toretang5 Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Hei Overskriften viser siste hendelse i kjeden. Jeg går igjennom det som har skjedd for å se om noen kan hjelpe. Jeg tar med alt jeg husker for å se om noen kan se en årsak til det som har skjedd. Jeg startet maskinen som normalt i går. Jeg fikk spørsmål om jeg ønsket å oppgradere Firefox til nyeste versjon, og gjorde dette. Jeg fikk også spørsmål om jeg ønsket å oppdatere enkelte extensions. Jeg gjorde dette. I tillegg foretok jeg en "manuell" installasjon av extension "Keyscrambler", da den automatiske oppdateringen ikke fungerte skikkelig. Etter dette merket jeg at maskinen hang seg gjentatte ganger. Ikke nødvendigvis i forbindelse med bruk av Firefox, men også ved helt generell bruk av andre programmer. Avast antivirus kjørte normalt med oppdatert virusbase. Jeg oppdaterte Aaquared spyware program, og kjørte dette uten at noe unormalt ble funnet. Dette gjorde jeg fordi jeg lurte på om det kunne være noe virusaktivitet, eller tilsvarende, som forårsaket problemet. Jeg sjekket ressursbruken på programmene, men det var ingen programmer som "brukte opp" kapasiteten til maskinen. Jeg tenkte så at jeg skulle gjenopprette til et tidligere tidspunkt, for å se om dette kunne ordne problemet. Jeg gjenopprettet til siste punkt, men problemene vedvarte. Jeg har to flashdisker som jeg kjører backup til kontinuerlig. Jeg ser at disse jobber, og jeg diskonnekter dem uten at noen bedring skjer på kapasiteten. Jeg gjenoppretter til punktet før punktet i avsnittet over. Fremdeles ingen bedring. Jeg gjenoppretter tilbake til punktet i avsnittet over. Fremdeles ingen endring. Under hele denne "gjennopprettingsperioden" får jeg ikke tilgang til Firefox. Jeg klikker på short-cuts, og også på selve exe-filen i mappen, men programmet starter ikke. Det skjer intet. Ingen feilmelding. Nå tenker jeg i retning av Spyware Terminator som alltid kjører. Jeg har merket at det av og til blokkerer funksjoner til enkelte programmer som kjører, uten at jeg har bedt om dette. Jeg bestemmer meg derfor for å avinstallere hele programmet. Jeg avinstallerer programmet på helt ordinær måte, og programmet sier at jeg må starte maskinen på nytt. Jeg gjør dette, og KATASTROFE inntreffer. Når jeg forsøker å gå inn på Firefox, så får jeg beskjed om at det peker mot en ikke-eksisterende plassering. Jeg forsøker å starte en mengde andre programmer, men enten får jeg beskjed om at det ikke eksisterer på plasseringen, eller så starter et installasjonsprogram for noe HP printer greier som overhodet ikke er relatert til programmene som jeg forsøker å starte. Alle ikoner vises på skrivebordet, og startmenyen er intakt, men ingen programmer virker tilsynelatende. "Min datamaskin" virker heller ikke. Jeg får gjort nada. Jeg starter opp i MS-dos modus for å se om jeg kan finne ut noe mer. Jeg går inn og sjekke programfil mappen min, og oppdager til min forferdelse at det kun er 5-6 mapper som ligger det, mot normalt 40-50. På rooten ligger fremdeles en del mapper som jeg har laget tidligere, men nesten alle mappene under programfiler er vekk. Jeg har nå ingen idé om hva som har skjedd. Har noen en formening? Er det virus, eller er det noe annet? Hva bør jeg gjøre nå for å - om mulig - få ting tilbake til normalt? XP starter tilsynelatende som normalt, men haugevis av programmer er alstå vekk! Lenke til kommentar
michael691 Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Det kan hende viruset la seg på de fleste filene på PC'en din. Da alt (av det som er infisert) er infisert og du kjører spyware/virus program så sletter programmet det som er infisert. Har hatt det samme problemet før. Du må nok installere Windows på nytt. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Prøvd å kjøre chkdsk? Kan være korrupt filsystem, eller kanskje også defekt disk. Lenke til kommentar
toretang5 Skrevet 18. august 2009 Forfatter Del Skrevet 18. august 2009 Hei igjen Det er Firefox 3.5.1 som har forårsaket alle problemene. Samme problemer har nå oppstått på en tilnærmet "ren" PC, og alt fungerer normalt etter downgrading til 3.0 versjonen. Jeg begynner også å skjønne - tror jeg - hva som har skjedd. Jeg foretok bl.a. en tilbakerulling av systemet til 17.juli. Imidlertid skjedde ikke denne tilbakerullingen korrekt. Av ukjent grunn rullet maskinen månedsvis tilbake, slik at den fjernet nesten alle programmene mine. Jeg foretok sent i går en ny tilbakerulling til 17. juli. Da jobbet maskinen i en halv time, og la tilbake alle programmene som ble slettet. Programfil menyen er dermed nå korrekt i utgangspunktet, men på de aller fleste programmer får jeg en feilmelding når jeg starter. Der er dll filer, eller andre småfiler, som mangler. Jeg vet ikke om de reelt sett mangler, eller om de ligger på feilaktige steder i forhold til der som de opprinnelig lå. Noen forslag? Må jeg reinstallere hvert program, eller kan jeg gjøre noe "lurt"? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå