niggerguy Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Hei! Jeg har en person jeg lagde noen sider for. Skulle få en bestemt sum. Jeg kjenner han fra før også så jeg stolte jo på at jeg skulle få pengene. Sidene er fiksa og lasta opp på domene hans. FTP etc. ble endret så jeg får aldri tatt det tilbake. Han får jeg heller ikke pengene av og ikke for jeg tatt tilbake arbeidet. Hva kan jeg gjøre nå? Vi har ingen skriftlig kontrakt el., og jeg har sendt regning. Alt har foregått over MSN. Jeg vet navnet hans og sånne ting. Vel.. hva kan jeg gjøre nå? Er jeg screwed? Ja, han sier også at de pengene tar han for at jeg ikke vil gjøre ett prosjekt for han i tide. Jeg kan bare ikke beskrive for dere hvor lite profesjonell han er... han tar alt forgitt, og ett eneste lite helvete å jobbe for. I hvertfall nå alle prosjektene skal være fastpris... Har vært perioder jeg har direkte gitt han opp, og da skulle han saksøke meg, og diverse trusler. Han virka fornøyd med det som var fiksa og lovte å sende penger. Så de pengene jeg snakker om nå, skal det ikke være noe galt med. Vel, håper på tips. Takk! Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Skriv et brev (bruk et fakturalignende oppsett) der du varsler ham om total sum, forfallsdato, og at hvis beløpet ikke blir betalt innen forfallsdato vil det påløpe morarente og beløpet vil bli sendt til namsmannen for tvangsinndrivelse. Du må også oppgi hvorfor du sender fakturaen, altså at den er for arbeidet du har gjort. Forfallsdato må være minst dags dato + 30 dager for å kunne kreve forsinkelsesrente. Aktuelle lover du kan henvise til: forsinkelsesrenteloven § 2 -- vilkår for å kreve forsinkelsesrente forsinkelsesrenteforskriften -- forsinkelsesrenten er per dags dato 8,25% tvangsfullbyrdelsesloven § 7-2 bokstav f -- hjemmel for å kreve utlegg basert på faktura Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Men kan han påstå at det er han som har laget siden, og dermed kreve penger i en rettssak, uten å ha inngått noen som helst kontrakt med "tyven"? Lenke til kommentar
niggerguy Skrevet 17. august 2009 Forfatter Del Skrevet 17. august 2009 (endret) Og hvis han bare ignorer det? Ja, det er noe annet også. Fyren kan jo bare si HAN har lagd det? Hva gjør jeg da? Endret 17. august 2009 av niggerguy Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Og hvis han bare ignorer det?Ja, det er noe annet også. Fyren kan jo bare si HAN har lagd det? Hva gjør jeg da? Har du ikke originalfilene? Altså PHP filene? Hvis du har de, så er du vell trygg. Lenke til kommentar
niggerguy Skrevet 17. august 2009 Forfatter Del Skrevet 17. august 2009 Jeg jobber direkte på serveren hans, så jeg har ikke mye av det nei. Selve systemet jeg bruker for å lage, som jeg har ordna selv kan man vel heller si kan kjennetegnes av at jeg har lagd det. Håpløse greier føler jeg. Jeg for starte "Inkasso og balltre". Lenke til kommentar
nomore Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Jeg for starte "Inkasso og balltre". Evnt kan du kontakte TorpedoInkasso. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Hvor seriøs er den siden? De kaller seg 'relativt seriøse', men er dette ekte eller en spøk? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Eg vet faktisk ikke om de er seriøse eller ikke. Men en fargeklatt i hverdagen er de Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Neste gang så koder du inn "backdoors" slik at du kan selvdestruere filene dine om du ikke får betalt. Men over til saken din, har du ingen avtale på hva som skulle gjøres til hvilken pris, så stiller du ikke så sterkt i noen sak. Ha alltid en avtale der det står hva som skal gjøres, hvem som er kunden, og hva han betaler for. Skal han betale for resultatet eller for timene? Hvem eier rettighetene osv. Om dette er noe du planlegger å tjene penger på så lag deg en mal på en slik avtale. Lenke til kommentar
niggerguy Skrevet 17. august 2009 Forfatter Del Skrevet 17. august 2009 Takk, smetex! Fine råd som jeg skal huske på. Takk! Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Og hvis han bare ignorer det?Ja, det er noe annet også. Fyren kan jo bare si HAN har lagd det? Hva gjør jeg da? Da må du dokumentere at det er du som har laget det. MSN-logg, originale filer på disk, tidligere arbeid (at du kan PHP og han ikke kan er et moment i din favør). Neste gang så koder du inn "backdoors" slik at du kan selvdestruere filene dine om du ikke får betalt. Så lenge du opplyser om det i avtalen, så... Lenke til kommentar
AstroChicken Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Det er PHP det er snakk om her. Man trenger omtrent ikke bakdører, bare å la være å filtrere et eller annet input-felt. Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Var uansett en spøk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå