Tommelom Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 (endret) Min kjære mor stilte ganske villig opp som modell for meg på dette klisjebildet. Jeg synes disse tar seg best ut som sorthvitt. Jeg er derimot ikke noe dreven på slik konvertering. Jeg brukte bare "Konverter til gråskala" i Lightroom og justerte litt på feelingen i curves. Hvilke av disse positurene synes dere funker best? Hvordan skal jeg teknisk få dem bedre? Legg gjerne ut retusjeringer/beskjæringer med forklaring på hva dere har gjort. Eller bare fortell meg at disse bildene sier ingenting og er crap. Jeg blir ikke såret. Endret 17. august 2009 av Tommelom Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 22. august 2009 Forfatter Del Skrevet 22. august 2009 Er disse bildene virkelig så intesigende kjedelige at ingen gidder komentere? Jeg føler selv at de mangler "noe", men vet ikke helt hva. Hjelp meg til å bli bedre. Portretter og bilder av mennesker er en ny ting jeg har våget meg ut på og ikke har kontroll på. Lenke til kommentar
NothinDoin™ Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Bilde 3 funket bra. Det eneste der det ikke ser ut som om ho stirrer på noe, men bare ser ut, passer bedre til tittelen Lenke til kommentar
Pepsi Max Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 I bildet 3 får du god kontakt med øynene. Synes at det ble best. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Bilde 3 er best her. Fine gråtoner og bra positur positur. Ser at du har fjernet blomsten bak, men synes likevel fatene er litt forstyrrende. Spesielt det som titter frem bak hodet. Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 23. august 2009 Forfatter Del Skrevet 23. august 2009 Takker for kritikk. Synes også selv bilde 3 er best av disse. Er også enig i at fatene ble litt forstyrrende. Lot dem henge for at jeg var redd bildene skulle bli for sterile. De lar seg jo retusjere vekk. Skal se hvordan det blir. Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 23. august 2009 Forfatter Del Skrevet 23. august 2009 Da har jeg fjernet fatet i hodet og det ble klart bedre. Prøvde også å fjerne de andre, men ble ikke særlig vellyket pga ekkel tekstur og skygge. Noen med bedre kontroll over Photoshop har sikkert klart det glimrende. Så jeg tror jeg beholder resten av fatene. Lysnet også øynene en smule så de kom bedre frem. Lenke til kommentar
telealf Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Litt sen kritikk, men er jo også ute og tar foto. Jeg liker desidert bilde 1 i den orginale serien best på grunn av komposisjonen (linjene), symmetri vha hendene/kopp og blikket ut av vinduet. Bilde 2 liker jeg ikke pga perspektiv nedenfra, og i bilde 3 synes jeg vindu ikke blir en skikkelig del av historien og dermed bare forstyrrende (modell ser ikke ut på samme måte som i 1). Det tekniske ser så vidt jeg kan se svært bra ut. Tingene bak modellen er jo en del av historien men virker litt forstyrrende, spesiellt gardinen. Kunne det ha vært brukt polafilter for å fjerne reflekser i vindu? Ellers ville det nok ha vært enklere å ta ned talerker på vegg og løfte gardin under fotografering enn å etterbehandle bilder? Flott hverdagspotrett. Lenke til kommentar
Fotofashion Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 liker første bildet best, en slik type bilde har ikke så mye å si om det er en del gjenstander bak som dette. Bildet er mer historiefortellende en noe annet. Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 24. august 2009 Forfatter Del Skrevet 24. august 2009 Dette blir veldig frem og tilbake Flere komentarer her nå som setter bildene i nytt lys. Ser helt klart det med at vinduet er langt mer fremtredende i bilde 1 og dermed passer bedre til tittelen og tanken bak. Planten er ikke det verste på akkurat det bildet, men også på bilde 1 ville jeg nok fjernet tallerkenen rett bak hodet. Hadde helt klart vært best å ta ned tallerkenene fra veggen, men det er sånt man ser først når man kommer seg hjem forran maskina. Og det er 20 mil å kjøre Polarfilter har jeg ikke enda, men står på listen og er et godt poeng. Tenkte ikke tanken en gang. Blir vrient å bestemme seg for hvilket som skal opp veggen. Får leke meg litt til med bildene og se hva som skjer. Lenke til kommentar
Eyefitness Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Synes bilde 1 er veldig bra og klart best. Mest naturlig og spennende komposisjon. Likte bildet godt og synes ikke du skal fjerne noe, da det er et situasjonsbilde som nettopp viser kvinnen ved vinduet og slik hun har det i hjemmet. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Personlig syns jeg det er for mange ting med i bildet. Langt mindre dybdeskarphet og et klarere fokuspunkt i bildet ville kanskje gjort seg. Jeg blir sittende og flakke mellom frosk, fat, planter, duk, gardin, kopp og kvinnen. Selv hadde jeg nok også prøvd å ta bildet utenifra og et halvnært bilde bakfra, så kunne du fått med saker og ting utenfor vinduet ute av fokus. Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 24. august 2009 Forfatter Del Skrevet 24. august 2009 (endret) Satt og skulle fjerne det ene fatet på bilde 1, men følte egentlig at det hører hjemme der. Når jeg ser på bildene jeg retusjerte så ble det fryktelig sterilt. Jeg fjernet jo bl.a. planten fordi man skal unngå forstyrrende element har jeg lest her og der. Men jeg føler at det ikke er riktig her. Det er jo som du sier slik det ser ut hjemme hos henne. Ingen eldre damer har jo en hvit, tom "korridorvegg" på kjøkkenet. Flere synspunkter på den type bakgrunn på et slikt bilde? Bilde utenifra var et godt poeng. Skal ta det med meg på neste fotosesjon. Når det gjelder fokusen, så skulle det nok vært snevrere ja. Men har en tendens til å få et FOR snevert fokusfelt. Så jeg var litt forsiktig her. Skulle jeg fjernet alle tingene rundt henne på kjøkkenet så hadde det jo kanskje blitt litt vel tomt? Endret 24. august 2009 av Tommelom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå