tykkere materiale. Personlig ville jeg vært skeptisk til å la bildene mine gå gjenom en arkmater, men det finnes proffe/halvproffe scannere som klarer mye høyere hastigheter enn vanlige "hjemmescannere". Jeg antar at de har en relativt flat papirbane for å klare mange ark raskt og uten at noe setter seg fast, så det kan være et alterantiv. Jeg var borti noen som ble brukt for ocr-scanning, men om de var egnet for bilder vet jeg ikke. Mener det var en Kodak scanner, men det finnes proffe scannere med arkmater også fra Canon, Epson og HP kanskje du kan få mer info fra leverandøren, eller google modellnummer. Søker du i Akams prisguide på scanner, velger avasert søk og arkmater (som Type) får du en bra liste med modeller. Lenke til kommentar
Toreadore Skrevet 18. august 2009 Forfatter Del Skrevet 18. august 2009 Takk for svar - da har vi nok samme erfaringer. Jeg var også skeptisk til arkmater, men etter å ha testet noen hundre fotos jeg likevel hadde negativene til, var det ikke synlige skader eller riper av betydning. Men da gjenstår fortsatt spørsmålet om noen har gode erfaringer med konkrete skannere. Toreadore Lenke til kommentar
tingo Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 (endret) Takk for svar - da har vi nok samme erfaringer. Jeg var også skeptisk til arkmater, men etter å ha testet noen hundre fotos jeg likevel hadde negativene til, var det ikke synlige skader eller riper av betydning. Men da gjenstår fortsatt spørsmålet om noen har gode erfaringer med konkrete skannere. Det lurer jeg også på - hvilken skanner med arkmater er best til å skanne papirbilder? "Best" betyr for meg enklest i bruk. Dvs, sett inn et antall papirbilder, trykk på knappen og gjør noe annet mens skanneren gjør jobben. Når man kommer tilbake er bildene ferdig innskannet og lagret i angitt format (og kanskje med angitt navnestandard). Det hadde vært noe det. Hva med HP ScanJet 5590, er den bra? Eller Fujitsu ScanSnap S300 eller en Canon imageFORMULA P-150? Endret 15. desember 2009 av tingo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå