Herr Brun Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 3km for videregående? Det høres litt søkt ut, 3km er jo ingen lang skolevei. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Åja, jeg glemte å sjekke om det går buss tidligere. Gjør det imorgen. Men så vidt jeg husker er det den eneste. Dette er ganske viktig å få klarheit i. Om det er ein tidlegare buss som han kan ta så får han ikkje tilbud om taxi sjølv om det innebærer at han kjem fleire timar for tidleg til skulen. Som Sameboe nemner så er det mest sannsynlig at han får tilbud om taxi til holdeplass nr 2 slik at han kan ta ein buss som gjer at han kjem tidsnok på skulen. Det beste er om han får taxi heile vegen, men fylkeskommunen vil nok ikkje betale for dette om dei kan sleppe unna med ein kortare taxi tur. Ellers så synest eg at du skal sjå litt nærmare på tilbudet om kroner 2,50 per km. Om det er 13 km det fyrste stykket og 13 km neste strekket kvar veg så vil dette gi 130 kroner per dag (meir om det er lengre en 26km totalt). Om eg forstår deg rett så er ikkje broren din 18 år ennå, men 650 kroner i veka vil være til stor hjelp om han vil kjøpe ein billig bil og kjøyre sjølv. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 3km for videregående? Det høres litt søkt ut, 3km er jo ingen lang skolevei. Her er det vel at du får taxi til nermeste holdeplass elns, hvis du bor over 3kn unna nermeste buss. Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 19. august 2009 Forfatter Del Skrevet 19. august 2009 (endret) Åja, jeg glemte å sjekke om det går buss tidligere. Gjør det imorgen. Men så vidt jeg husker er det den eneste. Dette er ganske viktig å få klarheit i. Om det er ein tidlegare buss som han kan ta så får han ikkje tilbud om taxi sjølv om det innebærer at han kjem fleire timar for tidleg til skulen. Som Sameboe nemner så er det mest sannsynlig at han får tilbud om taxi til holdeplass nr 2 slik at han kan ta ein buss som gjer at han kjem tidsnok på skulen. Det beste er om han får taxi heile vegen, men fylkeskommunen vil nok ikkje betale for dette om dei kan sleppe unna med ein kortare taxi tur. Ellers så synest eg at du skal sjå litt nærmare på tilbudet om kroner 2,50 per km. Om det er 13 km det fyrste stykket og 13 km neste strekket kvar veg så vil dette gi 130 kroner per dag (meir om det er lengre en 26km totalt). Om eg forstår deg rett så er ikkje broren din 18 år ennå, men 650 kroner i veka vil være til stor hjelp om han vil kjøpe ein billig bil og kjøyre sjølv. Har sjekket og det er bare den ene bussen som går (uten om den som går senere for barne og ungdoms skolen). Det med pengene, det er kanskje en grei kompensasjon. Men det løser ikke de praktiske problemene. Slike som de gangene den ene av foreldrene bruker bilen til jobb. (Pappa kjører tog, så han jobber på veldig uregelmessige tider) Nei han er ikke 18. Fikk dette til svar fra forbrukerrådet: "Dersom han går på videregående skole, er det lurt å ta saken opp med fylkeskommunen, som har ansvaret for dette." Og der er det ikke mye hjelp å få. Skal sende en mail til "Forbrukerombudet" også. Endret 19. august 2009 av TheOats Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Han har helt klart rett til skyss til og fra skolen. De faren din har pratet med er sikkert de som har fått jobben fra fylkseskomunen om å stå for trsnporten. Disse får xx tusen i måneden for å frakte samtlige til/fra skole uavhengig av antall pasasjerer, så selvfølgelig vil de prøve å vri seg unna regninga med å sette inn taxi for en person. Om foreldre har bil eller ikke spiller ingen trille. For alt fylket veit så kan begge foreldra dine være lam fra øra og ned. Og da er det lite vits i å gi 2.5 i kompensasjon per km. Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 19. august 2009 Forfatter Del Skrevet 19. august 2009 Han har helt klart rett til skyss til og fra skolen.De faren din har pratet med er sikkert de som har fått jobben fra fylkseskomunen om å stå for trsnporten. Disse får xx tusen i måneden for å frakte samtlige til/fra skole uavhengig av antall pasasjerer, så selvfølgelig vil de prøve å vri seg unna regninga med å sette inn taxi for en person. Om foreldre har bil eller ikke spiller ingen trille. For alt fylket veit så kan begge foreldra dine være lam fra øra og ned. Og da er det lite vits i å gi 2.5 i kompensasjon per km. Nettopp. Men hva foreslår du at de skal gjøre? Irriterende. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Han har helt klart rett til skyss til og fra skolen.De faren din har pratet med er sikkert de som har fått jobben fra fylkseskomunen om å stå for trsnporten. Disse får xx tusen i måneden for å frakte samtlige til/fra skole uavhengig av antall pasasjerer, så selvfølgelig vil de prøve å vri seg unna regninga med å sette inn taxi for en person. Om foreldre har bil eller ikke spiller ingen trille. For alt fylket veit så kan begge foreldra dine være lam fra øra og ned. Og da er det lite vits i å gi 2.5 i kompensasjon per km. Nettopp. Men hva foreslår du at de skal gjøre? Irriterende. Det er fylkeskomenen sitt ansvar å sørge for at alle har transport til skolen. Det letteste (lett her er veldig relativt, regner med du må gjennom en byråkratisk snøstorm av ryggløse papirskyfflere som er livredde for å ta en avgjørelse), ville vært å ta kontakt med skolen direkte. Forklare problemet, og spørre hva som er beste fremgangsmåte. Om dem ikke vil høre, så er det vell fylkeskommunen neste. Dette er en RETT han har så dere må bare slå i bordet om dem prøver seg på no piss. Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 8. september 2009 Forfatter Del Skrevet 8. september 2009 Jeg sendte spørsmål angående dette problemet til Barneombudet (og Kunnskapsdepartementet/ministeren), her er svaret fra Barneombudet. (Venter på de andre). Vi viser til din henvendelse der du skriver at det ikke er satt opp en skoleskyss som fungerer til/fra den skolen din bror går på. Elever i grunnskolen og i videregående skole har rett til gratis skyss dersom skoleveien er over en viss lengde. Når elevene har behov for skyss på grunn av funksjonshemming, midlertidig skade eller sykdom, har de rett til skyss selv om skoleveien er kortere enn skyssgrensen. Eleven har i utgangspunktet rett til skyss fra begge foreldres bosted når foreldrene har delt daglig omsorgsansvar. Vilkår for å ha rett til skyss på grunn av skoleveiens lengde, er for videregående opplæring 6 km. Avstanden måles fra dør til dør og langs korteste farbare veg eller gang- og sykkelsti. Det er fylkeskommunen som har ansvar for å oppfylle de fleste skyssrettigheter. Det er altså fylkeskommunen som avgjør om en elev har rett til skyss og hvordan en eventuell rett skal oppfylles. Vi anbefaler at dere søker om dekning av skoletransport. Fylkeskommunen der din bror bor skal opplyse om regelverket og klageadgang. Pappa tolket det som at elevene har rett til transport, men at det er Fylkeskommunen som bestemmer til syvende og sist. Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal tolke dette. Noen her som har noen lover og regler vi kan slå i bordet med? Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Det er jo bare så vise det svaret du har fått her. Der står det jo at over 6 km så har du (broren din) rett på bistand til å komme seg til skolen. Ring fylkeskommunen og få hjulene i gang. Det dere kan prøve, er å få fylkeskommunen til å spandere mopedlappen og stille en moped til disposisjon (tror faktisk dette vil være billigere enn en taxi 13 km hver morning..) Så kan han kjøre selv ;D Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå