Gå til innhold

Nytt headsett til musikk, film og gaming. Makspris rundt 700-800 kroner

Kjeven

Anbefalte innlegg

Da jeg bygde den nye PC-en min i fjor sommer en gang, kjøpte jeg et Steelseries Siberia-headsett til å erstatte det godt brukte jeg hadde fra før, da jeg hadde hørt mye bra om disse. Vel, ett år senere kan man si at kvaliteten har... avtatt.

Så for å gjøre en lang historie kort, headsettet mitt er ikke hva det engang var, og jeg har bestemt meg for å unne meg et nytt. Men jeg kan ingenting om headsett, så jeg trenger hjelp av dere. Krav:

- Headsettet skal brukes til musikk, film og gaming. Mye musikk, film og gaming. Forventer derfor bra kvalitet på lyden, naturlig nok.

- Det må være behagelig å bruke over lange perioder.

- Det må ha mikrofon*

- Volumkontroll er et pluss**

- Hva pris angår, så vil jeg at den skal være så lav som mulig. La oss si at foreløpig makspris er 800 kroner.

* Mikrofon. Steelseries-headsettet kom også med mikrofon, men ikke en man kan bruke til noe som helst. Ikke skjønner jeg hva logikken bak er, men det virker som man skal henge den på skjorta eller noe (bilde av synderen her). Ikke det at plasseringen har noe å si, jeg må bokstavelig talt rope inn i den for å få den til å registrere lyden. Nei takk. Det nye headsettet mitt skal helst ha en tradisjonell mikrofon, en som sitter fast på selve headsettet.

** Volumkontroll. Steelseries-headsettet kom også med volumkontroll, men ikke en man kan bruke til noe som helst. Å justere lyden med den er et mareritt, fordi lydbalansen mellom venstre og høyre går helt i vas. Noen ganger forsvinner lyden på den ene siden, men som oftest blir den bare svakere enn på den andre. Har du prøvd å høre på dunkende bass på ett øre, og dørgende stillhet på det andre? Nei takk. Hvis det nye headsettet mitt skal ha en volumkontroll, skal det være en som virker.

Noen idéer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det skal brukes over lengre tid av gangen, synes jeg det er best med headset som går rundt øra, og ikke bare klemmer dem flate.

Siden du vil ha best mulig lydkvalitet ville jeg gått for et Sennheiser-headset.

Om du er villig til å gå litt opp i pris, ville jeg klart valgt PC 350.

Ellers har du jo de kjente spill-headsetene fra Logitech, Saitek, Razer, Creative, osv, men de er ikke spesielt kjent form god lydkvalitet.

Lenke til kommentar

Er jeg villig til å gå opp i pris? Tja. Må vite noe først:

- Hvor lenge vil det vare? Siberia-headsettet er ikke ødelagt ennå, men har som sagt problemer med både mic og volumkontroll, og det etter bare ett år. Og jeg har behandlet det forsiktig!

- To av tre av Prisguidens brukererfaringer klager over at bassen er litt svak. Til dere som har (hatt) headsettet: Er dette noe man merker godt? Jeg liker å høre på høy musikk nå og da, og da helst musikk med, nettopp, mye bass.

- Lekker det lyd?

- Ikke det at det har noe å si, jeg spør bare av nysgjerrighet: På bildet ser det ut som mikrofonen kan "vippes" oppover, stemmer det?

- I følge Prisguiden, så har Siberia-headsettet et frekvensområde på 18-28000 Hz og en motstand på 40 ohm, mens PC 350 ligger på 10-26000 Hz og 150 ohm. Jeg aner ikke hva noe av dette betyr, men da tallene varierer såpass kraftig må jeg jo spørre: Har dette noe å si i praksis?

Jeg driver sikkert med flisespikking her, men skal jeg først betale 1200 for et headsett, da må jeg vite hva jeg får;)

Lenke til kommentar
Er jeg villig til å gå opp i pris? Tja. Må vite noe først:

- Hvor lenge vil det vare? Siberia-headsettet er ikke ødelagt ennå, men har som sagt problemer med både mic og volumkontroll, og det etter bare ett år. Og jeg har behandlet det forsiktig!

- To av tre av Prisguidens brukererfaringer klager over at bassen er litt svak. Til dere som har (hatt) headsettet: Er dette noe man merker godt? Jeg liker å høre på høy musikk nå og da, og da helst musikk med, nettopp, mye bass.

- Lekker det lyd?

- Ikke det at det har noe å si, jeg spør bare av nysgjerrighet: På bildet ser det ut som mikrofonen kan "vippes" oppover, stemmer det?

- I følge Prisguiden, så har Siberia-headsettet et frekvensområde på 18-28000 Hz og en motstand på 40 ohm, mens PC 350 ligger på 10-26000 Hz og 150 ohm. Jeg aner ikke hva noe av dette betyr, men da tallene varierer såpass kraftig må jeg jo spørre: Har dette noe å si i praksis?

Jeg driver sikkert med flisespikking her, men skal jeg først betale 1200 for et headsett, da må jeg vite hva jeg får;)

Det bør nok vare et par år om ikke mer. Men det kommer jo an på hvordan man behandler det osv.

Jeg vil anta det ikke lekker lyd ettersom en av de som har skrevet på prisguide sier "Støyisolasjonen er helt enormt bra. Så bra at du ikke hører at noen roper på deg når du gamer." Og siden det ikke lekker lyd inn, lekker det antagelig ikke så mye ut heller.

Ja, mikrofonen kan vippes opp:

http://review.1337it.com/wp-content/uploads/pc350flat.jpg

http://media.photobucket.com/image/pc%2035...lling/PC350.jpg

Lydfrekvens

Ohm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...