Gå til innhold

Hva tror du skjer når man dør?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når vi dør, så vet jeg at "elektronikken" og kjemien i hjernen stopper opp, dermed stopper bevistheten, tankene og alle interne prosesser i kroppen opp, dermed har ikke de døde noen opplevelser, de er død, nada, finito, adios, ingenting mer osv osv. Kroppene våre fortsetter å eksistere, og når de er råtnet opp vil materien bli resirkulert for bruk i andre organsimer.

Jeg får det bare ikke til å stemme at det finnes noe mer etter døden for den induviduelle bevistheten eller personen, eneste måte å få dette til på er å legge til fantasi eller ubekrefte fenomener som sjel og ånd, noe som ikke er vitenskaplig bekreftbart og noe som jeg da ikke vil si eksisterer.

Det blir vel akkurat som det var før vi var født.

En som har truffet spikeren. Vil oppfordre alle til å spørre seg selv "hva opplevde jeg og husker jeg fra de milliarder av årene før jeg ble født, hva følte jeg i 1623? hvilken meninger hadde jeg om slaveriet i egypt? Hvor var jeg under slaget ved stiklestad? Hva kunne jeg om matamatikk på Newton sin tid ? Ingenting, ingenting ingenting. Livet mitt begynte utifra ingenting ved min fødsel og ender likedann ved min død.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar
Uff, blir bekymret av å lese i denne tråden :cry:

Var du bekymret før du ble født ? var det kjipt da ? Døden er ikke noe å frykte, selv håper jeg selvfølgelig å få leve til jeg blir pensjonist og gjerne noen år i fred og ro etter arbeidslivet. Men går ikke rundt å frykter å dø fordi det ikke vil skje noe etterpå, dersom jeg dør så dør jeg og da er jeg etter jeg er død likegyldig til det, fordi jeg ikke kan mene noe om det.

Det som kan være kjipt er å vite at en snart skal dø og ikke få gjort alt her i livet som en gjerne skulle få gjort, f eks AIDS eller kreftsyke som vet de har år eller månder igjenn. Men dersom en ikke vet at en snart skal dø, så syntes jeg bare det er å lage problemer for seg selv å gå rundt å frykte eller å kvi seg til å dø. Kommer døden plutselig i en bilulykke, flystyrt eller rablende gal selvmordsbomber. Ja da er det kjipt i noen sekunder når du inser at nå er det slutten, men etterpå er alt bare likegyldig og ingenting, akkurat som før du ble født. Og lever en til en blir gammel og dør av en sliten kropp, ja da har en levd sitt liv og bør være fornøyd med det, nå skal energien og materien som definerer og er deg "betales tilbake" til livsyklusen og universet slik at nytt liv kan bli skapt, som ikke har noe med deg som individ å gjøre, like lite som at alle dinosaurene, kuene og menneskene som en gang var i besittelse av det stoffet og den energien som du er i dag har med deg å gjøre. Om jeg får leve til jeg dør av alderdom, da kommer jeg til å dø lykkelig.

Det er så langt vi vet ikke i noets natur å eksistere evig. Alt har en begrenset levetid, alt fra partikler som lever milliardeler av sekunder til mennesker som lever optill ca 100 år galakser som har levetid på milliarder av år, til universet, tid og rom som også faktisk ser ut til å kun eksistere en begrenset periode i tid.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar
altså bibelen sier vel, om jeg ikke tar helt feil, at kroppen vår forsvinner... det er ikke noe sjel eller noe sånt som kommer til himmel eller helvete. det som skjer er at gud "reasembler" kroppen enten i himmel eller helvete. fram til dommedag så er man altså ikke-eksisterende.

Forventer ikke at du skal svare meg på dette med mindre du tror på det, men skulle gjerne ønske noen som enten kunne mye om det eller trodde på det selv kunne svare meg.

Hvem har krav på kroppen min i himmelen da ? De milliarder av organsimene som har blitt spist og dødd for at andre organsimer skal bli spist osv osv helt til jeg spiser bacon i omeletten min nå, og kuen jeg spiser til midagg i kveld. Teknisk sett inneholder jeg deres kropper ettersom jeg har spist de og addert fragmenter av kroppene deres til min biomasse.

Når jeg dør blir jeg igjenn spist av ting, jeg gror gress som en ku spiser, som et fremtidig menneske spiser osv osv osv.

Jeg er sikker på at vertfall milliarder av levende organsimer har en gang hatt biomassen i min kropp som en del av deres kropp. Blir litt vanskelig å bestemme seg for gud, hvem som skal få kroppen sin i himmelen, for dersom gud velger å gi meg kroppen min. Så aviser han automatisk alle levende ting som kommer både før og etter meg i syklusen, og ja vi har selvsagt andre menneskers biomasse i oss. Så det er ikke mulig å "reasemble" alle menneskekropper som har eksistert, ettersom ulike mennesker i ulike tidsaldre består av den samme materien. All biomasse sirkulerer rundt og over tid, så blandes næringsjedene sammen.

Bottom line er: Det eneste min kropp egentlig er. Det er kun "midlertidig lånt biomasse". Og det er ikke nok biomasse til å gjenprodusere alt som noensinne har levd eller kommer til å leve.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
altså bibelen sier vel, om jeg ikke tar helt feil, at kroppen vår forsvinner... det er ikke noe sjel eller noe sånt som kommer til himmel eller helvete. det som skjer er at gud "reasembler" kroppen enten i himmel eller helvete. fram til dommedag så er man altså ikke-eksisterende.

Forventer ikke at du skal svare meg på dette med mindre du tror på det, men skulle gjerne ønske noen som enten kunne mye om det eller trodde på det selv kunne svare meg.

Hvem har krav på kroppen min i himmelen da ? De milliarder av organsimene som har blitt spist og dødd for at andre organsimer skal bli spist osv osv helt til jeg spiser bacon i omeletten min nå, og kuen jeg spiser til midagg i kveld. Teknisk sett inneholder jeg deres kropper ettersom jeg har spist de og addert fragmenter av kroppene deres til min biomasse.

Når jeg dør blir jeg igjenn spist av ting, jeg gror gress som en ku spiser, som et fremtidig menneske spiser osv osv osv.

Jeg er sikker på at vertfall milliarder av levende organsimer har en gang hatt biomassen i min kropp som en del av deres kropp. Blir litt vanskelig å bestemme seg for gud, hvem som skal få kroppen sin i himmelen, for dersom gud velger å gi meg kroppen min. Så aviser han automatisk alle levende ting som kommer både før og etter meg i syklusen, og ja vi har selvsagt andre menneskers biomasse i oss. Så det er ikke mulig å "reasemble" alle menneskekropper som har eksistert, ettersom ulike mennesker i ulike tidsaldre består av den samme materien. All biomasse sirkulerer rundt og over tid, så blandes næringsjedene sammen.

Bottom line er: Det eneste min kropp egentlig er. Det er kun "midlertidig lånt biomasse". Og det er ikke nok biomasse til å gjenprodusere alt som noensinne har levd eller kommer til å leve.

Nå er det vel ikke kjemikaliene du består av som betyr noe. Sjelen din spares for så å puttes i en ny kropp som er en kopi av den gamle.

Det er slik jeg tolker det i hvert fall, sett fra troenes synsvinkel (jeg tror ikke på slikt).

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar

Bibelen sier vell at Gud skapte seg selv! vist den sier noe om det i det hele.

Universet må jo på en måte ha skapt seg selv det også? vet ikke hva ikke-relgisøe folk mener om det.

Så ser ikke bort i fra at jeg kommer til og våkne opp igjen, godt mulig uten noen som helst form for hukommelse fra livet mitt her på jorden. Men men!

Satser på og våkne i en himmel hvor alt er superawsome!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hei

Har vel egentlig alltid lurt litt på hva folk tror skjer etter man er død.

Kommer man til himmelen/helvete, blir man født på nytt eller slutter man bare å eksistere.

Selv tror jeg at man blir født på nytt. Tror ikke sånn spesielt på gud og slikt så himmel og helvete er litt så om så i min bok.

Hadde vært interessant å hørt hva deres syn er på saken.

Da hele universet er laget kun for min personlige skyld av en ekstern observatør vil det slutte å eksistere når jeg dør. Deretter vil hele universet bli laget på nytt, kanskje på en litt annen måte denne gangen med andre naturlover f.eks. eller i en annen tid for å se hva som skjer da. Dette foregår i det uendelige helt til den eksterne observatøren er ferdig med forskningen sin. Da vil jeg slutte å eksistere og bare forsvinne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...