Gjest medlem-98070 Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Jeg leste et sted at det ikke nødvendigvis lønner seg å leie en leilighet, men at det kan være lurt å eie. F.eks i stedet for å bruke studielånet på å betale 5-6000 i måneden på leie, så kan man betale tilbake på lånet for leiligheten. Hvis jeg leier i et par år så har jo tusenvis av kroner forsvunnet som jeg aldri får noe igjen for, men hvis jeg går for å eie så går jo pengene til noe jeg beholder etterpå, som er verdt noe Men det jeg lurer på er om det er realistisk for meg? Jeg har jo ikke i nærheten av nok penger nå til å kjøpe en leilighet til 1mill, og jeg tjener ikke nok på å jobbe til å klare å betale så mye på mange, mange år. Så hvordan gjør man dette? Lenke til kommentar
Tobias. Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Det spørs jo helt om du har lagt planer fremover, skal du bo der lenge, kan det være lurt å kjøpe. Regner med at du har litt egenkapital, mor og far kan vel hvis dem er snille stille huset/andre verdifulle eiendeler som sikring? vil anbefalle deg å sette opp ett budsjett for disse to alternativene, husk å ta hensyn til rente fall/stigning, endringer i vilkårene fra banken. Slenger ved en link som mulig kan være til nytte: http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=565281 Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Man gjør det med "sikkerhet" fra foreldre. Banken vil sjekke økonomien deres, og siden du tjener lite, så vil de se om dine foreldre klarer å betjene lånet. Hvis de har grei inntekt og lite lån så går det i orden. Da vil du få lån, men dine foreldre vil være medlåntakere og like ansvarlige for lånet som det du er (hvis det er greit for dem). Når du i mange år fremover vil være under utdanning så er sjansen for å få lån alene null. Selv om du hadde vært medisinstudent eller noe med gode utsikter til bra inntekt så tør likevel ikke bankene gi lån før du er i arbeid og faktisk kan betjene det. Ting har blitt mye strengere i det siste (med god grunn). Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 (endret) På langsikt, absolutt verdt å eie. Eg bor i Stavanger, eg leide en 50m2 leilighet til 7900,- per måned (ink internett og TV), + strøm ca 1000 lappen for å være realistisk, det satte eg av uansett om det var sommer eller vinter (om vinteren enda mer). Nå har eg kjøpt meg en leilighet på ca 43m2, med oppusinng og diverse investeringer, blandt annet nytt kjøkken havnet eg på nesten 1 400 000,-, dette så og si i Stavanger sentrum, ca 5 min unna med bil, uten at man er i sentrum sentrum hvis du skjønner hva eg mener. Til banken går det 6500,- nå, internett: 399,- TV 99,-, sefølgelig kommer inbo, og husforsikring i tillegg, strøm samt alle de andre utgiftene som følger, med. Dette er en selveier leilighet. Så det sier seg selv at eg tjener på å eie enn å leie:) Men sefølgelig det kommer an på situasjonen en befinner seg i da. Edit: er 24 år. Endret 18. august 2009 av Wooho Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå