Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Spørsmål angående valg av programfag

Anbefalte innlegg

Hei!

1) Har seg slik at jeg har valgt internasjonal engelsk, samfunnsøkonomi, næringslivøkonomi og R1 matte nå på vg2. I sommerferien kom jeg over en utdaning (Industriell økonomi og tekonologiledelse) som krever fysikk 1. Det jeg lurer på er om det er dumt å blanne samfunnsfag og realfag sammen? Tenkte på denne kombinasjonen: R1, fysikk 1, samfunnsøkonomi og internasjonal engelsk. Det er vel ikke noe i veiene for å gjøre det?

2) Kan godt tenke meg at fysikk krever en del arbeid. Det er vel ikke noe fasitsvar på dette, men er det et veldig vanskelig fag? Har lest litt om dette faget, og synes at alle emnene er spennende? Skal det mye til å få en 5?

På forhånd takker jeg for svar.

EsAa

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

1) Har seg slik at jeg har valgt internasjonal engelsk, samfunnsøkonomi, næringslivøkonomi og R1 matte nå på vg2. I sommerferien kom jeg over en utdaning (Industriell økonomi og tekonologiledelse) som krever fysikk 1. Det jeg lurer på er om det er dumt å blanne samfunnsfag og realfag sammen? Tenkte på denne kombinasjonen: R1, fysikk 1, samfunnsøkonomi og internasjonal engelsk. Det er vel ikke noe i veiene for å gjøre det?

2) Kan godt tenke meg at fysikk krever en del arbeid. Det er vel ikke noe fasitsvar på dette, men er det et veldig vanskelig fag? Har lest litt om dette faget, og synes at alle emnene er spennende? Skal det mye til å få en 5?

På forhånd takker jeg for svar.

EsAa

1: Neidå, personleg hadde eg R1/R2-matte medan dei andre faga mine var samfunnsfag. Å ta fysikk 1 går heilt greit, med mindre du sleit veldig med 1T-matte (fysikk og matte ligg veldig nært kvarandre). For øvrig kan det vere betre for den høgre utdanninga di å ha fokus på eitt av fagområda.

2: Dersom du gjer alt som læraren din ber om av lekser, innleveringar og retting av prøver (sjølv om læraren ikkje ber om retting, er det bra for karakteren at han ser du tek faget såpass seriøst), burde dette gi deg minst 4. Om du i tillegg har gode resultat på prøvene, skal du få til 5 eller 6.

Lenke til kommentar
Hei!

EsAa

Det skulle ikke være noe i veien for å velge en slik kombinasjon, og det er sikkert deilig å få litt variasjon i fagene. Men det du må tenke på, og kanskje høre med rådgiver om, er at du skal ha to fag over to år, og jeg mener å huske at disse fagene må være innen ett fagområde, enten realfag eller samfunnsfag. Siden du sikkert skal ha tre fag i tredje klasse, så må du enten velge programområde realfag og gå videre med fysikk 2 og matte R2, og velge hva som helst som tredje fag, eller fordype deg i de to samfunnsfagene og velge hva du vil som tredje fag. Men hør med noen som er sikre om dette! Har bare hørt om noen som har svidd seg på dette før.

Andreklassefysikk er helt ok. Jeg hadde det i fjor og synes det var ganske overfladisk, men det kommer litt an på hva du forventer. Jeg liker veldig godt å lære om stjerner og himmelfenomener og litt sånn actionting, jeg liker bedre å lese teori enn å regne oppgaver. Så jeg ble litt skuffet, og lei oppgaver av typen "X kjører 100 m i 30 km/t og har en akselerasjon på bla bla, hvor langt kommer han?" og "regn ut spenningen over ditten og datten" osv. Takler du å trikse litt med likninger så går det sikkert glatt.

Jeg tror det kommer litt an på læreren og hvor dypt han går inn i stoffet og forventningene hans. Stoffet i boken synes jeg hvertfall ikke var spesielt vanskelig, og klarte 6eren uten for store problemer, men læreren var litt sau i hodet også og tullet vekk alle timene og var ikke superstreng. Jeg ser ingen grunn til at 5 skal være supervanskelig å få altså.

Derimot tror jeg fysikk 2 er verre enn fysikk 1, men det har jeg ikke valgt så kan ikke si noe sikkert. Hvis ikke du skal bli ingeniør eller noe så ville jeg ikke tatt det, har hørt det krever ganske mye arbeid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...