Chasin Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Hei! Valget på kamera ser ut til å lande på Canon 40D. Er derimot ikke fult så sikker på hvilket objektiv jeg skal starte med. Ett lyssterkt 50mm skal kjøpes senere, så det jeg trenger nå er en universalzoom (ca 18-70mm) hvis man kan kalle det for det. IS er et must. Følgende kan jeg velge mellom: Pakke 1 Pakke 2 Pakke 3 Eventuelt andre forslag? Lenke til kommentar
Hansforum Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Jeg har samme kamera med Sigma 10-20, 18-55 2,8 og 70-200 2,8 er godt fornøyd med den pakken. Uansett hva du velger, så kjøp gode linser som du kan ha også på det neste kamerahuset du kjøper. Lenke til kommentar
Sportive. Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Hadde heller gått for tamron 17-50 uten is jeg. Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 (endret) hvor mye penger ønsker du å bruke? sier ikke nei til EF 24-105mm f/4L IS er stabilisering et must dersom brennvidden bare skal -> 50mm ? Endret 17. august 2009 av von-schnellfahrer Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Jeg hadde kanskje gått for Tamron 17-50 uten IS, men uansett: Det er billigere å kjøpe huset og 18-55 IS hver for seg enn å kjøpe det som kit.. Lenke til kommentar
Spook Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Hei! Valget på kamera ser ut til å lande på Canon 40D. Er derimot ikke fult så sikker på hvilket objektiv jeg skal starte med. Ett lyssterkt 50mm skal kjøpes senere, så det jeg trenger nå er en universalzoom (ca 18-70mm) hvis man kan kalle det for det. IS er et must. Følgende kan jeg velge mellom: Pakke 1 Pakke 2 Pakke 3 Eventuelt andre forslag? Jeg ville ikke kjøpt noen av de pakkene v. Kjøp heller kun huset hos FotoVideo for kr 5995,-. Kjøp så Sigma 18-50mm f2.8 EX DC Macro hos Japan Foto som i følge prisguiden er rimeligst på denne i øyeblikket (kr 3394,-). Da ender du på en totalpris på 9389,- (+ eventuell porto) som er noen få hundrelapper mer enn de to dyreste pakkene du har satt opp ovenfor men så får du også et bedre objektiv. Ellers så synes jeg faktisk Sigma 18-50 f.2.8-4.0, som er objektivet i en av pakkene du hadde satt opp, er et interessant alternativ. Det er relativt lyssterkt selv om det ikke har f/2.8 gjennom hele zoomområdet og det har også IS. Men jag har ikke klart å finne noen gode tester av dette enda så det er vanskelig å si noe om skarphet og den optiske kvaliteten til objektivet. Men om jeg hadde visst at dette var på høyde med Sigma 18-50mm f2.8 som jeg anbefaler ovenfor så hadde jeg vært litt mer i tvil. Da kommer det egentlig an på om du foretrekker konstant blender gjennom hele zoomområdet eller IS/OS. forutsatt at de optiske egenskapene er de samme (noe jeg er usikker på) så tror jeg faktisk at jeg ville valgt Sigma 18-50 f/2.8-4.0 med IS/OS. Dette fordi du får samme blender (f/2.8) ved 18mm som trolig er brennvidden som vil bli brukt mest innendørs og da har du i tillegg IS/OS. Utendørs (i godt lys vel og merke) er ikke lysstyrke like viktig og da er det uproblematisk å gå opp til f/4 eller ett eller to stop til, og her får du også IS/OS i tillegg. Men jeg synes FotoVideo priser Sigma 18-55 både med og uten IS/OS litt høyt - eller det er kanskje bare Japan Foto som er billige på varianten uten IS (de har ikke varianten med IS/OS). Om noen kommer over en eller flere gode tester av den nye Sigma 18-50 f/2.8-4.0 med IS/OS så vennligst si ifra - jeg er veldig nysgjerrig på dette objektivet. Lenke til kommentar
Chasin Skrevet 17. august 2009 Forfatter Del Skrevet 17. august 2009 Her var mange svar. Mulig jeg formulerte meg upresist, men jeg ønsker et allround objektiv som går opp til 70mm slik at jeg får litt zoom. Dette objektivet bør ha IS. I tillegg skal jeg (senere) kjøpe et lyssterkt fast 50mm til innendørs fotografering av barn etc. Tenker å bruke en 3-4000kr på allround objektivet. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 (endret) Hvis du vil ha en standardzoom opp til 70mm er det jo bare pakke 3 som har det.. Alternativt har vel Sigma en 17-70 og en 18-125. Edit: Slettet en feilaktig påstand om at det var billigere å kjøpe det hver for seg. Liten regnefeil. Endret 20. august 2009 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
FilleteBill Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Da jeg kjøpte i juni gikk jeg for 17-85 IS USM versjonen. Fikk pakken riktignok til 7.999,- hos Fotovideo. Tre stopps IS hjelper for liten blender, om du fotograferer håndholdt, og USM motoren er lynkjapp og lydløs. Ellers er det endel tønneforvrengning (er det navnet? Husker ikke hva det heter på norsk), men dette fikser du enkelt i etterbehandling. De ekstra 30mm du får kontra 17-55 gjør det også noe bedre egnet som allround-optikk tør jeg og påstå. Jeg er ganske fornøyd med dette objektivet, men mange vil nok mene det ikke er verdt original utsalgspris. Ca. 3800,- Om du får huset for 6000,- og objektivet for 3800,- separat (9800,-) sparer du allikevel noen hundrelapper på kit-et hos Fotovideo (8995,-) Lenke til kommentar
Knuty Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 De ekstra 30mm du får kontra 17-55 gjør det også noe bedre egnet som allround-optikk tør jeg og påstå. Tja.. Det faktum at 17-55 har fast blender på f/2.8 gjør det også til et SVÆRT allsidig objektiv. Jeg har selv 17-55'en, og ville følt meg mye mer begrenset av en 17-85, til tross for litt mer tele. Ikke så nøye uansett, da 17-55'en er godt utenfor budsjett i dette tilfellet. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Å ha et objektiv med en fast største blenderverdi å forholde seg til er en velsignelse hvis man kommer fra et zoomobjektiv med variabel blender. Man slipper å eksponere om i like stor grad ved fullmanuell, og i Av (blenderpri) slipper man å oppleve dramatisk reduserte lukkertider ved zooming til større brennvidder de gangene man bruker størst blender. Tamron 17-50mm f2.8 er min beste investering noensinne. Lenke til kommentar
Gapatrosten Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 https://prisguiden.no/product.php?productId=40328 Lenke til kommentar
Chasin Skrevet 30. august 2009 Forfatter Del Skrevet 30. august 2009 Ikke så nøye uansett, da 17-55'en er godt utenfor budsjett i dette tilfellet. Gikk på en skikkelig budsjettsprekk, det ble ett brukt Canon EF-S 17-55 1:2,8 IS USM Storfornøyd så langt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå