SRD Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 (endret) Jeg vurdere å selge min Tamron 17-50mm f2.8, men lurer på hvor mye jeg kan få for den? Objektivet er i veldig god stand, med unntak en liten ripe på front elementet etter å ha satt på linsedekselet litt hardt (og skjevt) en gang. Men jeg har ikke sett noen forskjell i bildekvaliteten etter dette. Objektivet har også vært inne for fokusjustering (jeg vet ikke om dette har noe å si for prisen). Hva tror dere? Endret 17. august 2009 av SRD Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 (endret) maks 2k vil jeg tro... dersom du har garanti, kvittering og motlysblender Endret 17. august 2009 av von-schnellfahrer Lenke til kommentar
BarneyGumble Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 De selges vel gjerne til 2500 kr på foto.no, men ei ripe i frontelementet senker nok prisen drastisk selv om det ikke er synlig på bildene. Lenke til kommentar
Spook Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Objektivet er i veldig god stand, med unntak en liten ripe på front elementet etter å ha satt på linsedekselet litt hardt (og skjevt) en gang. Beklager jeg kan bare ikke dy meg men jeg håper alle de som hardnakket hevder at et filter ikke gir noen som helst beskyttelse biter seg merke i akkurat det du skriver ovenfor. Jeg tror også en pris på ca kr 2000,- vil være det meste du kan oppnå med en ripe i frontelementet. Men det kan fort bli mindre også, regn med at alle potensielle kjøpere vil være veldig skeptiske selv om ripen ikke er synlig på bilder. Noe den nok vil være om du får lyset fra riktig (dvs i dette tilfellet gal) vinkel. Men kr 1500,- bør være oppnåelig. Men hvorfor selge når du selv mener ripa ikke har noe å si for billedkvaliteten og du samtidig vet at dette vil trekke ned prisen du kan få betydelig? kanskje like greit å beholde objektivet når du uansett ikke kan forvente å få det som vel må sies å være "bruksverdien"? Lenke til kommentar
SRD Skrevet 17. august 2009 Forfatter Del Skrevet 17. august 2009 (endret) Tenker på å bytte det ut mot Pentax 16-50mm f2.8 pga værtetting (og kanskje LBA ) Beklager jeg kan bare ikke dy meg men jeg håper alle de som hardnakket hevder at et filter ikke gir noen som helst beskyttelse biter seg merke i akkurat det du skriver ovenfor. det verste er at jeg har UV-filter til objektivet, men hadde tatt det av for å vaske det nå jeg fikk den ripen :S Endret 17. august 2009 av SRD Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Litt Off Topic dette her, men ripe fra dekselet. Hvordan er det mulig? Snakker vi ikke om et plastikkdeksel? All logikk strider imot at et plastikdeksel skal klare å lage en ripe i et glasselement.. Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 kan ha vært et sandkorn eller liknende som ble slipt bortover ytterste linsa av plastikkdekselet... Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Det er jo selfølgelig en mulighet, selvom vi da snakker om EKSTREM uflaks.. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Litt Off Topic dette her, men ripe fra dekselet. Hvordan er det mulig? Snakker vi ikke om et plastikkdeksel? All logikk strider imot at et plastikdeksel skal klare å lage en ripe i et glasselement.. Jeg mistenker at det er plast som er svertet av fra lokket; i såfall lar det seg fjerne med isopropanol. Ellers, så er det nok sandkorn. Tom Lenke til kommentar
H80 Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 (endret) Beklager jeg kan bare ikke dy meg men jeg håper alle de som hardnakket hevder at et filter ikke gir noen som helst beskyttelse biter seg merke i akkurat det du skriver ovenfor. Jeg tror også en pris på ca kr 2000,- vil være det meste du kan oppnå med en ripe i frontelementet. Ærlig talt. Objektivet koster kr 3370,- nytt. Hva tror du hadde vært realistisk bruktpris UTEN ripe i frontglasset? Neppe mer enn 2000 kroner. Om trådstarter da hadde ripet opp (og ødelagt, gjort verdiløst) et filter til kr 500,- hadde han vært omtrent like langt (eller kortere). Endret 17. august 2009 av H80 Lenke til kommentar
Spook Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Du tar feil vedrørende realistisk bruktpris. Populære objektiver som dette får man gjerne 75%-80% prosent av til enhver tid gjeldende nypris for dersom de er i god stand, av og til så kan man til og med få mer. Det skulle tilsi en bruktpris for minst kr 2500,- for dette objektivet dersom det var 100% i stand. Kvalitetsoptikk holder seg faktisk overraskende godt i verdi. Middelmådig optikk og typiske kit-linser derimot er nærmest verdiløse på bruktmarkedet. Lenke til kommentar
BarneyGumble Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Ærlig talt. Objektivet koster kr 3370,- nytt. Hva tror du hadde vært realistisk bruktpris UTEN ripe i frontglasset? Neppe mer enn 2000 kroner. Om trådstarter da hadde ripet opp (og ødelagt, gjort verdiløst) et filter til kr 500,- hadde han vært omtrent like langt (eller kortere). Solgte akkurat ett til 2500 kr. Ikke noe problem å få det. Lenke til kommentar
H80 Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 OK, siden folk har klart å få 2500 kr for et objektiv som koster 3370 nytt, får jeg vel moderere meg noe. Kudos til dem som oppnår slike bruktpriser! (selv pruter jeg ned optikken til ca 60% av nypris). Men selv om man skulle oppnå en prisforskjell på 500-800 kroner med/uten ripe i frontelementet (folk har jo foreslått 2000 kroner for et objektiv med skade her), er jo ikke dette noe argument for å bruke beskyttelsesfilter foran frontglasset. Verditapet er jo tydeligvis ikke mye større enn verdien av et eventuelt filter. Jeg for min del er mest overrasket over hvordan dette uhellet i det hele tatt kunne skje. Lager Tamron objektivdeksler av metall og med skarpe kanter? Jeg kan ikke fatte og begripe hvordan jeg skulle kunne klare å skade frontglasset i noen av mine objektiver med Nikons originale objektivdeksler, uten å virkelig gå inn for det med liv og lyst. Slike tilfeller gjør meg ikke akkurat lysten på å beskytte objektivene mine ved å sette billig plastikk foran. Hvis jeg kan velge mellom 1000 gode bilder og 60% igjen ved bruktsalg, og 700 gode bilder og 70% igjen ved bruktsalg pga filter, velger jeg førstnevnte, selv om filteret er så billig at det er en ubetydelig kostnad. Om filteret koster mer enn 10% av objektivet, er det iallefall ingen tvil. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 (endret) Objektivet er i veldig god stand, med unntak en liten ripe på front elementet etter å ha satt på linsedekselet litt hardt (og skjevt) en gang.Hvis dette stemmer, så vil jeg tro at du sitter med et objektiv med produksjonfeil i coatinga. Så hvis det er noen sammenheng foreslår jeg at du prøver deg med en pose peanøtter (30g) og 0,5l Cola. Mer er det i så fall ikke verdt Coating skal tåle mye mer enn det. For å teste ut dette, filte jeg litt fram og tilbake med objektivdekslet mitt, på en eldre Chinon 50mm f:1,4. Ikke antydning til synlige endringer. Sånn til toppmål gjorde jeg noe jeg lenge har hatt lyst til å teste, nemlig å sneipe siggen i coatinga. Gjett hvordan det gikk. Endret 18. august 2009 av fototim Lenke til kommentar
SRD Skrevet 19. august 2009 Forfatter Del Skrevet 19. august 2009 Objektivet er i veldig god stand, med unntak en liten ripe på front elementet etter å ha satt på linsedekselet litt hardt (og skjevt) en gang.Hvis dette stemmer, så vil jeg tro at du sitter med et objektiv med produksjonfeil i coatinga. Så hvis det er noen sammenheng foreslår jeg at du prøver deg med en pose peanøtter (30g) og 0,5l Cola. Mer er det i så fall ikke verdt Coating skal tåle mye mer enn det. For å teste ut dette, filte jeg litt fram og tilbake med objektivdekslet mitt, på en eldre Chinon 50mm f:1,4. Ikke antydning til synlige endringer. Sånn til toppmål gjorde jeg noe jeg lenge har hatt lyst til å teste, nemlig å sneipe siggen i coatinga. Gjett hvordan det gikk. Det kan kanskje ha skjedd på andre måter også, men hvor skjønner ikke hvordan. Har hatt filter på så å si hele tiden, og det var ikke lenge hadde det av, men poenget er jo bare hvor mye jeg kan få for det. Og uansett så er det utrolig lite merke. Kan prøve å legge ut noen bilder av det, hvis det har noen hensikt. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Det kan kanskje ha skjedd på andre måter også, men hvor skjønner ikke hvordan. Har hatt filter på så å si hele tiden, og det var ikke lenge hadde det av, men poenget er jo bare hvor mye jeg kan få for det. Og uansett så er det utrolig lite merke. Kan prøve å legge ut noen bilder av det, hvis det har noen hensikt.Mitt innspill var mest ment som en sidekommentar, med en liten brodd til de mest entusiastiske filterentusiastene. Ikke meninga å dra tråden i retning av en filterdebatt, så for min del kan vi godt la det ligge her. De konkrete rådene du har fått virker fornuftige. Jeg tror deg på ditt ord når det gjelder merket. Har ingen grunn til å tro at det er stort når du sier det er lite. Men i en eventuell annonse, kan det være lurt å legge ved et bilde. Da framstår du som om du spiller med åpne kort. Det er gode salgsarguement Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå