nastoisi Skrevet 24. august 2009 Forfatter Del Skrevet 24. august 2009 Når det gjelder industrien så tror jeg at den kommer til å klare seg, av Chrysler sine merker så er det Chrysler, Jeep og Dodge som er omfattet, og Jeep og Dodge kommer i alle tilfeller (mener jeg) til å overleve da det er disse som "driver" sjappa rundt nå, samt at merkevaren Jeep og Dodge er forholdsvis sterk i USA,en eventuell konsekvensen av en "skikkelig konkurs" vil være at en annen bilfabrikant kjøper opp merkenavnene og eventuelt forpliktelsene. I Norge er det ikke noe problem, da det er Bertel O. Steen som eier importagenturet på disse merkene og de må følge norsk kjøpslov/norsk forbrukerkjøpslov. Forsikring vet jeg ikke hvor mye koster, men siden Dodge Journey har partikkelfilter så vil den ligge på 2740,- (ihvertfall for 2009, det gjenstår vel å se om det blir noen økninger i 2010...) edit : Du kan også lese litt gjennom denne artikkelen, riktig nok litt gammel, men... Igjen takk for svar. Kan vel sjekke dette med forsikring i nettbanken min tror jeg. Skal sjekke når jeg har denne dingsen tilgjenglig. Noen formening om verditap på denne type bil kontra mer populære merker som Ford, Toyota osv? Føler det kan tippe litt begge veier alt etter hvor mye fotfeste bilen får her i norge. Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Nå er faktisk Dodge Journey nr.2 av "flerbruksbiler"-segmentet i Norge pr.dags dato, og var nr.2 ifjor til tross for at den ble lansert i August... (Og den er såvidt jeg vet nr.2 i Norge fremdeles, så den er jo forholdsvis populær-) Jeg har ikke tilgang til OFV sine sider, men om det er noen som har det så er det mulig å sjekke der. Men det er vanskelig å sette noe spesifikt verditap på denne. Lenke til kommentar
nastoisi Skrevet 24. august 2009 Forfatter Del Skrevet 24. august 2009 (endret) Nå er faktisk Dodge Journey nr.2 av "flerbruksbiler"-segmentet i Norge pr.dags dato, og var nr.2 ifjor til tross for at den ble lansert i August... (Og den er såvidt jeg vet nr.2 i Norge fremdeles, så den er jo forholdsvis populær-) Jeg har ikke tilgang til OFV sine sider, men om det er noen som har det så er det mulig å sjekke der. Men det er vanskelig å sette noe spesifikt verditap på denne. Ja det er kanskje det i og med den er forholdsvis ny her til lands. Foreløpig står jeg fast på S-max så får vi se hvordan ståa er etter å ha kikket og prøvekjørt Journey. Endret 24. august 2009 av nastoisi Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Nå er faktisk Dodge Journey nr.2 av "flerbruksbiler"-segmentet i Norge pr.dags dato, og var nr.2 ifjor til tross for at den ble lansert i August... (Og den er såvidt jeg vet nr.2 i Norge fremdeles, så den er jo forholdsvis populær-) Har du noen kilder på dette? Eller er det noe du har hørt av noen? JEg føler at dette høres fryktelig rart ut, men for all del. Det kan godt hende det stemmer. Jeg har heller ikke tilgang til OFV for øyeblikket, men skal se om jeg får sjekket det. Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 (endret) Tok litt feil angående fjoråret, Dodgen er på 3.plass. (men med tanke på at denne bilen ble lansert i slutten av August så vil jeg si at salget er forholdsvis bra.) Beklager at jeg ikke får hotlinket, men har ikke tilgang til noe sted å lagre filer på jobb. Endret 24. august 2009 av Hachon Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Ok. Var ikke klar over at OFVs segmentinndeling var så merkelig på flerbruksbiler. Frkytelig rart at S-Max blir inkludert, men ikke f.eks. Touran, Mazda 5 og Toyota Verso. Hvis du tar med disse bilene (som er de reelle konkurrentene), så vil nok situasjonen være en helt annen. Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 (endret) edit : glem det. Endret 24. august 2009 av Hachon Lenke til kommentar
nastoisi Skrevet 28. august 2009 Forfatter Del Skrevet 28. august 2009 Da har jeg fått testet Dodge. Test den med manuelt gir. Vet ikke helt om jeg burde testet automat også. Har alltid kjørt med manuelt så det ble mest naturlig for meg å prøve ut. Desverre fant jeg ikke så veldig mange ting som skuffet meg. Trodde kanskje den skulle ha litt større bagasjeplass med sete 6 og 7 nedfelt enn det jeg fikk inntrykk av. Litt høyt å laste inn? Synes bilen var god å sitte og, bedre en S-max, men S-max med 2.0 TDCI var vel noe sprekere fikk jeg inntrykk av uten at dette plaget meg nok til at jeg bryr meg om det. S-max var heller ikke dårlig å sitte i. Har også prøvekjørt en S-max med 1.8 og der synes jeg bilen ble litt treg i responsen. Det med bagasjerom er litt viktig for en med barnevogn men jeg leser at liter oppbevaring er faktisk like bra som S-max så vet ikke om øynene mine har spilt meg et puss. Et annen ting jeg la merke til er at det kan se litt trangt ut med 3 voksne i de tre setene i midten. Det var ikke et eget sete i midten som det er på f.eks S-max. Jeg er veldig i tvil hva jeg kommer til å gå for. Fortsatt er en Stasjonsvogn det mest fornuftige kjøpet for meg foreløpig, men alt skal da ikke alltid være fornuft. Det som gjør meg mest usikker er denne skepsisen som mange har til VW gammle motor samt at det er vanskelig å vite hva et verdifall vil være på denne når jeg skal ha meg en ny bil om 3-5 år. Vil helst ikke kjøpe katta i sekken eller ha bilen inne til reprasjon i tide og utide derfor har jeg til nå holdt meg til Toyota. Lenke til kommentar
vikenes10 Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Jeg ville helt klart valgt S-Max. Her er en test av Journey og S-Max: http://min-motor.tinde.no/article/20081014.../425584048/1001 "Om S-Max har vi følgende å si: Den har mest plass, er lettest, kan ta den tyngste lasten og den kan trekke tyngst tilhenger (totalvekt 1750 kilo. Forden støyer minst, bremser best, har best kjøreegenskaper, den klart beste styreresponsen, størst bagasjerom som 7-seter og lavest lasteterskel. Forden har også best seter, og lastet med et par hundre kilo kjører den nesten like komfortabelt som nye Citroën C5 (med hydraulisk fjæring). Er det egentlig så mye mer å si?" Lenke til kommentar
vikenes10 Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 En annen test med samme konklusjon: http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=33642&tid= Lenke til kommentar
nastoisi Skrevet 31. august 2009 Forfatter Del Skrevet 31. august 2009 (endret) Tror jeg kommer til å gå for en S-max. Litt usikker på om jeg skal gå for en 115hk eller 140hk. Ser det var noen som hadde testet begge deler og ikke mente det var så stor forskjell. Var å kikket litt på lørdag, men de hadde ikke 115hk så jeg fikk testet. Har vel endt på at jeg kjøper ny og da får lagt inn det utstyret jeg vil ha med. Ser nyere brukte uansett holder seg bra i pris, men sjelden har det utstyret jeg vil ha med eller har så mye at det uansett like dyrt eller dyrere enn en ny med mine tilvalg. Kommer uansett til å holde et øye på Journeyen fremover. Spennende bil. Kanskje blir det den når jeg skal bytte inn igjen om noen år. Endret 31. august 2009 av nastoisi Lenke til kommentar
Andy Dufresne Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 (endret) Jeg såg også på Journey når jeg valgte bil sist, men etter litt nøye vurdering var den egentlig ikke i nærheten av S-Max. Journeyen er ikke testet av NCAP og selv om den fikk 5 stjerner hos NHTSA, så vil jeg tro den gjør et heller dårlig resultat i en eventuell NCAP test. Caliber som er bygget på samme plattform fikk bare 4 stjerner (11.1p) i NCAP testen selv om den fikk 5 stjerner hos NHTSA. Når S-Max slår Journey i alle de viktige kriteriene blei valget lett, ikke at Journey er en dårlig bil, bare at S-Max er så nær perfekt familiebil som du kommer. Endret 31. august 2009 av Andy Dufresne Lenke til kommentar
vikenes10 Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Tror jeg kommer til å gå for en S-max. Litt usikker på om jeg skal gå for en 115hk eller 140hk. Ser det var noen som hadde testet begge deler og ikke mente det var så stor forskjell. Var å kikket litt på lørdag, men de hadde ikke 115hk så jeg fikk testet.Har vel endt på at jeg kjøper ny og da får lagt inn det utstyret jeg vil ha med. Ser nyere brukte uansett holder seg bra i pris, men sjelden har det utstyret jeg vil ha med eller har så mye at det uansett like dyrt eller dyrere enn en ny med mine tilvalg. Kommer uansett til å holde et øye på Journeyen fremover. Spennende bil. Kanskje blir det den når jeg skal bytte inn igjen om noen år. Det er nesten merkelig høy annenhåndsverdi på S-Max, slik at en kan like godt kjøpe helt ny. 115 hk er jo samme motor som 140 hk men med mindre effektuttak. En kan jo lett modifisere/tune 115 hk til 140 hk eller mer. Om du ikke skal ha automat så hadde jeg gått for 115 hk. Mange penger å spare. Lenke til kommentar
nastoisi Skrevet 31. august 2009 Forfatter Del Skrevet 31. august 2009 Journeyen sin fordel er at det er mye utstyr med og at den ser utrolig kul ut, men når jeg snakket med selger så virket det ikke som de hadde så mye rabatt å gi. Ryggekameraet var også veldig kult og praktisk samt andre småfikse ting, men hvis ikke noe spesielt skjer blir det ikke før ved neste bilskifte igjen. Da har jeg litt mer oversikt over f.eks hvordan bilen står seg i verdi. Har fått et tilbud på S-max og foreløpig uten å spørre om det fått 26000 avslag på pris. Da begynner prisen å bli ganske lik Journey sin også. Dog uten ryggekamera, men med andre ting som ikke fulgte med journeyen Nå er spørsmålet skinn eller ikke skinn og litt annet småplukk samt at jeg må prøve å få prisen litt lenger ned. Kan noen kjøre en liten dummies forklaring på hvordan/hvor (pris?) en får tunet/modifisert en 115hk motor og er dette lovlig? Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Caliber som er bygget på samme plattform fikk bare 4 stjerner (11.1p) i NCAP testen selv om den fikk 5 stjerner hos NHTSA. Journeyen er ikke bygget på samme plattform som Dodge Caliber, den er bygget på en modifisert platform av Dodge Avenger. Lenke til kommentar
Andy Dufresne Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Caliber som er bygget på samme plattform fikk bare 4 stjerner (11.1p) i NCAP testen selv om den fikk 5 stjerner hos NHTSA. Journeyen er ikke bygget på samme plattform som Dodge Caliber, den er bygget på en modifisert platform av Dodge Avenger. Ja og Dodge Avenger er bygget på basis av Mitsubishi GS plattform, samme som Caliber. Når er det jo gjort modifiseringer så det er gått mulig den får et helt annet resultat i NCAP en Caliber, men Caliber blir den beste sammenligningbare modell til de får testet Journeyen. Noe det ikke virker som det gidde og betale for. Lenke til kommentar
spooz Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Skal selge min S-Max, hvor pristapet fra nybilen er tatt.. Link: http://www.evo.no/index.php?name=PNphpBB2&...pic&t=12600 Lenke til kommentar
vikenes10 Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Skal selge min S-Max, hvor pristapet fra nybilen er tatt.. Link: http://www.evo.no/index.php?name=PNphpBB2&...pic&t=12600 Hva betalte du for denne ny? Lenke til kommentar
vikenes10 Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Journeyen sin fordel er at det er mye utstyr med og at den ser utrolig kul ut, men når jeg snakket med selger så virket det ikke som de hadde så mye rabatt å gi. Ryggekameraet var også veldig kult og praktisk samt andre småfikse ting, men hvis ikke noe spesielt skjer blir det ikke før ved neste bilskifte igjen. Da har jeg litt mer oversikt over f.eks hvordan bilen står seg i verdi. Har fått et tilbud på S-max og foreløpig uten å spørre om det fått 26000 avslag på pris. Da begynner prisen å bli ganske lik Journey sin også. Dog uten ryggekamera, men med andre ting som ikke fulgte med journeyen Nå er spørsmålet skinn eller ikke skinn og litt annet småplukk samt at jeg må prøve å få prisen litt lenger ned. Kan noen kjøre en liten dummies forklaring på hvordan/hvor (pris?) en får tunet/modifisert en 115hk motor og er dette lovlig? Det er ikke ulovlig med mindre man ikke melder inn effektøkning til Statens Vegvesen. Men ingen gjør dette da sjansen for å bli tatt er omtrent ikke eksisterende. Du har 3 muligheter. - Tuningboks. Dette er den enkelst og simpleste måten å tune. Man kjøper en ferdigprogrammert boks og monterer denne selv enkelt. Men det er blandede erfaringer med dette da det er en rekke parametere som denne boksen ikke gjør noe med. - Seriell programmering. Omprogrammering gjøres via diagnosekontakt av et tuningfirma. - Seriell programmering med egen programmeringsboks. Bluefin tilbyr dette til feks S-Max. Du får da en enhet som du selv kobler til diagnosekontakt og du kan selv foreta tuning med denne boksen. Fordelen er at du kan når som helst sette tilbake originalprogram. Prisen ligger på 2000,--8000,- Med en 115 hk så vil du få ca 170 hk og 390 nm. Altså en meget merkbar forbedring i ytelser samtidig som at drivstofforbruket går ned og du merker at motoren "trives" bedre. Det finnes også noen ¨på markedet som gir garanti på motor og drivverk. Lenke til kommentar
spooz Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Jeg kjøpte bilen brukt, men forstod det slik at bilen hadde en nypris på rundt 470.000,- uten at jeg har noen dokumentasjon på dette. Den var demobil hos Kverneland og ble vel lesset full av det utstyret som fantes den gangen, såvidt jeg forstod. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå