Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til kjøp av S-Max


nastoisi

Anbefalte innlegg

Driver å kikker litt på Ford S-max. Søkt litt på finn og funnet disse to:

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18039236

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18452782

 

Dette er biler som vel akkuratt holder seg innenfor det budsjettet jeg har råd til. Er dette greie kjøp for prisen?

Hvilken ville du valgt og hvorfor?

 

Er åpen for andre forslag. Gjerne også billigere varianter. Alt må jo veies opp mot pris og hva en "trenger".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hmm ja. Jeg er desverre ikke så bevandret i bilens verden. TIl nå har jeg vært Toyota eier så det sier vel sitt.

Har vært å sett på den nye Verso, men finner S-Max bedre.

Dodge kjenner jeg ikke til i det hele tatt. Ser jeg bor ikke så langt unna en Dodge forhandler så kanskje jeg må ta meg en tur. Hvordan er Dodge på vinterføre? Innbiller meg av en eller annen grunn at amerikanske biler ikke er helt bra der.

Når jeg skrev andre billigere alternativer så tenkte jeg på S-Max, men takker for tipset. Kom gjerne med noen argumenter for en Dodge også. Driftsikker? kolisjonssikker?

Lenke til kommentar

Dodge Joruney er en forhjulstrekker med antispinn/ESP, så det tror jeg ikke er noe stort problem.

Mener å ha lest at den ikke er testet av NCAP, men at den har kommet bra fram på amerikanske kræsjtester.

 

Driftsikkerheten tror jeg er god, det er brukt mye deler fra VW på de europeiske variantene til CJD, bl.a motor er en VW 2.0 Dieselmotor, automatgirkassen er den samme som DSG(?) kassen til VW, Ford, Volvo.

 

 

edit : Det ligger en del tester ute på nettet :

 

http://www.dinside.no/785565/test-velutsty...imelig-syvseter

http://www.klikk.no/motor/bil/article324139.ece

Endret av Hachon
Lenke til kommentar
Dodge Joruney er en forhjulstrekker med antispinn/ESP, så det tror jeg ikke er noe stort problem.

Mener å ha lest at den ikke er testet av NCAP, men at den har kommet bra fram på amerikanske kræsjtester.

 

Driftsikkerheten tror jeg er god, det er brukt mye deler fra VW på de europeiske variantene til CJD, bl.a motor er en VW 2.0 Dieselmotor, automatgirkassen er den samme som DSG(?) kassen til VW, Ford, Volvo.

 

 

edit : Det ligger en del tester ute på nettet :

 

http://www.dinside.no/785565/test-velutsty...imelig-syvseter

http://www.klikk.no/motor/bil/article324139.ece

 

Yes, sveipet innom den dinside testen selv når jeg søkte litt rundt. Tror jeg skal prøve å få tatt meg en tur å se på bilen i løpet av uka. Får se hva jeg rekker.

 

Ellers er jeg fortsatt interessert i folks meninger om ulike biler så legger ved to annonser til.

 

http://www.finn.no/finn/car/object?f...=null&tot=null

 

og

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18026276

Lenke til kommentar

For min del er det eneste som taler i Dodgens fordel i den duellen utseendet.

 

Det virker mye billigere, har en gammel og bråkete motor og kjører ikke på langt nær like bra som S-Max.

 

Hvis du vil ha en MPV med gode kjøreegenskaper er det virkelig kun S-Max (og til en viss grad Mazda 5) som innfrir. Du får en personbilfølelse ingen andre biler på markedet kan matche, og bilen er til tider morsom å kjøre.

 

Kvaliteten på noen av disse bilene er det alt for tidlig å si noe om. Om det at Journeyen har VW-motor er en fordel eller ulempe er ikke godt å si. Bilene fra Wolfsburg har ikke akkurat vært kjent for den beste kvaliteten de siste årene.

 

Kikk på S-Max og Mazda5, du. Det er helt klart de beste bilene i denne pris- og størrelsesklassen. :)

Lenke til kommentar

Jeg får bare åpnet den første og den siste av de fire Finn-linkene du gav. Ser der at det er to Titanium-utgaver, en med 140 HK (til 429.900,-) og en med 115 HK (til 412.245,-) . Jeg kjøpte selv en S-Max for ca ett år siden og har prøvd begge motor-utgavene. Det er en forskjell på ytelse, men jeg ville idag ikke betalt noe for en større motor. 115 HK drar fint som bare det i de fleste situasjoner med baksetet fullt av folk, bagasjerommet fullt av ting og med sykler hengende bakerst på bilen. Men digger du heftig akselerasjon og høyere toppfart må du vel opp på 140HK.

 

Utstyrslisten ser noe mer omfattende ut for 115 HK'n, men kan hende er det bortimot likt. De er uansett begge bra utstyrt.

 

Syns S-Max'er bør være mørke - svarte eller grå. Mest på grunn av at den grå bakfangeren ikke er særlig pen og den ser direkte stygg ut hvis bilen forøvrig er lys. Men det er jo høyst subjektivt da...

 

Pga kombinasjonen farge/motorstørrelse hadde jeg neppe valgt en av disse to, men kikket mer. Hvis jeg ble tvunget hadde jeg valgt 140 HK'n - mest på grunn av fargen. Ellers enig i at >400.000 er mye for en brukt bil. Vurdere å "klasse" ned fra en titanium? Da dropper vel prisen fort 50-70000?

 

 

EDIT: Tok nok litt kraftig i når det gjaldt prisdropp fra Titanium til Trend (eller hva nå modellen under heter).

Endret av tendilenz
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger.

 

Her er nye linker på de to som falt ut:

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18613149

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18137310

 

Går som sagt gjerne ned i pris. Dette er biler (eksemplene jeg har gitt) som er helt på kanten av det vi kommer til å ta oss råd til.

 

Billigere alternativer har vi jo f-eks her:

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18200588

 

Kan fort være vi går for noe sånt i stedet for. Dette skal først og fremst være en familiebil med god plass. HK er ikke veldig viktig, men det må være nok til å foreta forbikjøringer uten å måtte bruke flere km på å komme opp i fart:-)

Kunne godt tenkt oss sotede/mørke vinduer bak, men det går vel fint å få til i ettertid av det jeg forstår.

 

Kommer forøvrig til å ta en tur å kikke på Dodgen i morgen tror jeg, selv om vi halvveis har bestemt oss for en S-max. Så får vi se om vi snur:-)

Lenke til kommentar

Jeg har en 2008 (reg nov 2007) s-max 2.0 tdci Titanium, og kan anbefale å gå for samme varianten. Bilen er glimrende å kjøre (kjøreegenskaper er jo Fords styrke), og har plass til mye mer enn f.eks. touran som ble nevnt her.

 

Da vi bestilte vår tok vi med barnevognen til både møller og røhne, og baggasjerommet på touranen ble veldig fort oppbrukt... Ja, det er mange liter der også, men utformingen gjorde at vognen spiste opp det meste. I s-maxen går stor vogn inn på langs, og vi har ca halve gulvflaten igjen til andre ting.

 

Med tanke på motoreffekt skal jeg ikke gi deg mange råd, da vi har automat og dermed var låst til effektutgave. Men det er i utgangspunktet samme motor, så en liten tur til ts-tuning eller lignende vil jo løse det "problemet" evt.

 

Utstyr jeg anså som må ha, og som jeg setter veldig pris på er:

Dieselvarmer

BT-handsfree (kombinert med convers+)

Mørke ruter (barna setter veldig pris på dette, og det ser jo stilig ut på sea-grey også)

Avt.hengerf.

 

Jeg ofret avstandsstyrt cruise og xenon til fordel for automatgir. Kunne godt tenkt meg avst.cruise i stedet for den enkle jeg har på lange turer, og har aldri savnet xenon...

 

Bilene du linket til ser ut til å være demo-biler alle som en, og da bør det være mulig å prute en del på dem ettersom "alle" kjører disse mindre pent enn egne biler. Jeg bestilte ny bil, og endte opp med ca. 32000 i avslag ifht listepris, og da var salgssituasjonen ganske annerledes enn i dag (6 mnd ventetid) ;-)

 

Lykke til!

 

Edit:

Av de du linker til, vil jeg tro den lyse i Sandvika er "mest for pengene" selv med minst hk. Den siste på Ensjø ser bedre ut, har mer hk. osv. Den grå Titaniumen som stod som 2008-modell, er ikke ekte 2008-modell. Det kan du se på kjørecomputeren, da Tit har convers+ som standard på '08-mod (produsert etter ferie på fabrikken i slutten fom aug. 07).

Endret av pappa75
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding pappa75. Veldig bra med andre sine erfaringer og vurderinger. S-max har skilt seg ut for oss i forhold til de bilene vi har kikket på (Verso, Touran, og noe franske greier:-)). Pruting er ikke helt min greie, men får prøve meg frem. Er iallefall nok å velge blant på S-max av nytt og brukt så trenger ikke stresse.

 

Hachon: Var og skulle kikke i går, men da var ikke det annet en en varebil inne. Fikk inn igjen 3 stykk over helga så blir vel en tur i løpet av uka da.

Håper egentlig jeg finner noe som jeg ikke liker på Dodgen for ellers kommer jeg til å slite med å bestemme meg. Fra å være Toyota eier er det et stort skritt over til Dodge føler jeg. Toyota har jo vært det sikre for en som ikke er veldig bilinteressert og bare skal ha noe som funker.

Veldig lite brukt Dodge ute også så vanskelig å vurdere hvordan hvor mye avskriving jeg må forvente meg årlig og også hvor driftsikker denne er. Leste også på testeter at denne VW motoren de har er noe gammel.

Endret av nastoisi
Lenke til kommentar

Det at motoren er gammel er ikke noe særlig å bry seg om mener jeg, rent bortsett fra at den kanskje støyer litt mer enn de nyere.

Den har dieselpartikkelfilter og er godt utprøvd, har ikke kjørt all verdens av Dodge Journey, men jeg har kjørt biler med tilsvarende motor flere ganger Jeep Patriot/Jeep Compass/Dodge Caliber, og jeg synes motoren fungerer bra i disse bilene.

 

Jeg mener at fra 2011 modell kommer Dodge Journey med en 2,2 M-B-motor, prisen vil nok bli litt høyere men jeg tror høyere effekt (og kanskje lavere utslipp) vil gjøre opp for pris"hoppet".

Lenke til kommentar
Det at motoren er gammel er ikke noe særlig å bry seg om mener jeg, rent bortsett fra at den kanskje støyer litt mer enn de nyere.

Den har dieselpartikkelfilter og er godt utprøvd, har ikke kjørt all verdens av Dodge Journey, men jeg har kjørt biler med tilsvarende motor flere ganger Jeep Patriot/Jeep Compass/Dodge Caliber, og jeg synes motoren fungerer bra i disse bilene.

 

Jeg mener at fra 2011 modell kommer Dodge Journey med en 2,2 M-B-motor, prisen vil nok bli litt høyere men jeg tror høyere effekt (og kanskje lavere utslipp) vil gjøre opp for pris"hoppet".

Ja det blir kjøpt bil i løpet av året så sant ikke noe spesielt skjer 2011 kan det jo hende jeg bytter:-). Det kan også skje jeg kjøper ganske fort, men har da ikke noe stress rundt dette annet en at synes ikke det er så morsomt å se etter bil at jeg gidder å bruke for mye tid på det.

 

Vet du forresten hvordan det er med den amerikansek bilindustrien nå for tiden. Det var nå ganskje mange som måtte reddes her for en stund tilbake siden. Litt dumt å kjøpe en Dodge og så legges hele sjappa ned.

Vet du noe hvordan en sånn bil vil ligge i forsikring og årsavgift. Hva med eventuelt verditap om en kjøper ny?

Endret av nastoisi
Lenke til kommentar

Når det gjelder industrien så tror jeg at den kommer til å klare seg, av Chrysler sine merker så er det Chrysler, Jeep og Dodge som er omfattet, og Jeep og Dodge kommer i alle tilfeller (mener jeg) til å overleve da det er disse som "driver" sjappa rundt nå, samt at merkevaren Jeep og Dodge er forholdsvis sterk i USA,en eventuell konsekvensen av en "skikkelig konkurs" vil være at en annen bilfabrikant kjøper opp merkenavnene og eventuelt forpliktelsene.

 

I Norge er det ikke noe problem, da det er Bertel O. Steen som eier importagenturet på disse merkene og de må følge norsk kjøpslov/norsk forbrukerkjøpslov.

Forsikring vet jeg ikke hvor mye koster, men siden Dodge Journey har partikkelfilter så vil den ligge på 2740,- (ihvertfall for 2009, det gjenstår vel å se om det blir noen økninger i 2010...)

 

edit : Du kan også lese litt gjennom denne artikkelen, riktig nok litt gammel, men...

Finansavisen___amerikansk_1_.pdf

Endret av Hachon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...