Tommelom Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Jeg har en Barracuda 500 gb disk som begynte å oppføre seg rart for noen dager siden. Plutselig var alle mappene tomme. Ingen faktiske filer var å finne. Jeg rebootet maskina og alt var normalt igjen. Så fikk jeg plutselig ikke lov til å skrive til visse mapper. Forbannet rebootet jeg igjen og da begynte slitet. Masina stoppet opp under windows 7 logoen ved oppstart og harddisk lampa lyste og blinket konstant, men kom ikke lenger. Dette er ikke os-disken, men en vanlig lagerdisk. Kobler jeg vekk disken, booter det som normalt. Jeg tror kanskje noe av problemet er at det lå noen bootfiler på denne disken pga en slags dualboot med windows xp som ikke ble helt optimal, så jeg var avhenging av denne lagerdisken for å kunne boote. Uten den tilkoblet, så fikk jeg beskjed om "Ingen boot-disk funnet". Dette skjer nå også hvis Barracudan er tilkoblet selv nå etter en sur reinstall av windows. Fjerner jeg den går alt som normalt. Jeg startet maskina med en linux live-cd og der får jeg full tilgang til problemdisken, men jeg får ikke gjort noe med den i partioneringsprogrammet som følger med. Koblet disken til en annen windows 7 maskin med akkurat samme problem. Jeg lurer på om det kan være noe alvorlig kødd med bootsectoren på denne disken og/eller andre feil. Men siden jeg ikke klarer å få startet windows med denne disken tilkoblet, så aner jeg ikke hvordan jeg skal få sjekket/fikset det. Vil eliminere "brukerfeil" før jeg eventuelt reklamerer på den. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Jeg ble ikke helt klok på dette, ser ut som motstridende opplysninger: "Kobler jeg vekk disken, booter det som normalt." "Uten den tilkoblet, så fikk jeg beskjed om "Ingen boot-disk funnet"." En ting du må være klar over er at man må passe på hvilken disk som booter. Når du kobler disker til og fra så kan du ikke vite sikkert at det er samme disken som booter hver gang. Dette må stilles i BIOS menyen. Da du reinstallerte Windows, var mer enn en disk tilkoblet? Det er fort gjort å få System (bootfilene) på en annen disk enn Windowsdisken hvis man ikke passer på. Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 17. august 2009 Forfatter Del Skrevet 17. august 2009 Ja, beklager. Jeg forklarte nok noe rotete. Jeg kjørte en slags dualboot med windows 7 og xp. Jeg har to Vertex SSD i raid som os-disk. Da jeg i tillegg installerte XP ble noen av (dual)boot-filene tydligvis lagt på den defekte disken min (selve XP lå på en tredje disk ), så jeg var avhengig av den for også komme meg inn i Win7 tydligvis. Jeg røska ut denne disken, la inn Win7 på nytt på raid og alt ble vel i landet. Problemet er da at når den muligens defekte barracudaen blir koblet til en hvilken som helst maskin, så henger oppstarten som beskrevet. Mulig dette vil ordne seg bare jeg får formatert jævelen. Er det en korrupt bootblock på denne som er problemet? Men jeg vet ikke helt åssen jeg skal få gjort det. Er det noe jeg kan få gjort i linux annet enn i partitionprogrammet? Det må også nevnes at den forsvinner fra bios og linux etter restart og jeg må slå av og på strømmen for at den skal dukke opp igjen. Dette forhindrer den derimot ikke å ødelegge oppstarten. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Når du bare kobler den til som lagringsdisk skal det vel noe til for at evt. korrupt innhold på disken skal stoppe oppstarten. Vet ikke om det er mulig. Men en defekt disk kan lage mye krøll. Du kunne jo prøve å slette MBR (eller hele disken) med å boote fra en CD. F.eks UBCD har mange brukbare program. Å slette partisjonen fra Linux ville vært en god start, men når det ikke går er det vel grunn til å mistenke at disken er defekt. AT den forsvinner i BIOS er også et tegn på dette. Når du installerer XP vil den første tilgjengelige Primærpartisjonen bli System. Dessuten har Windows bare en Systemdisk, uansett hvor mange Windows installasjoner du har. Så med multiboot vil det alltid bli slike avhengigheter. Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 18. august 2009 Forfatter Del Skrevet 18. august 2009 UBCD var fine greier. Fikk boota fra cd med disken tilkoblet. Slettet filsystemet med diskpart og bootet deretter inn i Win7 uten problemer. Nå fungerer disken som normalt og så får jeg se om det er vedvarende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå