Gå til innhold

RIP: WD 1tb ekstern harddisk. Hjelp!

Anbefalte innlegg

Akkurat idet jeg skulle koble terrabiten min til min nybygde HTPC gikk strømforsyningen på harrdiskkabinettet. Jeg røsket ut diskene (det var to 500 gig- disker i raid) og satte dem inn i HTPC - kabinettet, men biosen klarer ikke å gjenkjenne raid-partisjonen. Operativsystemet (Vista) krever ny formatering, noe som jeg går ut ifra vil slette alt som er på diskene (selv om jeg har opplevd at filene har overlevd formatering). Jeg har nå prøvd diverse partisjonsopprettingsverktøy, men ingen klarer så langt å finne filene og evt. kopiere dem over på en annen harddisk.

Problemet mitt er nå: hvordan kan jeg få tilbake informasjonen, og gjenopprette raid-partisjonen fra kontrolleren på det med døden avgåtte harddiskkabinettet? Skal jeg bare gi opp og sette meg ned og grine?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehehehe

Nå vet jeg ikke om disken funket som ett NAS, i så fall er sjansene store for at det er Linux software RAID.

RAID disker kan ikke bare flyttes over, du MÅ ha identisk kontroller eller når det er software OS så må du ha OSet.

Du kan se om de dukker opp i Linux, hvis ikke så må du nok fikse sammen kabinettet igjen og bruke det for å få tilgang.

Eller regne med å bruke 50000 minst hos IBAS og en del tid slik at de får forsøkt å "Knekke" RAID oppbyggningen.

Lenke til kommentar
Hehehehe

Nå vet jeg ikke om disken funket som ett NAS, i så fall er sjansene store for at det er Linux software RAID.

RAID disker kan ikke bare flyttes over, du MÅ ha identisk kontroller eller når det er software OS så må du ha OSet.

Du kan se om de dukker opp i Linux, hvis ikke så må du nok fikse sammen kabinettet igjen og bruke det for å få tilgang.

Eller regne med å bruke 50000 minst hos IBAS og en del tid slik at de får forsøkt å "Knekke" RAID oppbyggningen.

Disken var nok ikke et såkalt "NAS".. min løsning foreløpig er å lagre disk image av de to diskene over på en annen harddisk, deretter opprette en ny raid-partisjon, kopiere imagefilene tilbake på denne og prøve å gjenopprette filene derfra. Tror du det vil funke?

Lenke til kommentar

NAS type diskene kjører Linux sin variant av software RAID, så jeg hadde ikke blitt overrasket om du hadde gjort det på den disken der.

Du får ikke ut data uten det samme kabinettet om det ikke er Linux software RAID som sagt, da booter du bare inn i Linux så skal du se diskene antar jeg.

Hvis ikke så MÅ du ha samme kabinettet igjen, RAID implenteringen er IKKE standardisert, alle produsenter har sin måte å få det til på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...