TheOats Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 (endret) Broren min skal på videregående nå. Han må ta to busser for å komme til skolen, men den første bussen går for sent, så han rekker ikke den andre. Hva kan han gjøre? Kan kommunen (eller hvem det nå er som styrer dette) gjøre slikt? Har ikke alle rett til skolegang, da må de jo kunne sette opp busser!! (Vist noen vet om en mer passende plass for tråden så bare flytt den) Har man ikke rett til skole? (Ingen buss går på riktig tidspunkt) Endret 19. august 2009 av TheOats Lenke til kommentar
Corlan Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Det spørs helt hvor langt det er mellom hjemsted og skole. Skulle mene at kommune plikter å ordne transport hvis det er lengre enn x km. Husker desverre ikke hva denne grensa er. Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 17. august 2009 Forfatter Del Skrevet 17. august 2009 Vel som sagt det er snakk om 2 busser. Første bus turen er på 13 km, og den andre turen er på mer enn det (husker ikke nøyaktig). Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 17. august 2009 Forfatter Del Skrevet 17. august 2009 Ingen som har noen ideer om hva som kan gjøres? Ikke bare praktiske ideer om hvordan å få ham til skolen på tide, men ideer om hvordan vi kan få kommunen (eller hvem det nå er som styrer dette) til å sette inn busser. Det er det jeg synes burde skje. Lenke til kommentar
OlaOlablakken Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Sjekk med skolen,de vet sikkert dette. Lenke til kommentar
abrj Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 (endret) Videregående er det fylket som har med å gjøre, i værste fall må de stille med drosje for han hvis jeg ikke husker galt. Snakk med skolen, eventuellt ring utdanningsdelen i fylket! Endret 17. august 2009 av abrj Lenke til kommentar
Staian Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Går det ikke tidligere busser da, eller er det den første? Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 17. august 2009 Forfatter Del Skrevet 17. august 2009 Sjekk med skolen,de vet sikkert dette. Ja jeg skal gjøre det. Videregående er det fylket som har med å gjøre, i værste fall må de stille med drosje for han hvis jeg ikke husker galt. Snakk med skolen, eventuellt ring utdanningsdelen i fylket! Skal som sagt snakke med skolen. Men vist du har rett om det drosje greiene, vet du hvor det står regler om det? Noe å "slå i bordet med" for å si det slik. Går det ikke tidligere busser da, eller er det den første? Det er jeg ikke heeelt sikker på, skal sjekke. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8723 Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Når du bor så langt unna har du fullmakt til å kreve taxi. Betalt av kommunen ofc Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 17. august 2009 Forfatter Del Skrevet 17. august 2009 Sweet, men hva om de ikke godtar det? Hvor står det at du kan kreve det? Lenke til kommentar
Slikape Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Sweet, men hva om de ikke godtar det? Hvor står det at du kan kreve det? Jeg tror ikke de kommer til å krangle så mye på det. Bare spør dem hvordan det skal løses. De vet sikkert hvordan. Hvis de ikke kommer med en tilfredstillende løsning, så kan du heller komme tilbake når du har noe å slå i bordet med. Det er ikke slik at du bare får én sjanse til å overbevise. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Hadde ca det samme problemet for et par år siden. Ta komtakt med kontoret på skolen, og du kan søke om egen skoleskyss, du vil da nok få taxi på ene av strekningene. Jeg søkte om dette, og fikk svar om at det allerede var satt opp taxi til meg hver morgen. Fikk da taxi hjemmefra og til busstasjonen, så jeg rakk bussen videre. Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 17. august 2009 Forfatter Del Skrevet 17. august 2009 (endret) Har hørt at andre på den samme strekningen har hatt samme problemet. Og de fikk nei til drosje. Så det virker ikke som det er noen særlig sjanse. Hva bør vi gjøre da? Kanskje gå til forbruker rådet? Pappa (som er den som egentlig ordner dette) fikk som svar på på spm om transport at de kunne betale ham 2,50.- for hver kilometer, men at han må ordne transporten selv. :/ Det er ikke i nærheten av godt nok. Endret 17. august 2009 av TheOats Lenke til kommentar
V-by Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Jeg fikk ivvertfall et søknadskjema som jeg fylte ut. Har man krav på skoleskyss, så har man jo det... Pratet din far med skolen eller fylkeskommunen? Hva med om du selv tar kontakt med fylkeskommunen? Man kan vel heller ikke få fravær hvis skolen/fylkeskommunen legger opp til at man skal komme for sent? Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 17. august 2009 Forfatter Del Skrevet 17. august 2009 Jeg fikk ivvertfall et søknadskjema som jeg fylte ut.Har man krav på skoleskyss, så har man jo det... Men jeg synes det kanskje hadde vert greit med noe konkret å vise til. Jeg vet ikke alle reglene rundt skole transport, så jeg ville sikkert lett blitt overkjørt når/om jeg skulle argumentert for vår side av saken. Pratet din far med skolen eller fylkeskommunen?Hva med om du selv tar kontakt med fylkeskommunen? Synes han sa han snakket med ham/dem som står for transporten i dette "området". Man kan vel heller ikke få fravær hvis skolen/fylkeskommunen legger opp til at man skal komme for sent? Det er også et interessant spm. Jeg vet ikke, men det burde man ikke (synes jeg). Men jeg har ikke peiling :/ Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 18. august 2009 Forfatter Del Skrevet 18. august 2009 Har sendt mail til forbruker rådet, får se hva de sier. Lenke til kommentar
Sameboe Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 En som jeg gikk i klasse med ifjor fikk taxi til en holdeplass som var nærmere skolen, sånn at han rakk skolen Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Som Staian skrev over: Går det ikke tidligere busser da, eller er det den første? Jeg kom ikke inn på førstevalget mitt på andre klasse på videregående og måtte stå opp tidligere og ta den tidligere bussen for å nå skolen, siden den var lenger vekk enn den jeg gikk på året før.. Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 18. august 2009 Forfatter Del Skrevet 18. august 2009 Åja, jeg glemte å sjekke om det går buss tidligere. Gjør det imorgen. Men så vidt jeg husker er det den eneste. Lenke til kommentar
Zaftig Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Det spørs helt hvor langt det er mellom hjemsted og skole. Skulle mene at kommune plikter å ordne transport hvis det er lengre enn x km. Husker desverre ikke hva denne grensa er. I min kommune er det 3 km Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå