Gå til innhold

Fra analog til digital kabeltv. Hva trengs?

Anbefalte innlegg

Nå har jeg kabeltv uten digital dekoder fra Canal Digital. Hva må til for å kunne se digitale kanaler? Holder det å skaffe seg en digital dekoder og et programkort? Må Canal Digital gjøre noe for at jeg skal kunne se de digitale kanalene, eller sendes dette allerede over kabelen?

Jeg har en tv med digital dekoder, samt støtte for DVB-T/C (MPEG2/4) Samsung UE40B7070. Da skulle jeg vel strengt tatt ikke trenge en ny digital dekoder, og ønsker da heller ikke å betale for en dekoder som det ikke er behov for. Er det mulig å kjøpe kun et programkort og muligens en CAM modul?

Finnes det noen digital tv tilbydere som ikke krever at man kjøper digital dekoder fra dem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du trenger er en CAM-modul og et programkort ja.

Såvidt det er meg bekjent kan du bruke canal-digital progamkort på modellen du har nevnt ovenfor.

Per i dag er det vel bare RiksTV og Canal Digital som har valgt å åpne for bruk av programkort direkte i CAM-modul på tver med innebygde MPEG-4 dekoder.

Endret av unified86
Lenke til kommentar

RiksTV selger kun kort, men du må ringe. Og da må du oppgi serienummer på dekoder.

Canal Digital har tilsvarende opplegg. Du får bare kort hvis du har en 'godkjent' mottaker.

Disse firmaene bryr seg katta om kundenes behov, de skal ha det på sin måte.

Lenke til kommentar

Canal Digital selger ikke programkort/CAM løst. Man må først kjøpe dekoder + kort, deretter finne en CAM som virker (noe Canal Digital ikke støtter i det hele tatt ifølge mail mottatt fra kundeservice). Deretter må man håpe kortet du mottar ikke er låst til dekoderen.

I vår var det snakk om at de skulle begynne å støtte løse CAM, men har fortsatt ikke funnet noe info om dette, og kundeservice til CD aner heller ingenting om dette. Noen som har hørt noe mer?

Lenke til kommentar

Gjorde et søk etter digitale kanaler uten programkort. Fant et par digitale kanaler som ikke var kryptert samt en mengde som var kryptert. Så vil tro at det ikke er behov for noen installasjon fra installatør for å få inn digital tv. Kun digital mottaker/cam og programkort.

Ser at det finnes cam til salgs med forskjellig pris. Hvorfor er noen dyrere enn andre? Trodde en cam var en cam.

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...